2006-09-11, 11:20
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onit
Gor det? Tror att valdtakter i allmanhet garningsmannen mer status.
Jorden till onit: De som sitter inne för våldtäkt måste ha ögon i nacken. De är ytterst hatade och impopulära. Visserligen är det ett hyckleri från de andra fångarna, då det går att förstöra en människas liv på många sätt. Men inte desto mindre är våltäktsmän ytterst impopulära. Kvinnor som begår våltäkt däremot pendlar mellan att inte finnas till och vara hyllade offer för patriarkatet.

Citat:
Ursprungligen postat av haloklin
Då är vi två. Dock anser jag att straffet, utan undantag, bör vara maxstraffet för det brott som den falska anmälan gäller. För våldtäkt är detta sex års fängelse.
Jo, det är en bra pricken över i-et.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-09-11, 21:43
Medlem
Grisbrottarens avatar
Räkna längre än till ett

Citat:
Ursprungligen postat av killerbitch
När man läser inläggen i tråden "Ljuger aldrig kvinnor om våldtäkt" märker man ganska snart att tråden mest handlar om att de flesta(upp till 90%) av våldtäktsanmälningarna är falska. Till stöd för det har debattörerna hittat en studie från USA, som säger att 40-60% av våldtäktsanmälningarna är falska.
När man läser inläggen i tråden märker man att det mest hänvisas till två olika studier som säger att mellan 40 och 60 procent av anmälningarna är falska, men redan i det inledande inlägget hänvisas till en artikel som refererar fyra olika studier i USA som gett samma resultat. Studierna bygger dessutom på material från sex olika städer. En amerikansk artikel som sammanfattar resultaten och har ordentliga källhänvisningar kan man läsa här:
http://www.ipt-forensics.com/journal/volume6/j6_2_4.htm

Tyvärr är källorna svåra att få tag på såväl online som irl, men studien av Eugene H. Kanin kan läsas här (pdf):
http://www.sexcriminals.com/library/doc-1002-1.pdf

Det skulle vara trevligt om någon som utgår från att studierna som visar omfattande falskanmälningar är missvisande kunde peka på någon specifik brist. Annars är det ju intressant att över 30 procent av kvinnorna själva erkänner att deras anmälan var uppdiktad.

Citat:
Ett annat perspektiv skulle kunna vara att killar i dagens samhälle inte vet vad en våldtäkt är och hur den nya våldtäktslagen ser ut. Den nya lagändringen(vanmakt/i hjälplöst tillstånd) har förändrat våldtäktsbegreppet från att handla om hot och våld till att även inbegripa att utnyttja en person som befinner sig i vanmakt.
Det som har diskuterats i de senaste inläggen handlar just om den nya våldtäktslagen och hur olika debattörer ser på den. Om det är våldtäkt eller inte.

Det här andra perspektivet kan kanske sättas i relation till de typiska fall som Kanin beskriver för att man ska kunna avgöra hur mycket det är rimligt att alls ta perspektivet på allvar:

Citat:
Of the 45 cases of false charges, over one-half (56%, n =
27) served the complainants’ need to provide a plausible
explanation for some suddenly foreseen, unfortunate
consequence of a consensual encounter, usually sexual,
with a male acquaintance. An assailant is identified in
approximately one half of these cases. Representative
cases include the following:
An unmarried 16-year-old female had sex with her
boyfriend and later became concerned that she might be
pregnant. She said she had been raped by an unknown
assailant in the hopes that the hospital would give her
something to abort the possible pregnancy.
A married 30-year-old female reported that she had been
raped in her apartment complex. During the polygraph
examination, she admitted that she was a willing partner.
She reported that she had been raped because her
partner did not stop before ejaculation, as he had agreed,
and she was afraid she was pregnant. Her husband is
overseas.
The above cases are prototypical cases where the fear of
pregnancy is paramount in motivating the rape charge.
This theme is constant, only the scenario changes in that
the lover is black, the husband is out of state on a job, the
husband had a vasectomy, the condom broke.
Citat:
Flera debattörer refererar även till egna upplevelser där deras kompisar blivit falskt anklagade för våldtäkt, genom att berätta historier där tjejen ex. anmält kompisen för våldtäkt.

