Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag kan inte bestämma mig för om det är gulligt eller patetiskt att någon som så uppenbart saknar kunskap i ämnet och har en sådan övertro på det svenska rättssystemet överhuvudtaget uttalar sig.
Är du i grundskoleålder kan det nog vara gulligt, men är du vuxen borde du ha vett nog att inte uttala dig om sådant du så uppenbart inte känner till.
Innan du svarar vill jag bara fråga dig några saker angående det du skrivit. Du skriver först och främst att "utan bevis kan ingen dömas". Vilka bevis var det som fällde Tito Beltran? Sedan skriver du att om det finns vittnen som sett det påstådda offret och den påstådde gärningsmannen tillsammans så är det positivt för den påstådde gärningsmannen, innebär det att din syn på saken är att en kvinna inte kan bli våldtagen av en vän, en partner eller någon de tidigare visat något som helst intresse för?
Kort sagt, anser du att en kvinna som låter en gammal killkompis sova över efter att de hånglat på krogen omöjligtvis kan bli våldtagen? Eller att en kvinna omöjligen kan bli våldtagen av sin man efter att de haft en trevlig middag ute på restaurang och skrattat tillsammans med taxichauffören på väg hem?
Jobbar du inom rättsväsendet? Jobbar inte inom det men skulle vilja påstå jag har ganska bra koll hur det fungerar.
Tito Beltrans rättegång följde jag inte. Men antar det måste funnits nåt som talat för att han gjort nåt, annars döms han knappast.
Då har du missuppfattat mig, jag anser det inte är nåt negativt och kan knappast vara till anklagades nackdel ifall åtal väcks. Tas fallet upp kommer dom gå igenom kvällen.
Självklart kan vilken kvinna som helst bli våldtagen av närstående. Det jag vill komma fram till är att där ord står mot ord och i postarens fall även i fyllan där berättelserna knappast är trovärdiga så kommer inte personen bli dömd. Såvida ingenting tyder på nåt annat. Det sprutar in anmälningar om allt möjligt, fall där det inte verkar ha förekommit nåt brott tas inte upp.
Det är alltid upp till åklagarsidan att bevisa att nåt har hänt, inte tvärtom.
Edit: Vad var det som var så fel i det jag sa, du menar att folk döms hit och dit utan bevis?