Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, och som jag har skrivit tidigare i den här tråden - men jag upprepar det ifall någon inte har läst det - sista förbruktningsdatumet på de där plastförpackningarna med rökt och gravad lax i skivor är också för generöst tiltaget. Man måste även ta hänsyn till sin kylskåpstemperatur (den bör inte vara mer än 4 grader) och sitt eget immunförsvar/ålder/allmänna hälsa. Om något av detta inte är optimalt, så bör man inte äta den produkten mer när den närmar sig sista förbrukningsdatum. Den ska inte ligga till sig i kylen, smaken påverkas för övrigt också negativt av det.
Angående mögelostar så är det tvärtom: mögelkulturerna utvecklas hela tiden, och det gör att ostarna blir godare när de åldras - även hemma i ens egen kyl. De har också fördelen, att mögelkulturerna är så starka att inget annat mögel - som kan vara giftigt - får fäste. (Eller det SKA funka så i alla fall, jag har vid något tillfälle sett att det kommit annat mögel när jag har låtit mina mögelostar ligga för länge.)
...sedan är ju ALLT här i livet ett risktagande. Jag tänker inte avstå från mögelost, färskost eller rökt och gravad lax än i alla fall. Eller vin för den delen, i normala mängder. Men kanske när jag blir äldre eller om jag får någon kronisk sjukdom.
Fast just odlad lax är ju obegriplig att den får säljas som livsmedel över huvud taget.
Produktionen är omoralisk
Påverkan på miljön är massiv
Riskerna är skyhöga
Norges korruption inom fiskodlingen är total
Även när dom följt alla regler är det typ det giftigaste vi har på hyllorna.