2009-02-27, 16:07
Medlem
Vad fan är det för fel på er egentligen?

Tja, du, kanske är någon procent av alla våldtäktsanmälningar "falsk".

Däremot slutar endast omkring en av tjugo anmälda våldtäkter i ett straff för gärningsmannen, och straffet är inte särskilt hårt.

Jag yrkar på strängare straff för våldtäkt, och på en lagändring för att de lättare ska kunna dömas.
Citera
2009-02-27, 16:20
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoughtknot
Vad fan är det för fel på er egentligen?

Tja, du, kanske är någon procent av alla våldtäktsanmälningar "falsk".

Däremot slutar endast omkring en av tjugo anmälda våldtäkter i ett straff för gärningsmannen, och straffet är inte särskilt hårt.

Jag yrkar på strängare straff för våldtäkt, och på en lagändring för att de lättare ska kunna dömas.

vi pratar om de kvinnor som faktiskt ljuger om att de inte blivit våldtagna, inte att kvinnor som blir våldtagna ljuger. Hoppas du ser skillnaden.
Citera
2009-02-27, 16:23
Medlem
Läskigs avatar
Det är definitivt ett stort problem, här finns lite andra exempel: http://www.genusmagazinet.se/?cat=37

Tyvärr finns det ingen svensk undersökning som har undersökt hur många av alla fall som bedömts som falska.
Dock ska ju tydligen mer än 40% av alla våldtäktsanklagelser i USA vara falska, så det skulle inte fårväna mig det minsta om siffrorna är likartade i Sverige.

Här finns lite mer statistik: http://www.sourze.se/Hur_vanliga_%C3%A4r_falska_v%C3%A5ldt%C3%A4kter_10 652159.asp
Senast redigerad av Läskig 2009-02-27 kl. 16:25.
Citera
2009-02-27, 16:33
Medlem
Ja, jag förstår skillnaden.

Jag reagerade på att de skulle "få samma straff som mannen hade fått om han hade åkt dit" och "Det verkar som om kvinnor i allt större utsträckning ljuger helt frankt om våldtäkter. Detta enbart for att få ett övertag mot mannen i allehanda situationer."

Det säger väl sig självt att det inte direkt är knivskarpa analyser? Nu köper jag inte sourze som källa direkt, men:
Citat från GT/Expressen den 2008-06-10:
"…De flesta anmälda våldtäkter där gärningsmannen är okänd är uppdiktade."

kanske kan vara sann, och bygger i sådana fall mestadels på att kvinnan mår dåligt/behöver uppmärksamhet.

Jag tror helt ärligt inte att det är ett vanligt problem, jämfört med problemet att kvinnor som faktiskt blivit våldtagna inte tas på allvar.
Citera
2009-02-27, 16:39
Medlem
Maeglins avatar
Citat:

Jag reagerade på att de skulle "få samma straff som mannen hade fått om han hade åkt dit" och "Det verkar som om kvinnor i allt större utsträckning ljuger helt frankt om våldtäkter. Detta enbart for att få ett övertag mot mannen i allehanda situationer."

Det säger väl sig självt att det inte direkt är knivskarpa analyser? Nu köper jag inte sourze som källa direkt, men:

kanske kan vara sann, och bygger i sådana fall mestadels på att kvinnan mår dåligt/behöver uppmärksamhet.

Jag tror helt ärligt inte att det är ett vanligt problem, jämfört med problemet att kvinnor som faktiskt blivit våldtagna inte tas på allvar.

Skönt att vi inte tillhör samma yrkeskår! Vi försöker nämligen besluta och döma med hjärnan och inte med hjärtat.

Antyder du att lagväsendet hellre bör fälla än fria? Det är ju faktiskt det jag indirekt vill utläsa av vad du anför i den citerade och fetstilade delen.
Citera
2009-02-27, 16:41
Medlem
Citat:

Vad har du för problem med att en kvinna som ljuget om att en man våldtagit henne, när det står utom allt rimligt tvivel, får ett lika hårt straff som mannen som har våldtagit? Det är verkligen upprörande hur pass vanligt förekommande det verkar vara med kvinnor som av olika anledningar falskanmäler män för våldtäkt.
Citera
2009-02-27, 16:51
Medlem
moderatswings avatar
Flera trådar om samma sak sammanfogade.

/mod
Citera
2009-02-27, 17:36
Medlem
vättes avatar
Citat:
Kan du precisera dig. Är det rättsäkerheten som skall ruckas på?

Eller är det, det där gamla dravlet om att den åtalades advokat inte skall få fråga kvinnan om hennes sexvanor?
Citera
2009-02-27, 17:39
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=S9Cu_3lhutk&feature=channel_page

strängare straff på våldtäkt, jaa men visst...
Citera
2009-02-27, 17:58
Medlem
Egentligen så söker jag bara ett system där saker som vad kvinnan hade på sig, hennes sexuella historia o.s.v. inte påverkar beslutet.
Jag känner bara till för många sorgliga fall där gärningsmannen fått gå fri, det händer smärtsamt ofta, och jag tror nog att alla håller med om att det är vidrigt.

"Eller är det, det där gamla dravlet om att den åtalades advokat inte skall få fråga kvinnan om hennes sexvanor?"

Tja, något åt det hållet. Jag är naturvetare, inte jurist - i mina ämnen är inte personliga åsikter eller känslor relevanta på samma sätt som de är i en domstol, där domare och nämndemän uppenbarligen påverkas av saker som egentligen är helt irrelevanta när det kommer till ett så lågt brott.

