2025-10-06, 09:34
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Den utgångspunkten får man ha varje gång man äter t.ex. ostron. På restaurang eller hemma för den delen.

Ja, de har tydligen en gott om bokningar redan. Det här är en extraordinär händelse och lär inte inträffa igen i första taget. Och jag går hellre dit än t.ex. Max eller Bröd & Salt där snusket tycks vara systematiskt.
Är det någon gång man ska käka på Coco & Carmen så är det nu och några veckor framåt.
Citera
2025-10-06, 10:15
Medlem
Moobs avatar
Det kan lika gärna lägga ner restaurangen för inte många lär vilja äta där igen. Gissar iaf på ett namnbyte rätt snart.

Kan komma med lite förlag på nytt namn:

Lizzteria
Vomit & Carmen
Regret
Senast redigerad av Moob 2025-10-06 kl. 10:19.
Citera
2025-10-06, 10:35
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ett 30-tal prover har tagits efter det stora listeriautbrottet på Coco & Carmen.

Flera fynd har gjorts.

– Det finns listeria på ytor och i livsmedel, säger Lovisa Grimsell på Miljöförvaltningen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...flera-provsvar
Citera
2025-10-06, 10:54
Medlem
BombaySaphires avatar
Precis som jag trodde och skrev tidigare i tråden: Det är flera smitthärdar på restaurangen.
Det fattade man ju.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share
Citera
2025-10-06, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Precis som jag trodde och skrev tidigare i tråden: Det är flera smitthärdar på restaurangen.
Det fattade man ju.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share

Kanske smittkällan är från golvbrunnen då…
Citera
2025-10-06, 11:33
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Livet är farligt, man kan dö! Jag tänker inte sluta äta färskost. Men man får ju kontrollera sin kylskåpstemperatur - många har 8 C-grader, men det ska vara 4. Och man måste inte vänta till sista förbrukningsdatumet innan man äter sådana varor, det är bättre att planera in när man tänker äta/använda dem, och så köpa dem precis innan. Och kolla in sista förbrukningsdag när man handlar också, såklart.

Andra regler gäller såklart för gamla människor, gravida och människor med nedsatt immunförsvar.
Nu handlar det ju inte om all färskost utan opastöriserad färskost/mjölkprodukter
Citera
2025-10-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Var det dig jag svarade angående?

"Det är väl grädde i det. Minns jag rätt från en livsmedelshygienkurs så är grädde och mjölkprodukter alltid lurigt. Opastöriserat ännu lurigare. Var det opastöriserad grädde i den?"

Jag svarade dig?
Citera
2025-10-06, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...flera-provsvar
Sjukt det finns på flera livsmedel. Kan den sprida sig fast produkterna står avskilt ifrån varandra?
Citera
2025-10-06, 11:55
Medlem
insekternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Den utgångspunkten får man ha varje gång man äter t.ex. ostron. På restaurang eller hemma för den delen.

Ja, de har tydligen en gott om bokningar redan. Det här är en extraordinär händelse och lär inte inträffa igen i första taget. Och jag går hellre dit än t.ex. Max eller Bröd & Salt där snusket tycks vara systematiskt.

Inte rört ett ostron sedan jag lärde mig om vibrio, men helt enig med dig här. Det tillhör inte vanligheterna att en restaurang av den här kalibern har ett listeriautbrott av den här magnituden. Det är dock uppenbart att de brustit i livsmedelshanteringen här och förhoppningsvis rannsakar de sig själva istället för att tänka på det som en olycklig slump

Salladsbarer där man plockar själv borde förbjudas
Citera
2025-10-06, 12:06
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
"Lyxkrogen hade planerat att öppna i morgon, tisdag"

- Innan man ens fått veta var och hur...

"”Vi har ännu inte fått svar på vad som orsakat utbrottet och vill därför ta den extra tid som behövs för att stötta myndigheterna och säkerställa att allt är helt tryggt innan vi öppnar igen”, skriver lyxkrogen."

- Vad sägs om att aldrig fucking öppna igen med tanke på att listerian är överallt?

Farfar Nurgle skulle vara stolt över den här smitthärden.
Citera
2025-10-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Sjukt det finns på flera livsmedel. Kan den sprida sig fast produkterna står avskilt ifrån varandra?

Verkar inte som de kommer från produkterna utan finns i köket. Om de kommer från tex golvbrunnen har de troligen isåfall smittats när de spolar rent i köket.. de stänker överallt och aerosoler hamnar överallt och tar fäste..

Men de är bara mina spekulationer.. betyder inte att jag har rätt.
Senast redigerad av Menea 2025-10-06 kl. 12:10.
Citera
2025-10-06, 12:56
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Det kan lika gärna lägga ner restaurangen för inte många lär vilja äta där igen. Gissar iaf på ett namnbyte rätt snart.

Kan komma med lite förlag på nytt namn:

Lizzteria
Vomit & Carmen
Regret
Coco, Carmen & Listeria?
Lite som de tre musketörerna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem