2025-10-05, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Som mamma kan jag förstå att man inte vill lämna barnen ensamma hemma 😇
För barn är ju förbjudna på sjukhus 😂
Inte alls, det finns BarnAkut
Citera
2025-10-05, 20:04
Medlem
Citat:
Nytt för idag:

Jaha där ser man. Skitrisig, sen bättre, men ändå sepsis 🤨🧐

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...av-coco-carmen
Hon låter som superwoman 🦹‍♀️
Jag hade varit som rädde lille skutt
F-fn.
Förmodligen en genomsnitt stockholms brud där inget sänker en
Citera
2025-10-05, 20:04
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogggers
Inte alls, det finns BarnAkut
Det var ironi. Självklart kan man ta med barnen på sjukhus om man är ensamstående och akut sjuk 🙄. Barnakuten är till för barnen. Inte akut sjuka mammor med barn
Citera
2025-10-05, 20:42
Medlem
Mangelinas avatar
Aja, jag tycker att Bogggers kan hoppa munkäftandet och ge utrymme för själva ämnet:

Kollade chatten i Aftonbladet där en Jörgen Johansson, professor i molekylärbiologi, svarade på frågor.

En skrev:
"Jag tippar osten belper knolle som hade en intensiv smak, ost kan väl också på något vis smaka kraftigt utan att man reagerar. Vad tror du om min gissning?
Min partner tror på de råa rödräkorna"

Svar:
Ingen av era gissningar är osannolik

Förmodligen var Belper Knolle opastöriserad eftersom den hade intensiv smak. Det är nämligen tydligen oftast anledningen till varför man inte pastöriserar....

Jörgen konstaterade vidare att "Jag tror inte att de har behandlat maten på ett felaktigt sätt. Jag tror det är en större sannolikhet att de fått en redan smittad råvara från en leverantör men det får utredningen visa"
Citera
2025-10-05, 20:48
Medlem
Mangelinas avatar
Framkommer också att om det är stor mängd listeria borde man ha känt det. Blir tydligen en tydlig sur smak enligt Jörgen, men som kan ha "döljts" av "smakrik mat"
Citera
2025-10-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Troligen semi freddo som gjorts flera dagar i förväg.

Spelar nog ingen större roll då den förvaras i frysen där bakterier inte kan växa, litet undan tag för Psykrotrofer.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogggers
Kunde blandats ihop av någon samma morgon när anmälan kom in, tre timmar så sitter en semifredo.
Nää ostron är förmodligen orsak, tisdag-onsdag får vi tro. Vem rapaade mossad först?

Lär fått flera leveranser av ostron under veckan. Samt att 60+ ostron skulle inne hålla listeria känns osannolikt.

Citat:
Intressant rekommendation då det även står om Listeria att den dör av upphettning med klarar frysgrader....

I princip "alla" bakterier klarar frysning men dem kan inte växa.
Citera
2025-10-05, 21:18
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Kollade chatten i Aftonbladet där en Jörgen Johansson, professor i molekylärbiologi, svarade på frågor.

En skrev:
"Jag tippar osten belper knolle som hade en intensiv smak, ost kan väl också på något vis smaka kraftigt utan att man reagerar. Vad tror du om min gissning?
Min partner tror på de råa rödräkorna"

Svar:
Ingen av era gissningar är osannolik

Förmodligen var Belper Knolle opastöriserad eftersom den hade intensiv smak. Det är nämligen tydligen oftast anledningen till varför man inte pastöriserar....

Jörgen konstaterade vidare att "Jag tror inte att de har behandlat maten på ett felaktigt sätt. Jag tror det är en större sannolikhet att de fått en redan smittad råvara från en leverantör men det får utredningen visa"

I dagens "Godmorgon världen" så intervjuades Marie-Louise Danielsson-Tham, professor i livsmedelshygien. Hon nämnde "färskost" två gånger och sa: Låt bli att servera färskost gjord på opastoriserad mjölk.

Möjligen så är kunskapen i dag låg om varför mjölk pastoriseras.

https://www.sverigesradio.se/artikel...terier-i-maten (informativt, rekommenderas)
Senast redigerad av Meiji 2025-10-05 kl. 21:31.
Citera
2025-10-05, 21:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I dagens "Godmorgon världen" så intervjuades Marie-Louise Danielsson-Tham, professor i livsmedelshygien. Hon nämnde "färskost" två gånger och sa: Låt bli att servera färskost gjord på opastoriserad mjölk.

https://www.sverigesradio.se/artikel...terier-i-maten (informativt, rekommenderas)

Livet är farligt, man kan dö! Jag tänker inte sluta äta färskost. Men man får ju kontrollera sin kylskåpstemperatur - många har 8 C-grader, men det ska vara 4. Och man måste inte vänta till sista förbrukningsdatumet innan man äter sådana varor, det är bättre att planera in när man tänker äta/använda dem, och så köpa dem precis innan. Och kolla in sista förbrukningsdag när man handlar också, såklart.

Andra regler gäller såklart för gamla människor, gravida och människor med nedsatt immunförsvar.
Citera
2025-10-05, 22:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Livet är farligt, man kan dö! Jag tänker inte sluta äta färskost. Men man får ju kontrollera sin kylskåpstemperatur - många har 8 C-grader, men det ska vara 4. Och man måste inte vänta till sista förbrukningsdatumet innan man äter sådana varor, det är bättre att planera in när man tänker äta/använda dem, och så köpa dem precis innan. Och kolla in sista förbrukningsdag när man handlar också, såklart.

Andra regler gäller såklart för gamla människor, gravida och människor med nedsatt immunförsvar.

Kan ha missförstått, men som jag tolkade Marie-Louise Danielsson-Thams, professor i livsmedelshygien, råd: Låt bli att servera färskost gjord på opastoriserad mjölk - så var det främst riktat till restauranger.

Och personligen så vill jag vid restaurangbesök inte ha utgångspunkten: Livet är farligt, man kan dö!

.....

En fråga.. kommer det aktuella restaurangen att resa sig från den här smällen? Vad tror du?
Citera
2025-10-06, 00:05
Medlem
Iaghs avatar
Citat:

Lyssnade också på intervjun och rekommenderar att ta del av den.

Professorn uttalade skepsis, inte sepsis alls, om nutida experimenterande matlagare på restauranger som saknar grundläggande kunskap om livsmedelhygien.
Senast redigerad av Iagh 2025-10-06 kl. 00:17.
Citera
2025-10-06, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Lyssnade också på intervjun och rekommenderar att ta del av den.

Professorn uttalade skepsis, inte sepsis alls, om nutida experimenterande matlagare på restauranger som saknar grundläggande kunskap om livsmedelhygien.

Det var ju det jag trodde också. Någon opastöriserad mjölkprodukt och lite för mycket okunskap kring det kanske.
Citera
2025-10-06, 07:25
Medlem
Citat:
Och personligen så vill jag vid restaurangbesök inte ha utgångspunkten: Livet är farligt, man kan dö!
Den utgångspunkten får man ha varje gång man äter t.ex. ostron. På restaurang eller hemma för den delen.

Citat:
En fråga.. kommer det aktuella restaurangen att resa sig från den här smällen? Vad tror du?
Ja, de har tydligen en gott om bokningar redan. Det här är en extraordinär händelse och lär inte inträffa igen i första taget. Och jag går hellre dit än t.ex. Max eller Bröd & Salt där snusket tycks vara systematiskt.
Senast redigerad av HalHandyman 2025-10-06 kl. 07:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in