2025-09-30, 19:42
Medlem
Heej! Vet inte vad jag vill med denna tråd, men främst är det att ge en heads upp för en restaurang i Stockholm som jag var på i helgen med min partner.

Restaurangen heter Coco & Carmen och är en systerkrog till Punk Royale. Vi beställde avsmaknings- och dryckesmeny, vilket slutade med att vi sedan i natten till söndags har haft våra värsta dygn hälsomässigt och haft symptom som talar för att vi ligger inför dödsbädd. Behöver inte gå in detalj om vilka specifika symptom, men blev kontaktad av restaurangen ikväll att de har konstaterade fall av Listeria från helgen.

Bortsett detta, så skulle jag heller inte rekommendera restaurangen i helhet. Dra till Punk i sådant fall! Ps. Jag hänger inte på Tripadvisor etc.
Citera
2025-09-30, 20:30
Medlem
Vad åt ni?
Känns som några timmar helgen(lördag) till natten mot söndag är väldigt kort inkubationstid för listeria.
Citera
2025-09-30, 20:37
Medlem
Lill-Anns avatar
Ja, det är ju just det här. Älskar att äta på restaurang, men hela tiden med tanken att jag kan bli matförgiftad. Blev det för några år sedan och hamnade på sjukhus, där man misstänkte brusten blindtarm, för att senare visa sig att jag hade dragit på mig Campolybacter jejuni. Dåligt sköljd isbergsallad misstänkte man på sjukhuset.

Asdålig blev jag.
Senast redigerad av Lill-Ann 2025-09-30 kl. 20:49.
Citera
2025-09-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Vad åt ni?
Känns som några timmar helgen(lördag) till natten mot söndag är väldigt kort inkubationstid för listeria.

Vi var där på fredagen och jag insjuknade natten till söndag, så drygt ett dygn senare. Det var avsmakningsmeny med typ 15 rätter och allt ifrån skaldjur, fisk, kött, ost och svamp.
Citera
2025-09-30, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Ja, det är ju just det här. Älskar att äta på restaurang, men hela tiden med tanken att jag kan bli matförgiftad. Blev det för några år sedan och hamnade på sjukhus, där man misstänkte brusten blindtarm, för att senare visa sig att jag hade dragit på mig Campolybacter jejuni. Dåligt sköljd isbergsallad misstänkte man på sjukhuset.

Asdålig blev jag.

Med den historian förstår jag det och kommer bli samma för mig nu. Inga restaurangbesök inom den närmsta framtiden iaf.
Citera
2025-09-30, 21:21
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primoroso
Med den historian förstår jag det och kommer bli samma för mig nu. Inga restaurangbesök inom den närmsta framtiden iaf.

Aj, då.

Det tog något knappt dygn innan mina första symptom kom. Började känna mig varm och frysen på samma gång vid lunchtid på mitt jobb. Restaurangbesöket var kvällen innan. Då jag kom hem vid 17-tiden var jag tvungen att lägga mig och snart hade jag febertopp på 40 grader med tillhörande frossa och jätteont i buken, smärtan som flyttade dig i buken och våldsam diarre som kaffesump. Tog mig till akuten på kvällen.

Var tvungen att fasta i ett dygn. Låg på observation. Det värsta var inte avsaknaden av mat, utan avsaknaden av dryck. Jättetufft.

Uppsök vård om du blir dålig. Du har ingenting för att du ligger ensam.

Nu vet jag inte om Listeria ger samma symptom som Campylobacter jejuni.

Lycka till, eller vad jag ska säga. Uppdatera oss gärna hur det går för dig.👍

Edit: Ok, nu såg jag att du redan varit dålig .Sorry.🤗
Senast redigerad av Lill-Ann 2025-09-30 kl. 21:25.
Citera
2025-09-30, 21:55
Medlem
SalvanMonikas avatar
Haha sökte på denna restaurang och hittade följande citat på nån bordsbokningssida:
"Hit kommer du för lunch eller middag du alltid kommer att minnas."

Jodå en listeriasmitta lär man nog alltid minnas
Citera
2025-10-01, 07:15
Medlem
Det verkar stå om det i Aftonbladet, tre smittade
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tre-sepsisfall
Citera
2025-10-01, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av comtacs
Det verkar stå om det i Aftonbladet, tre smittade
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tre-sepsisfall

Enligt artikeln har tre fått sepsis från listerian (alltså blodförgiftning- vilket kan vara dödligt). Ytterligare gäster har fått listeria. Riktigt illa!
Citera
2025-10-01, 07:54
Medlem
watcher1970s avatar
Borde väl betyda att framtiden för restaurangen är körd! Vem vill/vågar boka in ett besök?
Listeria/sepsis borde inte ingå i menyn. Lider med de som drabbats av detta.
Citera
2025-10-01, 08:20
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Från hemsidan:
Citat:
Information till våra gäster

Vi har fått in rapporter gällande matförgiftning på Coco & Carmen under en isolerad tidsperiod, torsdag-lördag 25-27 september. Vi tar det här på största allvar och då våra gästers välmående är vår högsta prioritet har vi på eget initiativ stängt restaurangen tillsvidare samt startat en utredning för att få klarhet i var eller hur detta kan ha kommit in hos oss.
https://cococarmen.se/
Citera
2025-10-01, 08:50
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieWaffles
Listeria var rätt nr 7 på avsmakningsmenyn

--------
Citat:
Alla som besökt restaurangen under den sista veckan i september har fått brev av Smittskydd Stockholm och uppmanats söka vård på akutmottagning om de får symptom som påminner om listeria, skriver Aftonbladet vidare.
https://www.expressen.se/nyheter/exp...3-c602aeb22536
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in