2025-10-03, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast just odlad lax är ju obegriplig att den får säljas som livsmedel över huvud taget.

Produktionen är omoralisk
Påverkan på miljön är massiv
Riskerna är skyhöga
Norges korruption inom fiskodlingen är total

Även när dom följt alla regler är det typ det giftigaste vi har på hyllorna.

Nej AI säger "Nej, odlad lax är i regel säker att äta och uppfyller de gränsvärden för miljögifter och antibiotika som finns i EU. Tidigare rapporterades det dock om höga halter av bekämpningsmedlet etoxikin i odlad lax, men användningen av detta ämne i laxfoder har minskat. "
Citera
2025-10-03, 08:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Det som kan tala emot desserten är att det ofta är lite av många saker på finedine desserter och man säger ju att dom som blivit sjuka måste fått en större mängd listeria i sig pga sina symtom.
Gissningsvis är det endast en produkt som är kontaminerad. Den användes över flera dagar. Så något som förvaras i en större mängd i kärl bleck eller liknande i en större batch gjort på plats.

Skulle vara kul om det kom fram att det var 20-litersdunken med den vegetariska såsbasen, som de använder till alla sina smörsåser!

Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast just odlad lax är ju obegriplig att den får säljas som livsmedel över huvud taget.

Produktionen är omoralisk
Påverkan på miljön är massiv
Riskerna är skyhöga
Norges korruption inom fiskodlingen är total

Även när dom följt alla regler är det typ det giftigaste vi har på hyllorna.

Men det är GOTT! Livet blir tråkigare utan gravad lax på bordet till de stora högtiderna.
Citera
2025-10-03, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Skulle vara kul om det kom fram att det var 20-litersdunken med den vegetariska såsbasen, som de använder till alla sina smörsåser!

Men det är GOTT! Livet blir tråkigare utan gravad lax på bordet till de stora högtiderna.
Drick sprit så blir det roligare..
Citera
2025-10-03, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Kan du komma med någon form av bevis för dina påståenden?
Jag tror inte man köper färdig gravad eller rökt någonting för det är en lyx restaurang av rang.
Märkning och renlighet är inga bekymmer på Coco och carmen.

Så du menar att de fiskat laxen själva?! Smuts, lort och bajs kan ju komma med från en grossist! Bär, sallad, ägg, köttfärs m.m. vet vi ju ha varit utsatta för listeria. Jag har kollat lite på recept när man tillreder den där desserten man pratar om. Det finna råa ägg i som aldrig kokas. Så finns listera i äggen så finns det i desserten. Tror även att det ligger bär på och även de kokas aldrig upp. Kan påminna mig att det var ett stort utbrott vid ett tillfälle med frysta hallon.
Var och varannan dag larmas det om listeria i olika matvaror.
Citera
2025-10-03, 08:08
Medlem
Såg delägaren på morgonnyheterna, kanske lite OT men helvete vad han utstrålade kolatorsk!
Citera
2025-10-03, 08:09
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Så du menar att de fiskat laxen själva?! Smuts, lort och bajs kan ju komma med från en grossist! Bär, sallad, ägg, köttfärs m.m. vet vi ju ha varit utsatta för listeria. Jag har kollat lite på recept när man tillreder den där desserten man pratar om. Det finna råa ägg i som aldrig kokas. Så finns listera i äggen så finns det i desserten. Tror även att det ligger bär på och även de kokas aldrig upp. Kan påminna mig att det var ett stort utbrott vid ett tillfälle med frysta hallon.
Var och varannan dag larmas det om listeria i olika matvaror.
Om det kom från leverantören hade det varit smitta på flera restauranger. Varan har serverats över flera dagar.
Citera
2025-10-03, 08:11
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Såg delägaren på morgonnyheterna, kanske lite OT men helvete vad han utstrålade kolatorsk!
Vad har det med saken att göra
Förstå stressen detta ger. Han kanske verkade sliten av den orsaken.
Detta kan slå stort mot enligt mig en av dom mest intressanta resturangerna i skandinavien eller norra Europa tom. Tex Punk Royale är ju kultförklarad i restaurang världen. Cococarmen har varit väldigt uppskattat av sina gäster och aldrig haft några som helst anmärkningar i någon kategori.

Lider med alla inblandade. Personal och gäster.
Senast redigerad av Unoboss 2025-10-03 kl. 08:13.
Citera
2025-10-03, 08:11
Medlem
Mullrets avatar
De lär nog hitta orsaken. Blir intressant vilken rätt som är boven i dramat.
Citera
2025-10-03, 08:26
Medlem
Hakalabakalas avatar
Modigt att gå ut och äta på restaurang i Sthlm denna vecka. Med denna händelse i närtid
Citera
2025-10-03, 08:38
Medlem
Jag undrar bara varför ingen misstänker ostronen? Om ingen i personalen blivit sjuk, och både folk som åt av lunchmenyn eller middagsmenyn insjuknat så ser jag ingen annan rätt som låter rimlig.
Citera
2025-10-03, 08:50
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbCK234
Jag undrar bara varför ingen misstänker ostronen? Om ingen i personalen blivit sjuk, och både folk som åt av lunchmenyn eller middagsmenyn insjuknat så ser jag ingen annan rätt som låter rimlig.
För hade det varit ostronen hade det varit fler restauranger drabbade.

Men. Jag läste i genom menyn. Den starka såsen till ostronen kanske är boven. Gjord i större mängd, aldrig uppvärmd.

Annars är regnbågen min gissning.
Citera
2025-10-03, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbCK234

Det är för att enligt uppgifter så är även de som ätit vegetariskt drabbade. Så då kan man räkna bort en hel del källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in