2025-10-02, 21:57
Medlem
AussieRedMans avatar
Snackade nyligen med två killar från Järva, de brukar gå till Punk Rojalty när dom haft en bra vecka. Ligger på Söder och har kopplingar till denna restaurang. Inga problem där tydligen.
Citera
2025-10-02, 21:58
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kan ju varit nytt parti råvaror inköpt efter du var där.
Ja förmodligen. Råvaror köps ju in oftast på daglig basis på sådana ställen.
Citera
2025-10-02, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Kanske det var Putin och ryssen som kontaminerat maten för att slå ut vår kung...?

Det kommer snart komma fram att det var någon otvättad sallad som bär skulden.

Desserten skall vara huvudspåret nu men vi får nog snart resultaten. Mycket tråkig händelse, betala dyra pengar och sedan bli sjuk.
Citera
2025-10-02, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Desserten skall vara huvudspåret nu men vi får nog snart resultaten. Mycket tråkig händelse, betala dyra pengar och sedan bli sjuk.

Huvudspår enligt AI? Hon städtanten/experten som brukar vara på tv4 tror på osten, regnbåge eller räkor.
Citera
2025-10-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Huvudspår enligt AI? Hon städtanten/experten som brukar vara på tv4 tror på osten, regnbåge eller räkor.
just fisk som rökt och gravad lax är ökänd för att ha en enorm tillväxt av listeria. Det är därför den har en "sista förbrukningsdag" istället för "bäst före..."
Även mögelost är en högriskprodukt.
Citera
2025-10-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Precis, media har hypat en kock som saknar utbildning. Framställs som rebell i media. Öppnade en ”punkig” restaurang på Söder. Skrevs upp ännu mer i media. Öppnade fler restauranger i Köpenhamn och Oslo osv. Sedan kommer verkligheten ikapp..

Ja, det är säkert inget fel på honom som individ eller etreprenör, men det är läskigt när man ska blanda punkighet med undermåligt tillredda råvaror sant fullsatta restauranger. Det brukar sluta på samma sak. Jag har sett det tidigare. Någon sjuk jävel som började stycka vildsvin i sitt alldeles för lilla kök som absolut inte var godkännt för den sortens övningar. Tänk sedan att använda den arbetsbänken till "fräscha" grönsaker. Äkta "First blood" känsla. Jod¨å, självklart så blev det magsjuka gäster efter det.
Andra problem med ständigt fullsatta krogar är att folk kan börja slarva. Det funkar kanske om det är lunchmat som ska genomkokas och genomstekas, men med råa ingredienser som ligger i vacpåse. Ja.. som sagt vad som helst kan hända. Sedan är det ju krogkultur i övrigt, med festande och härjande.
Citera
2025-10-02, 22:46
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hairy-Gary
Ja, det är säkert inget fel på honom som individ eller etreprenör, men det är läskigt när man ska blanda punkighet med undermåligt tillredda råvaror sant fullsatta restauranger. Det brukar sluta på samma sak. Jag har sett det tidigare. Någon sjuk jävel som började stycka vildsvin i sitt alldeles för lilla kök som absolut inte var godkännt för den sortens övningar. Tänk sedan att använda den arbetsbänken till "fräscha" grönsaker. Äkta "First blood" känsla. Jod¨å, självklart så blev det magsjuka gäster efter det.
Andra problem med ständigt fullsatta krogar är att folk kan börja slarva. Det funkar kanske om det är lunchmat som ska genomkokas och genomstekas, men med råa ingredienser som ligger i vacpåse. Ja.. som sagt vad som helst kan hända. Sedan är det ju krogkultur i övrigt, med festande och härjande.
Varför kan man inte förvara råa produkter i en vacpåse?
Du verkar ha noll koll men resturangen och dem som driver den är i toppklass. Man har skött allt väldigt proffsigt. Labb testen kanske visar något.
Miljö och hälsa har aldrig haft en anmärkning på restaurangen i fråga. man var där senast nu i veckan utan några anmärkningar
Citera
2025-10-02, 23:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
just fisk som rökt och gravad lax är ökänd för att ha en enorm tillväxt av listeria. Det är därför den har en "sista förbrukningsdag" istället för "bäst före..."
Även mögelost är en högriskprodukt.

Ja, och som jag har skrivit tidigare i den här tråden - men jag upprepar det ifall någon inte har läst det - sista förbruktningsdatumet på de där plastförpackningarna med rökt och gravad lax i skivor är också för generöst tiltaget. Man måste även ta hänsyn till sin kylskåpstemperatur (den bör inte vara mer än 4 grader) och sitt eget immunförsvar/ålder/allmänna hälsa. Om något av detta inte är optimalt, så bör man inte äta den produkten mer när den närmar sig sista förbrukningsdatum. Den ska inte ligga till sig i kylen, smaken påverkas för övrigt också negativt av det.

Angående mögelostar så är det tvärtom: mögelkulturerna utvecklas hela tiden, och det gör att ostarna blir godare när de åldras - även hemma i ens egen kyl. De har också fördelen, att mögelkulturerna är så starka att inget annat mögel - som kan vara giftigt - får fäste. (Eller det SKA funka så i alla fall, jag har vid något tillfälle sett att det kommit annat mögel när jag har låtit mina mögelostar ligga för länge.)

