2008-06-21, 10:38
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millamin
Jo, om personen i fråga har sjukdommen mytomani eller ljugit om tidigare brott men i övrigt tycker jag inte det ska vägas in.
Som sagt sen kan även en person som är mytoman bli våldtagen och hur gör man då?
Vadå hur gör man då? En känd mytoman har givetvis sämre trovärdighet i rätten. Vad är problemet?
Citera
2008-06-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Vadå hur gör man då? En känd mytoman har givetvis sämre trovärdighet i rätten. Vad är problemet?
Ja, det sa jag ingenting om. Men ska det vara så att en mytoman i lagens mening inte kan bli våldtagen bara för att man hänvisar till att personen ljuger.
Citera
2008-06-21, 10:54
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ja, det sa jag ingenting om. Men ska det vara så att en mytoman i lagens mening inte kan bli våldtagen bara för att man hänvisar till att personen ljuger.
Vem har påstått det?

Förresten - använd frågetecken när du skriver en fråga. Påstod inte du dig vara lärare?
Citera
2008-06-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Vem har påstått det?

Förresten - använd frågetecken när du skriver en fråga. Påstod inte du dig vara lärare?
Jo, men jag går sällan tillbaka och redigerar inlägg, så noga känns det inte som om det är.
Isf förstod jag inte vad du ifrågasatte i det jag skrev. Du frågade mig vad problemet var. Vad sa jag var ett problem?
Citera
2008-06-21, 12:08
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Jo, men jag går sällan tillbaka och redigerar inlägg, så noga känns det inte som om det är.
Isf förstod jag inte vad du ifrågasatte i det jag skrev. Du frågade mig vad problemet var. Vad sa jag var ett problem?

Jag uppfattar det som att du tycker att det är ett problem att lögnhalsar har lägre trovärdighet. Har jag fel då?
Citera
2008-06-21, 21:14
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Fast det var faktiskt inte vad jag sa, att man skulle dömma utefter känslor.

Men det är ju ett sånt rättsystem vi får om advokater ska vara bakbundna i sitt arbete genom att inte få ställa frågor som anses vara för "känsliga"...
Citera
2008-06-21, 21:15
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Men det finns ju inget som säger att även en lögnhals kan bli våldtagen. Det kan vara helt oväsentligt i sammanhanget.

Det är väl definitivt väsentligt att etablera ifall de påstådda offret ljuger om fallet ifråga eller ej?
Citera
2008-06-21, 21:18
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Som sagt sen kan även en person som är mytoman bli våldtagen och hur gör man då?

Då kan vi vända lite på frågan: säg att en man har frivilligt sex med en tjej, denna tjej säger sedan att hon tänder på "lite hårdare tag" och vill bli utsatt för något som kan liknas vid brutal våldtäkt (ja det finns personer med denna böjelse). Vad händer om denna tjej sen anmäler killen för våldtäkt? Fysiska bevis som lätt kan tolkas som våldtäkt finns ju där, men sexakten var hela tiden frivillig. Det står ord mot ord alltså. Är det då inte alls viktigt att försöka utröna ifall tjejen ifråga är känd för att tidigare ha ljugit, alternativt att hon tidigare har visat sig tända på lite mer våldsamt sex?

I Sverige vill det "integritetsmedvetna" folket inte ha övervakningskameror överallt (även i hemmen). Det finns alltså inte mycket annat man kan göra i rätten än att ifrågasätta någons personligehet och benägenhet att ljuga. Övervakningskameror överallt skulle kunna lösa detta problem, men då är frågan, vill vi ha övervakningskameror överallt?
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2008-06-21 kl. 21:21.
Citera
2008-06-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Då kan vi vända lite på frågan: säg att en man har frivilligt sex med en tjej, denna tjej säger sedan att hon tänder på "lite hårdare tag" och vill bli utsatt för något som kan liknas vid brutal våldtäkt (ja det finns personer med denna böjelse). Vad händer om denna tjej sen anmäler killen för våldtäkt? Fysiska bevis som lätt kan tolkas som våldtäkt finns ju där, men sexakten var hela tiden frivillig. Det står ord mot ord alltså. Är det då inte alls viktigt att försöka utröna ifall tjejen ifråga är känd för att tidigare ha ljugit, alternativt att hon tidigare har visat sig tända på lite mer våldsamt sex?

