2025-10-02, 18:26
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nu kan det bli uppåt 400 fall i ett worst case scenario. Låter helt galet, särskilt som det också gått så snabbt med så många svårt sjuka. Det är ju inte normalt för att vara listeria. Är det verkligen bara "vanlig" listeria, eller har det muterat till någon monster-variant?
Värst om det finns gravida.
Citera
2025-10-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Tror du att Någon i tråden var med när den vispades ihop??

Dock så: "Eftersom all grädde som säljs i svenska butiker måste vara pastöriserad sedan 1937, kan opastöriserad grädde inte köpas där."

Skulle kökschefen varit ute och fulmjölkat på någon gård i Sörmland tror du?

Han kanske har köpt in från någon nischad grossist i Italien.. gud vet vad hur noga dom är där.
Citera
2025-10-02, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Alla har ju sina preferenser. Jag skulle säga att 1600kr för middag+vin är rätt lyxigt. Jag käkar mycket på krogen men det är mycket sällan jag kommer upp i den summan.

Jag tycker dryckespaketen är rätt värdelösa. Utan de landar man kanske på runt 1000kr. Lite lyxigt. Men går man på en lyxkrog i Stockholm kan man enkelt trippla den kostnaden. Finns dessutom flera rätt sunkiga ställen i Stockholm där en trerätters är i samma prisklass som CC. Mister French osv.

Men jag tror inte att det är priset som är problemet här utan det måste vara något knas. Väldigt ovanligt att det blir så omfattande problem med maten.
Senast redigerad av Kriminallen 2025-10-02 kl. 18:33.
Citera
2025-10-02, 18:29
Avstängd
Semifreddo har lång hållbarhetstid..listeria förökar sig hyfsat snabbt i kylskåp. Här handlar det om hur restaurangen förvarat sin semifreddo..

https://stockholmfoodie.se/2016/08/1...ss-semifreddo/
Senast redigerad av TenBagger69 2025-10-02 kl. 18:32.
Citera
2025-10-02, 18:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Spelar ingen roll om du tvättar med handsprit eller bär handskar, det kommer inte ta bort bakterier som redan finns i livsmedelet

Du förstår fortfarande inte. Restaurangen skall ha en RUTIN..som säger att de skall ha handsprit på restaurangen..oavsett om livsmedlet är bakteriinfekterat.
Citera
2025-10-02, 18:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Du måste ju vara rejält sneknullad.

September år 2014...

Använde dom handsprit när MENA Bullarna rullades??

De var paria för några år sedan. Kan vara intressant att veta i den fortsatta utredningen..
Citera
2025-10-02, 18:33
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja detta är INTE de vanliga stammarna av Listeria.
Kanske muterat

Tänker detsamma, måste vara muterat eller i våldsamt hög koncentration.
Även någon smittskyddsläkare i chatt på någon av dagstidningarna var inne på samma spår, att en mutation inte var omöjligt. Otäckt.
Citera
2025-10-02, 18:34
Medlem
Mailmanss avatar
Frågan är om det är kört nu för den här restaurangen. Skulle tro att dom bara får lägga ner..
Citera
2025-10-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Frågan är om det är kört nu för den här restaurangen. Skulle tro att dom bara får lägga ner..

Beror helt på orsaken skulle jag säga. Mest troligt är att de är tillbaka om några dagar och kör på som vanligt. Tror vanligt folk har en viss förståelse att det finns risker med att äta på restaurang. De flesta som blir matförgiftade blir det dessutom i sitt hem.
Citera
2025-10-02, 18:44
Avstängd
Intressant att de hade en DESSERT som de kallade ” negerbollar” på restaurang Kåken. Skakade naturligtvis om restaurangvärlden.

https://ng.se/amatlevin

Om det nu är DESSERTEN Expresso semifreddo som är en av källorna så är det kanske några som säger:KARMA.

Någon kan ju ha kontaminerat den som hämnd..lite långsökt..men..
Senast redigerad av TenBagger69 2025-10-02 kl. 18:57.
Citera
2025-10-02, 18:58
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Beror helt på orsaken skulle jag säga. Mest troligt är att de är tillbaka om några dagar och kör på som vanligt. Tror vanligt folk har en viss förståelse att det finns risker med att äta på restaurang. De flesta som blir matförgiftade blir det dessutom i sitt hem.

Tror de kommer tappa 30-40% oavsett vems fel de var. Det är för tufft att tackla.

Men de är en killgissning
Citera
2025-10-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Du förstår fortfarande inte. Restaurangen skall ha en RUTIN..som säger att de skall ha handsprit på restaurangen..oavsett om livsmedlet är bakteriinfekterat.

Handsprit behövs inte när man har handfat med vatten och tvål.

Hur har du fått för dig att restauranger måste ha handsprit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in