2025-10-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Verkar inte som de kommer från produkterna utan finns i köket. Om de kommer från tex golvbrunnen har de troligen isåfall smittats när de spolar rent i köket.. de stänker överallt och aerosoler hamnar överallt och tar fäste..

Men de är bara mina spekulationer.. betyder inte att jag har rätt.

Aha! Ja jag läste attt de fanns på ytor också så tkr din teori låter rätt vettig. Får googla lite mer om listeriautbrott
Citera
2025-10-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Aha! Ja jag läste attt de fanns på ytor också så tkr din teori låter rätt vettig. Får googla lite mer om listeriautbrott

Ja jag gissar på de är avlopp.. vet att badhus haft listeria så har de kommit från avloppsvatten och spridits.. men kan också vara från diskmaskiner och kylskåp..
Citera
2025-10-06, 13:53
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ja jag gissar på de är avlopp.. vet att badhus haft listeria så har de kommit från avloppsvatten och spridits.. men kan också vara från diskmaskiner och kylskåp..

Du blandar inte ihop det med legionella då? Det brukar ju finnas i vattenledningar.

Såg listan med "friade" livsmedel på Aftonbladet. Intressant att så mycket av fisken kunde avfärdas. Det brukar ju annars vara en typisk källa till listeria...
Citera
2025-10-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Du blandar inte ihop det med legionella då? Det brukar ju finnas i vattenledningar.

Såg listan med "friade" livsmedel på Aftonbladet. Intressant att så mycket av fisken kunde avfärdas. Det brukar ju annars vara en typisk källa till listeria...

Kan finnas i badhus också båda är bakterier som trivs i fuktiga miljöer men du har rätt jag kanske blandar ihop … vet iaf att ett badhus på 90-talet hade listeria men de är nog vanligare med legionella.
Citera
2025-10-06, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel

Jag gissar på ett redskap i sista led, typ handduken som kocken smetar av tallriken med innan servering. Eller sprayflaska.
Citera
2025-10-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Spelar nog ingen större roll då den förvaras i frysen där bakterier inte kan växa, litet undan tag för Psykrotrofer.

Lär fått flera leveranser av ostron under veckan. Samt att 60+ ostron skulle inne hålla listeria känns osannolikt.

I princip "alla" bakterier klarar frysning men dem kan inte växa.

AB pratar om Espresso semifreddo - även en bild på rätten:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ran-misstankar

Kanske inte själva glassen då utan den där röran vad det nu är? Någon råvara i den röran som hade tillräckligt höga halter Listeria som sedan växte ytterligare i kylskåp några dagar.
Citera
2025-10-06, 14:30
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Jag gissar på ett redskap i sista led, typ handduken som kocken smetar av tallriken med innan servering. Eller sprayflaska.

Det låter som en väldigt rimlig spekulation! Nu när det verkade så pass "spritt" i lokalen, på ytor och på ev fler livsmedel, tyder det onekligen på någon form av verktyg som spritt runt det.
Citera
2025-10-06, 14:37
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Är det någon gång man ska käka på Coco & Carmen så är det nu och några veckor framåt.

Nja, jag skulle nog avvakta x antal veckor tills de fått sanera ordentligt först och kanske fått en klar överblick hur smittan uppkommit och spridit sig - är lätt att ha för bråttom i en slik situation...
Citera
2025-10-06, 14:48
Medlem
Skönt att punk inte var smittat i alla fall!😄😄😄
Citera
2025-10-06, 15:14
Medlem
DraconianTimess avatar
En sak som jag fastnade för...
Någon postade en länk till Aftronbladet här och i den länken finns en minipodcast med intervju av experten.
Experten tjatar en hel del om att det är opaströriserad mjölkprodukter och gravad lax... men sedan fastnar jag för något.
Smittan har förmodligen kommit med råvarorna utifrån och att restaurangen inte kunnat göra så mycket.
Det är ytterst ovanligt att råvaror produceras och levereras bara för en restaurang. Ofta är det råvaror som kört ut till flera ställen.
Så om råvarorna är infekterade, så borde ju även fler ställen i Stockholmstrakten få samma utbrott. Någon uppdatering här?
Citera
2025-10-06, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
En sak som jag fastnade för...
Någon postade en länk till Aftronbladet här och i den länken finns en minipodcast med intervju av experten.
Experten tjatar en hel del om att det är opaströriserad mjölkprodukter och gravad lax... men sedan fastnar jag för något.
Smittan har förmodligen kommit med råvarorna utifrån och att restaurangen inte kunnat göra så mycket.
Det är ytterst ovanligt att råvaror produceras och levereras bara för en restaurang. Ofta är det råvaror som kört ut till flera ställen.
Så om råvarorna är infekterade, så borde ju även fler ställen i Stockholmstrakten få samma utbrott. Någon uppdatering här?

Lutar åt att de inte kommer från råvarorna från början utan från köket. Eller så fatta jag de som när jag läste media. Men är det så måste de ju vara en oerhörd lättnad för grossisterna.
Citera
2025-10-06, 15:41
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Lutar åt att de inte kommer från råvarorna från början utan från köket. Eller så fatta jag de som när jag läste media. Men är det så måste de ju vara en oerhörd lättnad för grossisterna.

Jag lyssnade som sagt på en podcast. Men skulle det vara så som "experten" säger, så borde ju rimligtvis fler restauranger och uteställen i Stockholmstrakten råka ut för listeriasmitta. Jag har inte hört att någon annan utöver Coco& Carmen drabbats.
Alltså borde det rimligtvis (tvärt emot vad experten i Aftonbladets podcast säger) vara en självförvållat inne i köket. Vidare om man får tro fakta, så behövs det rätt fett med listeriabakterier för att någon skall bli ordentligt sjuk.
Med så många smittade, så måste det ha varit fett äckligt där inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in