Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Så du ser det inte lika allvarligt att kvinnan ljuger om ett såpass stigmatiserande brott som om mannen begått det? Observera att det finns inget annat brott förutom pedofila övergrepp som väcker sådan antipati hos gemene man. Ofta räcker det med att det finns en anklagelse för att förstöra ett liv. Det skulle våldtagna kvinnor också tjäna på i en rättssal, att det är såpass vanligt förekommande att ljuga om en våldtäkt leder ju till att det finns större tvivel gentemot faktiskt våldtagna kvinnor. En nyfiken fråga, är du kvinna eller man?
Jag upplever överlag att kvinnor har mycket mindre förståelse för mäns rädsla för falsk våldtäktsanklagelse, än vad män har förståelse för kvinnors rädsla för våldtäkt. De allra flesta män ser på en våldtäktsman med avsky.
Nej, jag tycker absolut inte att det är lika illa att ljuga om våldtäkt som att våldta! Det går inte att jämföra hur ofantligt mycket värre det är att våldta.
Jag tror (d.v.s. har viss erfarenhet, men är medveten om att de fall jag upplevt inte är representativa för alla män) att det finns en stor mängd män som tycker det är okej att vara riktiga svin, även om det inte de jure är våldtäkt, t.ex. bryta ner tjejer psykiskt och "tvinga dem" till att ha sex, och detta är "mer accepterat" än våldtäkt.
Jag upplever överlag att män har väldigt liten förståelse för kvinnors rädsla för våldtäkt.
Varför skulle män vara rädda för en falsk våldtäktsanklagelse? Om du är man, och är rädd för att en kvinna ska anmäla dig för våldtäkt, då bör du nog tänka över hur du behandlar kvinnor. Om något så kanske det kan få "svinen" att skärpa till sig lite.
I fallen då kvinnor anmäler våldtäkt fast den inte begåtts så tror jag att det till stor del är för att få uppmärksamhet (de fall då de inte riktar sig mot en speciell person) eller är väldigt psykiskt instabila och sårade (de fall då de gör det).