Maeglin - Det är svårt att bedöma något med våra "hjärnor istället för våra hjärtan" när det i grunden handlar om moral som bara kan bedömas med våra "hjärtan". Om du inte talar om sakfrågan, att jag misstänker att det rör sig om ett förhållandevis litet antal kvinnor som ljuger om att de blivit våldtagna?
Jag tycker att det uppstår ett problem, det där med att fria och fälla - och vad man "helst" vill göra. Det är klart att man hellre friar en skyldig än fäller en oskyldig, men är det så självklart att man hellre friar två skyldiga än fäller en oskyldig? Om ni hänger med i liknelsen med lagstiftningen, och att vi mäter lagens "hårdet" i antal oskyldigt fällda/skyldig frigiven.

Lillskrot, rimligtvis borde det vara dubbelt straff för den som hävdar sig oskyldig men sedan blir dömd, då?

P.S. Missförstå mig rätt, jag tycker inte att det bara ska gälla kvinnor, såklart. Män ska behandlas likadant.
Citera
2009-02-27, 18:08
Medlem
Citat:
Egentligen så söker jag bara ett system där saker som vad kvinnan hade på sig, hennes sexuella historia o.s.v. inte påverkar beslutet.
Jag känner bara till för många sorgliga fall där gärningsmannen fått gå fri, det händer smärtsamt ofta, och jag tror nog att alla håller med om att det är vidrigt.

"Eller är det, det där gamla dravlet om att den åtalades advokat inte skall få fråga kvinnan om hennes sexvanor?"

Tja, något åt det hållet. Jag är naturvetare, inte jurist - i mina ämnen är inte personliga åsikter eller känslor relevanta på samma sätt som de är i en domstol, där domare och nämndemän uppenbarligen påverkas av saker som egentligen är helt irrelevanta när det kommer till ett så lågt brott.

Maeglin - Det är svårt att bedöma något med våra "hjärnor istället för våra hjärtan" när det i grunden handlar om moral som bara kan bedömas med våra "hjärtan". Om du inte talar om sakfrågan, att jag misstänker att det rör sig om ett förhållandevis litet antal kvinnor som ljuger om att de blivit våldtagna?
Jag tycker att det uppstår ett problem, det där med att fria och fälla - och vad man "helst" vill göra. Det är klart att man hellre friar en skyldig än fäller en oskyldig, men är det så självklart att man hellre friar två skyldiga än fäller en oskyldig? Om ni hänger med i liknelsen med lagstiftningen, och att vi mäter lagens "hårdet" i antal oskyldigt fällda/skyldig frigiven.

Lillskrot, rimligtvis borde det vara dubbelt straff för den som hävdar sig oskyldig men sedan blir dömd, då?

P.S. Missförstå mig rätt, jag tycker inte att det bara ska gälla kvinnor, såklart. Män ska behandlas likadant.

Så du ser det inte lika allvarligt att kvinnan ljuger om ett såpass stigmatiserande brott som om mannen begått det? Observera att det finns inget annat brott förutom pedofila övergrepp som väcker sådan antipati hos gemene man. Ofta räcker det med att det finns en anklagelse för att förstöra ett liv. Det skulle våldtagna kvinnor också tjäna på i en rättssal, att det är såpass vanligt förekommande att ljuga om en våldtäkt leder ju till att det finns större tvivel gentemot faktiskt våldtagna kvinnor. En nyfiken fråga, är du kvinna eller man?
Jag upplever överlag att kvinnor har mycket mindre förståelse för mäns rädsla för falsk våldtäktsanklagelse, än vad män har förståelse för kvinnors rädsla för våldtäkt. De allra flesta män ser på en våldtäktsman med avsky.
Senast redigerad av lillskrot 2009-02-27 kl. 18:11.
Citera
2009-02-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Så du ser det inte lika allvarligt att kvinnan ljuger om ett såpass stigmatiserande brott som om mannen begått det? Observera att det finns inget annat brott förutom pedofila övergrepp som väcker sådan antipati hos gemene man. Ofta räcker det med att det finns en anklagelse för att förstöra ett liv. Det skulle våldtagna kvinnor också tjäna på i en rättssal, att det är såpass vanligt förekommande att ljuga om en våldtäkt leder ju till att det finns större tvivel gentemot faktiskt våldtagna kvinnor. En nyfiken fråga, är du kvinna eller man?
Jag upplever överlag att kvinnor har mycket mindre förståelse för mäns rädsla för falsk våldtäktsanklagelse, än vad män har förståelse för kvinnors rädsla för våldtäkt. De allra flesta män ser på en våldtäktsman med avsky.

Nej, jag tycker absolut inte att det är lika illa att ljuga om våldtäkt som att våldta! Det går inte att jämföra hur ofantligt mycket värre det är att våldta.

Jag tror (d.v.s. har viss erfarenhet, men är medveten om att de fall jag upplevt inte är representativa för alla män) att det finns en stor mängd män som tycker det är okej att vara riktiga svin, även om det inte de jure är våldtäkt, t.ex. bryta ner tjejer psykiskt och "tvinga dem" till att ha sex, och detta är "mer accepterat" än våldtäkt.

Jag upplever överlag att män har väldigt liten förståelse för kvinnors rädsla för våldtäkt.

Varför skulle män vara rädda för en falsk våldtäktsanklagelse? Om du är man, och är rädd för att en kvinna ska anmäla dig för våldtäkt, då bör du nog tänka över hur du behandlar kvinnor. Om något så kanske det kan få "svinen" att skärpa till sig lite.

I fallen då kvinnor anmäler våldtäkt fast den inte begåtts så tror jag att det till stor del är för att få uppmärksamhet (de fall då de inte riktar sig mot en speciell person) eller är väldigt psykiskt instabila och sårade (de fall då de gör det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in