2025-10-02, 12:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Någon på Statstelevisionen som känner sig personligt drabbad?
De hänger ut restaurangen redan på stillbilden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ermalm-stanger

" Förutom de 20-tal personer som vårdas på sjukhus för misstänkt listeriainfektion har det inkommit betydligt fler anmälningar till Stockholms stads livsmedelskontroll. Totalt har 80 anmälningar om matförgiftning på restaurangen inkommit sedan i lördags, visar SVT:s genomgång. "

Det är ingen idé att försöka hålla namnet hemligt, eftersom omfattningen är så enorm.
Citera
2025-10-02, 12:33
Avstängd
Restaurang Coco&Carmen skriver på sin hemsida där de redan har ett troligt datum när de öppnar igen.

Detta visar att ägarna har noll empati för situationen.

Just nu accelererar antalet anmälningar av smittade..ca 80 st just nu.

Flera ligger på sjukhus..tre har drabbats av sepsis.

Provsvaren har ännu inte kommit.

Ändå snackar man bara om när man kan tänka sig öppna igen.

Empatilösa, penningkåta människor som saknar det mesta. Det här är bara början i sin linda.

https://cococarmen.se/wp-content/upl...meddelande.pdf
Citera
2025-10-02, 12:43
Medlem
Kalle81s avatar
Vad har gått snett, var det kiss och bajs bakterier i salladen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
De får byta namn till Coco & Carmens tarmvred.

Gissar på hela företaget kommer behöva lägga ner och det behöver starts något helt nytt under annat namn.. Har svårt att se att denna krog kommer kunna hämta sig efter något sånt här stor allvarlig händelse. Folk kan ju dö av sepsis.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Det är inte alltid maten som gör folk sjuka. Jag gjorde ett snabbt stopp på en företagargala på en större krog för några månader sedan. Dagen efter kom nyheten att gästerna börjat bli sjuka. Jag hade bara varit där en timme i början och inte ätit eller druckit.

Provtagningen av maten och drycken visade inget och man kom fram till att det måste varit någon/några av gästerna som var av det mindre hygieniska slaget. Folk skakade hand, kramades, tog på samma handtag, ytor och assietter med mera och någons bajs under naglarna slog ut halva personalstyrkorna på vissa företag.

Så jag är även lite tveksam till att plocka med skedar och bestick eller kortläsare.
Citera
2025-10-02, 12:47
Medlem
När man ser listan på maten känns det som att det skulle kunna vara vad som helst? Skulle det kunna vara glassen?

Hoppas de lyckas ta reda på vart det kom ifrån, om det var något restaurangen kunnat påverka eller om det är något som flera får levererat till dem.
Citera
2025-10-02, 12:48
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auroren32
När man ser listan på maten känns det som att det skulle kunna vara vad som helst? Skulle det kunna vara glassen?

Hoppas de lyckas ta reda på vart det kom ifrån, om det var något restaurangen kunnat påverka eller om det är något som flera får levererat till dem.

(FB) Listeriasmittad efter restaurangbesök i Stockholm
Citera
2025-10-02, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeTheSweed
Återigen din jävla skethölsbegåring så framgår det att använden påstod sig ätit deras avsmakningsmeny. Orkar inte ens läsa själv men med lite dryck till den blir det lätt tusenlapp i plural.
Töntarnas tönteri; "åh jag kan gå in på deras hemsida o då får jag nått att skriva på flashback."
Okej detektiven!
Känslan att det är ett specifikt livsmedel som kryllat av listeria. Flera med sepsis, så obehagligt. Hoppas verkligen det går bra för dem.

Jag har själv ätit där för något år sedan och de har enbart sk avsmakningsmeny, det är vad de kallar för och serverar som middag.
Citera
2025-10-02, 12:49
Avstängd
Enligt fejkkocken Joakim Almqvist testar man maten på olika tider för att den skall vara i toppform🫢

Han förstår fortfarande inte att någon av hans personal inte drabbats..tyder naturligtvis på att testerna inte var så regelbundna..

Ingen i personalen ska ha insjuknat, berättar Almqvist.

– Det är ju jättekonstigt, tycker man. Men kanske provsvaren ger något. I och med att det också är en del av hela den dagliga rutinlistan, att maten smakas av, testas, testas på vissa speciella tider utifrån hur det här prepareras för att saker ska vara i absolut toppform. Vi vet inte än.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...isterialarmet/
[/quote]
Citera
2025-10-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Ah då kan man utesluta det iallafall..
Citera
2025-10-02, 12:53
Halvkunnig skulle jag nog säga om kunskaper om hygien och livsmedelshantering i kök. Finns väldigt mycket bestämmelser att läsa på om och det är ju bra att man vet det iallafall. Däremot helkunnig om hygien inom vårdapparaten. Sköljer alltid alla grönsaker men har faktiskt inte sköljt isbergssallad under mitt långa liv, men häpp häpp aldrig blivit magsjuk av min egen mat. En vattenmelonskiva i Norge sänkte mig dock för något år sedan men det var mitt eget fel för skivan SÅG inte helt fräsch ut men jag åt upp den ändå. Korkat gjort men jag var väl så sugen. Hursomhelst har jag på senare tid förstått att man tydligen ska skölja även isbergssallad (trots att den är så kompakt) så jag har tänkt börja göra det. Förut tog jag bara bort yttre skalen och sedan fick den ny, fräsch plast på sig. Trodde det räckte. Man är aldrig för gammal för att lära om. Eller...

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sköljer du isbergssalladen? Du verkar kunnig i köket.

Sköljer du också babytomaterna?
Citera
2025-10-02, 12:54
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Enligt fejkkocken Joakim Almqvist testar man maten på olika tider för att den skall vara i toppform🫢

Han förstår fortfarande inte att någon av hans personal inte drabbats..tyder naturligtvis på att testerna inte var så regelbundna..

Ingen i personalen ska ha insjuknat, berättar Almqvist.

– Det är ju jättekonstigt, tycker man. Men kanske provsvaren ger något. I och med att det också är en del av hela den dagliga rutinlistan, att maten smakas av, testas, testas på vissa speciella tider utifrån hur det här prepareras för att saker ska vara i absolut toppform. Vi vet inte än.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...isterialarmet/

Jag tog upp detta igår:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här