2025-10-02, 17:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Hur hjälper handsprit när osten redan bär på bakterier från leverantören?

Jag diskuterade rutiner på en restaurang. En kedja av rutiner för att undvika sådana här katastrofer. D måste man ha handsprit på restaurangen.
Citera
2025-10-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Aftonbladet har låtit AI analysera anmälningarna: ”Allt pekar mot att Espresso Semifreddo varit den primära smittkällan”.

– En rimlig smittkälla, säger Listeriaexperten Jörgen Johansson.

Det är väl grädde i det. Minns jag rätt från en livsmedelshygienkurs så är grädde och mjölkprodukter alltid lurigt. Opastöriserat ännu lurigare. Var det opastöriserad grädde i den?
Citera
2025-10-02, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Jag diskuterade rutiner på en restaurang. En kedja av rutiner för att undvika sådana här katastrofer. D måste man ha handsprit på restaurangen.
Eller tvätta händerna.
Citera
2025-10-02, 18:02
Avstängd
Almqvist..ovh hans kollega Calle Nilsson var paria i krogbranschen för några år sedan då de hade ” negerbollar” på deras meny..

https://magasinetfilter.se/reportage/punk-royale/
Citera
2025-10-02, 18:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Skulle inte kalla detta för lyxkrog. Det är billigt att äta där.

Alla har ju sina preferenser. Jag skulle säga att 1600kr för middag+vin är rätt lyxigt. Jag käkar mycket på krogen men det är mycket sällan jag kommer upp i den summan.
Citera
2025-10-02, 18:06
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Vildsvinsconsommé
Kalvschnitzel med lingon och Grebbestadsansjovis
Persiljerot med färskost, Kalixlöjrom och rökt renhjärta
Regnbåge med smetana, lökrelish och absinthé
Crème royal, blåmusslor, shiitakesvamp och selleri
Ostron
Vaktellår med rabarber och pepparrot
Rödräka med kiwi, gurka och kumbo
Nybakat varmt bröd med gott smör
Dumplings à la champignon med picklad vit sparris och sherrysmörgås
Croque monsieur anno 2020, havgys, belper knolle och périgord tryffel
Svensk gris med lök, ärtor och curry
Äpplesorbet med pomelo och buskkrasse
Vaniljglass med rabarber och spansk körvel
Godis – punschglaserade madeleinekakor, espresso semifreddo, bakad choklad, geléhallon, passionsfrukt

Tråkigt. Det här låter ju oerhört gott! Måste välja några av de här rätterna, och laga till dem själv på Nyår

...men jag antar att det som hänt här, är att just för att ingredienserna är så dyra, och att dessa rätter därför inte beställs in av många gäster, så sparas de i kylen (eller må Gud förbjude någon annanstans än i kylen...) alldeles för länge. För att det blir så mycket över och man nänns inte kasta det.
År 2001 inträffade ett stort utbrott av listerios i Sverige, troligen kopplat till en färskost som tillverkats av opastöriserad mjölk vid en fäbod. Utbrottet orsakades av Listeria monocytogenes och berörde uppskattningsvis 120 personer.
Citera
2025-10-02, 18:08
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det är väl grädde i det. Minns jag rätt från en livsmedelshygienkurs så är grädde och mjölkprodukter alltid lurigt. Opastöriserat ännu lurigare. Var det opastöriserad grädde i den?
Tror du att Någon i tråden var med när den vispades ihop??

Dock så: "Eftersom all grädde som säljs i svenska butiker måste vara pastöriserad sedan 1937, kan opastöriserad grädde inte köpas där."

Skulle kökschefen varit ute och fulmjölkat på någon gård i Sörmland tror du?
Citera
2025-10-02, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Det är restaurangens ansvar att maten är korrekt tillagad och inte en bakteriehärd, hade kocken ens brytt sig om att smaka på maten skulle detta aldrig hänt.

Mjo det är sant, den smakade gott men hade samtidigt en konstig besk smak. Gav en antydan av sur mjölk.
Citera
2025-10-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69

Spelar ingen roll om du tvättar med handsprit eller bär handskar, det kommer inte ta bort bakterier som redan finns i livsmedelet
Citera
2025-10-02, 18:23
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nu kan det bli uppåt 400 fall i ett worst case scenario. Låter helt galet, särskilt som det också gått så snabbt med så många svårt sjuka. Det är ju inte normalt för att vara listeria. Är det verkligen bara "vanlig" listeria, eller har det muterat till någon monster-variant?

Ja detta är INTE de vanliga stammarna av Listeria.
Kanske muterat
Citera
2025-10-02, 18:24
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Skulle inte kalla detta för lyxkrog. Det är billigt att äta där.

Exakt en ganska medioker övre mellanpriskrog i Sthlm.
Runt 800 kr per skalle.
Långt under "lyxkrog" både avseende kvalitet o pris.
Citera
2025-10-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Eller tvätta händerna.

Inte eller… handsprit ersätter INTE handtvätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in