...sedan är ju ALLT här i livet ett risktagande. Jag tänker inte avstå från mögelost, färskost eller rökt och gravad lax än i alla fall. Eller vin för den delen, i normala mängder. Men kanske när jag blir äldre eller om jag får någon kronisk sjukdom.
Citera
2025-10-02, 23:08
Medlem
jessewn372s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Listerian trivs där det är fuktigt, kallt och kan tydligen (som en användare svarade mig) bilda biofilm som är svår att få bort.

https://www.vikan.com/se/tjaenster/v...u-ska-rengoera

Listeria kan även bilda en film som ”klibbar fast” mot golv, avlopps- och dräneringskomponenter samt produktionsutrustning. Denna biofilm är svår att få bort vid rengöring och skyddar bakterierna mot uttorkning, värme och rengörings- och desinficeringskemikalier av konventionell typ. Listeriafilm är ofta orsaken till korskontaminering av livsmedelsprodukter.

Listeria kan också växa i kalla miljöer och överleva i köldgrader. Kyla och köldgrader är ett vanligt sätt att förhindra bakteriell tillväxt, men för listeria fungerar sådana förhållanden endast som hämmare av ”konkurrerande” bakteriers tillväxt. Det innebär att kylda och frysta livsmedel fortfarande är i riskzonen för listeriasmitta.

Skrubba och spola med högtryck hjälper absolut inte heller.

Listeria kan överföras från golv och avlopp till andra områden i anläggningen – och till de livsmedel som tillverkas där – på flera sätt. Några sådana sätt är via människors skor, via utrustning och hjulen på rullvagnar och via rengöringsutrustning.

Det bästa sättet att undvika listeriasmitta från golv och avlopp är att rengöra och desinficera dem regelbundet. Kom ihåg att rengöra golv och avlopp på ett sätt som minimerar risken för att kontaminera andra ytor i lokalen. Att använda högtrycksslangar eller mekanisk skrubbning ökar risken för listeriaspridning via aerosoler, vilket innebär att bakterierna sprids genom luften till andra områden och till utrustning, livsmedel och ytor i kontakt med livsmedel. Använd istället dedikerade färgkodade redskap för manuell rengöring av golv och avlopp. Redskap som används för golvrengöring ska ha en annan färg än redskap för avloppsrengöring respektive redskap för rengöring av ytor i kontakt med livsmedel.

Minns Max hamburgares städrutiner...
Citera
2025-10-02, 23:25
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och som jag har skrivit tidigare i den här tråden - men jag upprepar det ifall någon inte har läst det - sista förbruktningsdatumet på de där plastförpackningarna med rökt och gravad lax i skivor är också för generöst tiltaget. Man måste även ta hänsyn till sin kylskåpstemperatur (den bör inte vara mer än 4 grader) och sitt eget immunförsvar/ålder/allmänna hälsa. Om något av detta inte är optimalt, så bör man inte äta den produkten mer när den närmar sig sista förbrukningsdatum. Den ska inte ligga till sig i kylen, smaken påverkas för övrigt också negativt av det.

Angående mögelostar så är det tvärtom: mögelkulturerna utvecklas hela tiden, och det gör att ostarna blir godare när de åldras - även hemma i ens egen kyl. De har också fördelen, att mögelkulturerna är så starka att inget annat mögel - som kan vara giftigt - får fäste. (Eller det SKA funka så i alla fall, jag har vid något tillfälle sett att det kommit annat mögel när jag har låtit mina mögelostar ligga för länge.)

...sedan är ju ALLT här i livet ett risktagande. Jag tänker inte avstå från mögelost, färskost eller rökt och gravad lax än i alla fall. Eller vin för den delen, i normala mängder. Men kanske när jag blir äldre eller om jag får någon kronisk sjukdom.
En lyx restaurang med avsmakningmeny köper inte och serverar färdig gravad lax. Fattar ju vem som helst.
Citera
2025-10-02, 23:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
En lyx restaurang med avsmakningmeny köper inte och serverar färdig gravad lax. Fattar ju vem som helst.

Jag diskuterade gravad lax i allmänhet... *suckar*

Nä, det borde ju bli dyrt. Men vi har en fiiiinkrog här i min stad, och när man går förbi där på mornarna så ser man vad som levererats och står utanför dörren: dunkar med såsbaser, till och med färdigskalade inplastade potatisar (formplastade alltså, som pillerkartor).
Senast redigerad av Merwinna 2025-10-02 kl. 23:32.
Citera
2025-10-02, 23:47
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag diskuterade gravad lax i allmänhet... *suckar*

Nä, det borde ju bli dyrt. Men vi har en fiiiinkrog här i min stad, och när man går förbi där på mornarna så ser man vad som levererats och står utanför dörren: dunkar med såsbaser, till och med färdigskalade inplastade potatisar (formplastade alltså, som pillerkartor).
Låter som en vanlig krog. Gör man bea eller liknande "smörsås" på såsbas är man ingen finkrog.
Skalad potatis är inget konstigt om det är till mos.
Men en fin fin krog hade nog kokat pluggen med skalet på skalat dem varma osv men det är ett annat samtalsämne.

Jag tror en lågoddsare är något man hanterat på plats troligen fisk eller charkuteri. Att det skulle komma in en smittad produkt tex ost utifrån hade nog då troligen givit ett utbrett listeria utbrott på fler restauranger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in