2025-10-03, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Låter som en vanlig krog. Gör man bea eller liknande "smörsås" på såsbas är man ingen finkrog.
Skalad potatis är inget konstigt om det är till mos.
Men en fin fin krog hade nog kokat pluggen med skalet på skalat dem varma osv men det är ett annat samtalsämne.

Jag tror en lågoddsare är något man hanterat på plats troligen fisk eller charkuteri. Att det skulle komma in en smittad produkt tex ost utifrån hade nog då troligen givit ett utbrett listeria utbrott på fler restauranger.

Dom har gått ut med att det högst troligen är en efterrätt, eftersom även vegetarianer blivit smittade samt dom som hoppat över den efterrätten verkar ha klarat sig.
Inget som är klart till 100% men står om det på Aftonbladet t.ex
Citera
2025-10-03, 06:59
Medlem
Citat:
Varför kan man inte förvara råa produkter i en vacpåse?
Du verkar ha noll koll men resturangen och dem som driver den är i toppklass. Man har skött allt väldigt proffsigt. Labb testen kanske visar något.
Miljö och hälsa har aldrig haft en anmärkning på restaurangen i fråga. man var där senast nu i veckan utan några anmärkningar

Ja . Alltså det är väl inga problem direkt med själva vaccpåsen. Men kanske kanske bristande märkning eller liknande. Någon tar grejer i fel ordning om och om igen, till slut så använder någon den där produkten som andra ratat.
Det kan ju också vara en produkt som är inköpt till restaurangen som är besiktad. Spännande att se vad de kommer fram till. Listerna kan ju också förekomma i gravat , rökt etc. Inom chark och fiskrökning händer det ofta att de får stänga ned sina verksamheter tillfälligt för att åtgärda, rengöra sina produktionsanläggningar. Sedan får de öppna igen efter ny kontroll. Detta sker hela tiden.
Citera
2025-10-03, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isola999
Dom har gått ut med att det högst troligen är en efterrätt, eftersom även vegetarianer blivit smittade samt dom som hoppat över den efterrätten verkar ha klarat sig.

”Dom” som har gått ut med det var ju Aftonbladet som publicerade ett AI-svar. Allt som står om smittkälla är än så länge spekulationer.
Citera
2025-10-03, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad skulle UNWRA vinna på att skapa en sjukdomskris i Sverige? Då har vi ju ännu mindre råd att ge bistånd till andra länder.

Nej, är detta sabotage så är det antingen en konkurrent (vilka heta konkurrenter har de?) eller någon maffia som inte har fått betalt för sitt "beskydd".

Jag skrev inte att det var UNWRA (noterar att en delegation var här för att påverka regeringen i samband med utbrottet och vem vet de kanske hade bokat avsmakningsmeny i förtid på Coco) utan såklart deras kontrahent. Mossad/Israel har hiatoriakt sett inte heller brytt sig om collateral damage.
Citera
2025-10-03, 07:29
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hairy-Gary
Ja . Alltså det är väl inga problem direkt med själva vaccpåsen. Men kanske kanske bristande märkning eller liknande. Någon tar grejer i fel ordning om och om igen, till slut så använder någon den där produkten som andra ratat.
Det kan ju också vara en produkt som är inköpt till restaurangen som är besiktad. Spännande att se vad de kommer fram till. Listerna kan ju också förekomma i gravat , rökt etc. Inom chark och fiskrökning händer det ofta att de får stänga ned sina verksamheter tillfälligt för att åtgärda, rengöra sina produktionsanläggningar. Sedan får de öppna igen efter ny kontroll. Detta sker hela tiden.
Kan du komma med någon form av bevis för dina påståenden?
Jag tror inte man köper färdig gravad eller rökt någonting för det är en lyx restaurang av rang.
Märkning och renlighet är inga bekymmer på Coco och carmen.
Senast redigerad av Unoboss 2025-10-03 kl. 07:32.
Citera
2025-10-03, 07:33
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilepointroad64
Jag skrev inte att det var UNWRA (noterar att en delegation var här för att påverka regeringen i samband med utbrottet och vem vet de kanske hade bokat avsmakningsmeny i förtid på Coco) utan såklart deras kontrahent. Mossad/Israel har hiatoriakt sett inte heller brytt sig om collateral damage.
Jag ser det som omöjligt att använda listeria som ett sabotage. Då använder man väl riktigt gift.
Citera
2025-10-03, 07:33
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och som jag har skrivit tidigare i den här tråden - men jag upprepar det ifall någon inte har läst det - sista förbruktningsdatumet på de där plastförpackningarna med rökt och gravad lax i skivor är också för generöst tiltaget. Man måste även ta hänsyn till sin kylskåpstemperatur (den bör inte vara mer än 4 grader) och sitt eget immunförsvar/ålder/allmänna hälsa. Om något av detta inte är optimalt, så bör man inte äta den produkten mer när den närmar sig sista förbrukningsdatum. Den ska inte ligga till sig i kylen, smaken påverkas för övrigt också negativt av det.

Angående mögelostar så är det tvärtom: mögelkulturerna utvecklas hela tiden, och det gör att ostarna blir godare när de åldras - även hemma i ens egen kyl. De har också fördelen, att mögelkulturerna är så starka att inget annat mögel - som kan vara giftigt - får fäste. (Eller det SKA funka så i alla fall, jag har vid något tillfälle sett att det kommit annat mögel när jag har låtit mina mögelostar ligga för länge.)

...sedan är ju ALLT här i livet ett risktagande. Jag tänker inte avstå från mögelost, färskost eller rökt och gravad lax än i alla fall. Eller vin för den delen, i normala mängder. Men kanske när jag blir äldre eller om jag får någon kronisk sjukdom.

Fast just odlad lax är ju obegriplig att den får säljas som livsmedel över huvud taget.

Produktionen är omoralisk
Påverkan på miljön är massiv
Riskerna är skyhöga
Norges korruption inom fiskodlingen är total

Även när dom följt alla regler är det typ det giftigaste vi har på hyllorna.
Citera
2025-10-03, 07:35
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isola999
Låter som om det är något i desserten alltså, tack för info.
Vet du vad den innehöll?
Citera
2025-10-03, 07:42
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiquita
”Dom” som har gått ut med det var ju Aftonbladet som publicerade ett AI-svar. Allt som står om smittkälla är än så länge spekulationer.
Det som kan tala emot desserten är att det ofta är lite av många saker på finedine desserter och man säger ju att dom som blivit sjuka måste fått en större mängd listeria i sig pga sina symtom.
Gissningsvis är det endast en produkt som är kontaminerad. Den användes över flera dagar. Så något som förvaras i en större mängd i kärl bleck eller liknande i en större batch gjort på plats.

Vet någon om något liknande listeria utbrott?
Citera
2025-10-03, 07:45
Medlem
Unobosss avatar
https://www.instagram.com/p/DN42D5nD..._web_copy_link
"Cured rainbow trout, smetana & absinthe /roasted parsley root, Kalix löjrom, and smoked reindeer heart"

Den är mitt tips om den serverades. Gissningvis rödingen.
Citera
2025-10-03, 07:52
Medlem
dex1s avatar
Dom sa på radio imorse att uppåt 400 personer kan ha blivit smittade.
Citera
2025-10-03, 07:54
Medlem
Citat:
Jag ser det som omöjligt att använda listeria som ett sabotage. Då använder man väl riktigt gift.

Listeria är ett genialiskt biologiskt stridsmedel om man vill sätts någon ur spel utan att döda den eller bli påkommen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in