I Sverige vill det "integritetsmedvetna" folket inte ha övervakningskameror överallt (även i hemmen). Det finns alltså inte mycket annat man kan göra i rätten än att ifrågasätta någons personligehet och benägenhet att ljuga. Övervakningskameror överallt skulle kunna lösa detta problem, men då är frågan, vill vi ha övervakningskameror överallt?
Jag tycker verkligen man ska undvika att leka en sådan lek med någon man inte känner särskilt bra. Präktigt kanske?
Visst finns det människor med sådan böjelse, men känner de varandra tror jag inte det är någon risk att tjejen anmäler killen. Visst kan det vara väsentligt att veta om just de två haft liknande sex tidigare.
Citera
2009-02-25, 16:13
Medlem
Grisbrottarens avatar
En amerikansk advokat driver en blogg där han nästan dagligen postar om aktuella fall av falska våldtäktsanmälningar.
Citat:
This Web site was started by a U.S.-based attorney to help raise awareness about false, unfounded and wrongful rape accusations. Objectively verifiable data indicates that at least 9 percent and probably closer to half of all rape claims are false. (See, e.g., S. Taylor, K.C. Johnson, Until Proven Innocent.) Yet the crime of making a false rape report has become so embroiled in the radical feminist sexual assault milieu that it has been improperly removed from the public discourse about rape.
http://falserapesociety.blogspot.com/

Den som är intresserad kan få bekräftat vad som tidigare sagts om kvinnors skäl att göra falska anmälningar mot män. Det här fallet är rätt talande för hur kvinnor kan (!) använda anmälan som vapen:
Citat:
Detectives say that the investigation found that the two women left the house, realized Bolte left her wallet behind, and upon returning found cash missing from her wallet. That’s when she called in the rape, investigators say. Bolte and Kling were both charged with falsely reporting an incident and were released with a court date pending in Southampton Town Justice Court.
http://falserapesociety.blogspot.com/2009/02/breaking-news-false-rape-claim-used-as.html

Lämplig blogg att lägga i RSSen.
Citera
2009-02-27, 15:59
Medlem
Snapphanekungens avatar
Kvinnor ljuger om våldtäkt.

Det verkar som om kvinnor i allt större utsträckning ljuger helt frankt om våldtäkter. Detta enbart for att få ett övertag mot mannen i allehanda situationer.

Ett exempel har ni här en kvinna anmäler för att få UPPMÄRKSAMHET! Detta är ju bara inte klokt.
http://www.efterlyst.tv3.se/index.php?option=com_content&view=article&id=10256 %3Aung-kvinna-atalas-foer-att-ha-ljugit-om-valdtaekt&catid=7%3Anyheter&Itemid=3

När sedan en domstol inte tror på kvinnors berättelser då är det patriarkets fel. Hur får man för sig att göra en sådan sak som att falskeligen anmäla någon för våldtäkt.
Vad skulle ni feminister villa göra åt denna situation. Och vad ska dom som anmäler få för straff, om ni anser att dom ska ha några straff.
Citera
2009-02-27, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapphanekungen
Det verkar som om kvinnor i allt större utsträckning ljuger helt frankt om våldtäkter. Detta enbart for att få ett övertag mot mannen i allehanda situationer.

Ett exempel har ni här en kvinna anmäler för att få UPPMÄRKSAMHET! Detta är ju bara inte klokt.
http://www.efterlyst.tv3.se/index.php?option=com_content&view=article&id=10256 %3Aung-kvinna-atalas-foer-att-ha-ljugit-om-valdtaekt&catid=7%3Anyheter&Itemid=3

När sedan en domstol inte tror på kvinnors berättelser då är det patriarkets fel. Hur får man för sig att göra en sådan sak som att falskeligen anmäla någon för våldtäkt.
Vad skulle ni feminister villa göra åt denna situation. Och vad ska dom som anmäler få för straff, om ni anser att dom ska ha några straff.

Personligen anser jag att dom ska få fängelse lika länge som den åtalade hade fått fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in