2025-10-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Kan någon ha bajsat i köket typ? Med tanke på att så många blivit sjuka måste det vara ett rejält missförhållande. Kan ha varit hos leverantören också typ i en räklåda.

Edit:
Ok vi har bekräftat listeria? . Inte ecoli?

Måste ju ha varit någon med listeria isf som smittat.. men de som är weird är att kockarna hade smakat på allt och ingen av dom är sjuka. Så smittan borde ju isf ”placerats” vid garnering eller servering.
Citera
2025-10-04, 20:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Måste ju ha varit någon med listeria isf som smittat.. men de som är weird är att kockarna hade smakat på allt och ingen av dom är sjuka. Så smittan borde ju isf ”placerats” vid garnering eller servering.

Kockarna kanske har haft tid att bygga upp immunitet? Innan storsmällen kom.
Citera
2025-10-04, 20:56
Medlem
Det är ingen illasinnad konkurrent på samma nivå som smusslat in bakterien i lyxrestaurantens kök? Eller ett kluster av sämre krogar i kvarteren som velat bli av med den malliga som tar kunderna?
Citera
2025-10-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Frågan är om restauranger använder sig av temperturlistor där man varje dag dokumenterar Max/minnivåer..som vi gör med vaccin..om Livsmedelsverket kräver detta..

Nu börjar du vara inne på rätt spår.

Vad jag vet o vad bekanta sagt så har restauranger generellt dålig rutin på egenkontroll, temperatur, nedkylning, varmhållning mm.
Citera
2025-10-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kockarna kanske har haft tid att bygga upp immunitet? Innan storsmällen kom.

Men fy haha .. ja tänk om det är så.?🥴
Citera
2025-10-04, 21:10
Medlem
fourthwifeofharry8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar

Vad jag vet o vad bekanta sagt så har restauranger generellt dålig rutin på egenkontroll, temperatur, nedkylning, varmhållning mm.

Vi använder termometrar, listor och kontrollerar noggrant - har god koll på avsvalning och egenkontroll. Dina bekanta äro slusk i sådana fall.
Citera
2025-10-04, 21:49
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Att kockar smakar av stämmer ju, men det gäller mest varma rätter.
Kalla rätter som "endast sammansätts" smakar man sällan av. Ingredienserna smakar det dom smakar så att säga
Citera
2025-10-04, 21:54
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar

Nu blandar vi ihop äpplen med päron. "Generellt dålig rutin"?!? Det är lite skillnad på finare restauranger och andra. Du kan ju inte jämföra med vanliga lunchkrogar, hamburgerrestauranger eller pizzerior.

Måste lägga till att det har med ort att göra också!
Senast redigerad av Mangelina 2025-10-04 kl. 22:00.
Citera
2025-10-04, 22:03
Avstängd
Jag har pratat om vikten av livsmedelssäkerheten på en restaurang. Alla livsmedelsföretagare måste jobba med HACCP-principerna. En modell för analys av faror.

Det är nog här det har brustit.

https://www.livsmedelsverket.se/fore...egen_kontroll/
Senast redigerad av TenBagger69 2025-10-04 kl. 22:06.
Citera
2025-10-04, 22:10
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Jag har pratat om vikten av livsmedelssäkerheten på en restaurang. Alla livsmedelsföretagare måste jobba med HACCP-principerna. En modell för analys av faror.

Det är nog här det har brustit.

https://www.livsmedelsverket.se/fore...egen_kontroll/
Självklart är det mycket att tänka på inom restaurang och hygien. Långt mer än i ett vanligt hemmakök eller på en pizzeria där ändå allt hettas upp till 300 grader och dör.
Med det sagt ska det ändå påpekas att inget liknande setts i Sverige på 25 år (vem som sa det eller vad det var som hände för 25 år sedan - fråga inte mig!). Ändå rätt anmärkningsvärt och exeptionellt.
Citera
2025-10-04, 22:12
Medlem
Är det någon här som vet vad som serverades till dessert? Den/de kanske inte avsmakades av kockarna innan servering. Bara en tanke som ploppade upp i min säkerligen något atrofierade cerebrum.
Citera
2025-10-04, 22:20
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
Är det någon här som vet vad som serverades till dessert? Den/de kanske inte avsmakades av kockarna innan servering. Bara en tanke som ploppade upp i min säkerligen något atrofierade cerebrum.
Många har varit inne på dessert tidigare också. Men bara Semi-freddon som ju innehåller rått ägg

https://imgur.com/a/k32IWVV

Men semi-freddon var som en "godisbit". Inte en regelrätt efterrätt
Senast redigerad av Mangelina 2025-10-04 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in