2025-10-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Semifreddo har lång hållbarhetstid..listeria förökar sig hyfsat snabbt i kylskåp. Här handlar det om hur restaurangen förvarat sin semifreddo..

https://stockholmfoodie.se/2016/08/1...ss-semifreddo/

Tror inte restaurangen har förvarat "glassen" I kylen någon längre tid.
Citera
2025-10-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Handsprit behövs inte när man har handfat med vatten och tvål.

Hur har du fått för dig att restauranger måste ha handsprit.
Han har förmodligen badat i handsprit sedan pandemin. Snart hävdar han att man måste ha munskydd i köket.
Citera
2025-10-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Frågan är om det är kört nu för den här restaurangen. Skulle tro att dom bara får lägga ner..

Borde inte vara så om dom kommer fram till att något blivit kontaminerad långt in i kedjan innan den ens nåt resturangen. Men det beror såklart på om folk kan ta till sig den informationen.

"Socialminister Jakob Forssmed (KD) har fått en genomgång av Folkhälsomyndigheten om det pågående smittskyddsarbetet med anledning av listeriautbrottet.

Det skriver han på X.

”Smittspårningsinsatser sattes snabbt in och omfattande arbete sker på flera platser runt om i landet för att spåra och bistå patienter”, skriver han i sitt inlägg."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1408831

Det här handlar nog inte om hygien problem på resturangen gissar jag.
Senast redigerad av rawjudge 2025-10-02 kl. 19:15.
Citera
2025-10-02, 19:16
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Borde inte vara så om dom kommer fram till att något blivit kontaminerad långt in i kedjan innan den ens nåt resturangen. Men det beror såklart på om folk kan ta till sig den informationen.

"Socialminister Jakob Forssmed (KD) har fått en genomgång av Folkhälsomyndigheten om det pågående smittskyddsarbetet med anledning av listeriautbrottet.

Det skriver han på X.

”Smittspårningsinsatser sattes snabbt in och omfattande arbete sker på flera platser runt om i landet för att spåra och bistå patienter”, skriver han i sitt inlägg."

Det här handlar nog inte om hygien problem på resturangen gissar jag.

Tror inte det heller, att det är restaurangens hygien som är boven. Men folk är rädda av sig och sånt här sätter sig oftast dåligt
Citera
2025-10-02, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Tror inte det heller, att det är restaurangens hygien som är boven. Men folk är rädda av sig och sånt här sätter sig oftast dåligt

Ja, så äre.

"På torsdagen diagnosticerades en fjärde person med sepsis efter att ha ätit på krogen. I nuläget vårdas cirka 15 patienter i Stockholm med misstänkt listeriainfektion. Ytterligare ett tiotal har sökt vård i Uppsala, och minst en i Södertälje.

Totalt omkring 400 gäster har kontaktats av Smittskydd Stockholm. De flesta uppges ha smittats mellan den 25 och 27 september. Smittspårningen har under torsdagen utökats. Nu kontaktar smittskyddet alla som ätit på restaurangen den 23 och 24 september efter att ”ny information” framkommit:"

"Avsmakningsmenyn bestod av 15 rätter innehållandes bland annat vildsvinsconsommé, rökt renhjärta, blåmussolor, ostron, vaktel, rödräkor och en rätt som beskrivs som ”svensk gris”."

https://www.dn.se/sverige/smittskydd...ting-liknande/

Någonstans i kedjan har de definitivt blivit kontaminerat. läskigt case, hoppas inte avsiktligt. Sepsis är inte att leka med. Det kan gå fort. Men dom flesta hanterar nog de här.
Senast redigerad av rawjudge 2025-10-02 kl. 19:20.
Citera
2025-10-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Totalt omkring 400 gäster har kontaktats av Smittskydd Stockholm. De flesta uppges ha smittats mellan den 25 och 27 september. Smittspårningen har under torsdagen utökats. Nu kontaktar smittskyddet alla som ätit på restaurangen den 23 och 24 september efter att ”ny information” framkommit:"

Vad kan det vara för information månntro?
Citera
2025-10-02, 19:26
Medlem
Alltid skeptiskt till restauranger som har massa "tuffa kockar" som är lite trendiga men kanske i vissa fall saknar grundläggande kunskap om livsmedelshygien. (Det finns alltid någon i köket som inte är utbildad) . En trendig krog riskerar att dra till sig allsköns possörer. Om det dessutom serveras råvaror på ett nära gränslöst sätt. ( ren spekulation, men brukar vara så om det ska vara trendigt) så är detta en farlig kombo.
Alltså. Trendigt= possörer med eventuell hybris + galna serveringar av rätter= problem
Sett mycket skit under mina tre decennier i restaurangbranschen.
Citera
2025-10-02, 19:31
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Coco&Carmen är kungafamiljens favoritkrog..

När de gamla ägarna drev krogen, ja.
Citera
2025-10-02, 19:35
Medlem
BombaySaphires avatar
Totalt omkring 400 personer har kontaktats i smittspårningen efter listeriautbrottet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ia-patienterna
Citera
2025-10-02, 19:35
Medlem
Citat:
Semifreddo har lång hållbarhetstid..listeria förökar sig hyfsat snabbt i kylskåp. Här handlar det om hur restaurangen förvarat sin semifreddo..

https://stockholmfoodie.se/2016/08/1...ss-semifreddo/

Eller deras hygien.. bara för de är en känd krog kan de slarva också. Folk är kanske stressade och hoppar över vissa steg.
Citera
2025-10-02, 19:37
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Listeria är inte ens farligt vem bryr sig
Citera
2025-10-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Tror inte restaurangen har förvarat "glassen" I kylen någon längre tid.

Jag är varken varm eller djupfryst.
Jag döljer mig i söt dräkt, men bär på kyla.
Jag är halv av något, men hel i min fara.
Jag serveras som njutning – men kan bli ditt slut.
Vem är jag?

Svar: Semifreddo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in