2025-10-07, 17:56
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hairy-Gary
Herregud, finns den krogen kvar?. Var en mindre kedja med de restaurangerna på 90-talet, den första låg på Södermannagatan tror ja?
Nej för fan. Finns inte kvar. Tror dom konkade just pga hygienproblem
Citera
2025-10-07, 18:02
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Så gjorde de på det där snuskiga bageriet Bake my Day. Samma trasa på toa som i köket! Otroligt vidrigt
Vad sjukt vidrigt!!! Hur kan man ens komma på tanken!? Man måste ju vara idiot!

Med det sagt är disktrasor överlag rätt vidriga. Värsta bacillhärden. Har sett folk torka sina skärbrädor med disktrasa. Tänk om dom visste hur äckligt mycket baciller som gror i dom. Det är ju därför dom börjar stinka.
Jag har en ruskigt känslig näsa, men hör och häpna, jag har ätit en krämig italiensk kycklingpasta på restaurang som smakade som disktrasa luktar. Garanterat nån liknande grej, att dom torkar rent skärbrädan med disktrasa. Pjuk!
Citera
2025-10-07, 18:11
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
De är bara små mängder som man inte blir sjuk av, speciellt om man är frisk.

Men ändå blev över hundra gäster sjuka.

Tycker du inte själv det är lite märkligt?
Citera
2025-10-07, 18:15
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Men ändå blev över hundra gäster sjuka.

Tycker du inte själv det är lite märkligt?

Nu hade de ju sanerat och funnit Listeria, de kan finnas på saker och dylikt, de flesta som blev sjuk har ätit sig sjuk av maten som har haft detta.
Citera
2025-10-07, 18:22
Medlem
Mangelinas avatar
Jaha, då är det salmonellautbrott på hönsgård i Kalmar. Igen. Tydligen 3:je gången:
"– Salmonellasmitta är ovanligt i Sverige, men har man väl fått in den är det svårt att sanera bort. Då händer det att samma stall kan drabbas flera gånger, säger länsveterinären Jeremy Rocchio till tidningen"

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till Coco&Carmen. Hur lätt blir det att sanera bort Listeria?
Senast redigerad av Mangelina 2025-10-07 kl. 19:11.
Citera
2025-10-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Jaha, då är det salmonellautbrott på hönsgård i Kalmar. Igen. Tydligen 3:je gången:
"– Salmonellasmitta är ovanligt i Sverige, men har man väl fått in den är det svårt att sanera bort. Då händer det att samma stall kan drabbas flera gånger, säger länsveterinären Jeremy Rocchio till tidningen"

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till Coco&Carmen. Hur lätt blir det att sanera bort Listeria?

Jag hade inte ätit där iallafall .. tycker dom borde riva allt istället bygga nytt. Börja om!
Citera
2025-10-07, 19:29
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Nu hade de ju sanerat och funnit Listeria, de kan finnas på saker och dylikt, de flesta som blev sjuk har ätit sig sjuk av maten som har haft detta.

Vad yrar du om?

Det har påträffats listeria på 25 platser, mat och ytor.

Över hundra sjuka gäster men inte en enda i personalen.

Dom hittade inte listerna efter att det började saneras om det är vad du tror?
Citera
2025-10-07, 19:49
Medlem
Listerna på 20 olika ställen i köket. SLUTSATS: kockarna har bristfällig städning- o rengöringsrutin. Samt även bristfällig hantering av råvaror.

Kockar är ganska lik kukar. Blir snabbt ohygienisk efter användning.
Citera
2025-10-07, 19:52
Medlem
Inget nytt här? Någonstans är väl det mest klandervärda både att man hittat listeria i 20 prover i kombination med att de fick information om sjukdomsutbrott från flera (!) gäster redan tidigt vid utbrottet
Senast redigerad av insekterna 2025-10-07 kl. 19:56.
Citera
2025-10-07, 20:21
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insekterna
Inget nytt här? Någonstans är väl det mest klandervärda både att man hittat listeria i 20 prover i kombination med att de fick information om sjukdomsutbrott från flera (!) gäster redan tidigt vid utbrottet
Nej inget nytt, vi väntar fortfarande på provsvaren.
Ja, det är uppenbart att Restaurangen begått flera fel här. Även om jag ändå avvaktar tills vi vet met innan jag drar några slutsatser. Skulle dock inte vilja käka där efter det här
Citera
2025-10-07, 20:27
Medlem
TaxenSixtens avatar
Bakterien såg rätt läbbig ut när jag googlade. Långa slingriga ben.
Senast redigerad av TaxenSixten 2025-10-07 kl. 20:44.
Citera
2025-10-07, 20:41
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Bakterien så rätt läbbig ut när jag googlade.
Näe, det där ska man nog inte googla på när man har det i sig. Ungefär lika trevligt som binnikemask med klåda kan tänkas vara 😝
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in