Kanske kan ett par till autentiska fall visa lite mer vad det är frågan om:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,712839,00.html
http://expressen.se/index.jsp?a=437434
http://www.sr.se/skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=767093
Citera
2006-09-11, 22:12
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
När man läser inläggen i tråden märker man att det mest hänvisas till två olika studier som säger att mellan 40 och 60 procent av anmälningarna är falska, men redan i det inledande inlägget hänvisas till en artikel som refererar fyra olika studier i USA som gett samma resultat. Studierna bygger dessutom på material från sex olika städer. En amerikansk artikel som sammanfattar resultaten och har ordentliga källhänvisningar kan man läsa här:
http://www.ipt-forensics.com/journal/volume6/j6_2_4.htm

Tyvärr är källorna svåra att få tag på såväl online som irl, men studien av Eugene H. Kanin kan läsas här (pdf):
http://www.sexcriminals.com/library/doc-1002-1.pdf

Det skulle vara trevligt om någon som utgår från att studierna som visar omfattande falskanmälningar är missvisande kunde peka på någon specifik brist. Annars är det ju intressant att över 30 procent av kvinnorna själva erkänner att deras anmälan var uppdiktad.

Det här andra perspektivet kan kanske sättas i relation till de typiska fall som Kanin beskriver för att man ska kunna avgöra hur mycket det är rimligt att alls ta perspektivet på allvar:

Kanske kan ett par till autentiska fall visa lite mer vad det är frågan om:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,712839,00.html
http://expressen.se/index.jsp?a=437434
http://www.sr.se/skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=767093
Bra inlägg, tror tyvärr inte att du kan förvänta dig något seriöst svar. Tro mig, jag har försökt.
Citera
2006-09-11, 23:06
Medlem
Duracell Bunnys avatar
Okej. Jag tycker att bilden börjar klarna lite. Man börjar förstå varför siffrorna kunde vara så höga i den där hålan.

Till att börja med har vi det där med abort. I Sverige 2006 är det ingen som behöver låtsas att hon blivit våldtagen för att få genomföra en abort. Tvärtom behöver man inte ange några skäl alls och hela proceduren är helt konfidentiell om man så önskar. Det finns med andra ord ingen anledning att börja ljuga för polisen bara för att man har blivit gravid.

Sen har vi alla dessa anmälningar där det inte finns nån angiven gärningsman, bara en oidentifierbar främling. Sure, tjejens falska anmälan tär lite på polisens resurser, men det är inte värre än så. Ingen oskyldig blir anklagad och det finns därför ingen anledning att gå i taket. Jag säger inte att bedrägeri är vackert, men det går inte att jämföra det brottet med det extremt mycket grövre brottet att falskt ange en livs levande människa för en våldtäkt (vilket vi allihop givetvis tycker extremt illa om).

Den stora frågan är nu hur många av de 45 tjejerna som (1) pekade ut en specifik gärningsman och (2) hade skäl som skulle ha varit relevanta även i Sverige 2006. Jag vet inte svaret, men jag misstänker att det inte var så jävla många om man säger så.

Japp, så var det med den saken. Som vi insiktsfulla har sagt hela tiden: Det här är en tjugo år gammal undersökning som det växer mossa på och som inte säger ett skit om hur det är i Sverige 2006.
Citera
2006-09-11, 23:19
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracell Bunny
Japp, så var det med den saken. Som vi insiktsfulla har sagt hela tiden: Det här är en tjugo år gammal undersökning som det växer mossa på och som inte säger ett skit om hur det är i Sverige 2006.
Som vi skeptiker har sagt hela tiden: Presentera något som visar hur det är i sverige 2006 då. De enda undersökningarna som finns av den här typen är ju antingen engelska eller amerikanska. Då kan man väl inte bara anta att läget är helt annorlunda i sverige baserat på spekulationer (jag säger inte att du inte har en poäng i det du säger men att det helt skulle förklara det stora antalet falskanmälningar man hittat är lite naivt).
Citera
2006-09-11, 23:34
Medlem
Citat:
Det finns med andra ord ingen anledning att börja ljuga för polisen bara för att man har blivit gravid.

Ja, fast du har ju glömt argumenten på FB som säger att "tjejer ljuger om allt" för att få uppmärksamhet, även fast de inte förtjänar det, eller helt enkelt gillar att ljuga flera människor i ansiktet samtidigt och dessutom är jävligt bra på det. Eftersom jag är en psykologibitch så skulle det innebära att många tjejer antingen lider av narcissistik- och/eller anti-social personlighetsstörning, vilket det för övrigt är flest killar/karlar/män som klassificeras med inom den svenska psykiatrin.
Citera
2006-09-11, 23:46
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ja, fast du har ju glömt argumenten på FB som säger att "tjejer ljuger om allt" för att få uppmärksamhet, även fast de inte förtjänar det, eller helt enkelt gillar att ljuga flera människor i ansiktet samtidigt och dessutom är jävligt bra på det. Eftersom jag är en psykologibitch så skulle det innebära att många tjejer led antingen av narcissistik- och/eller anti-social personlighetsstörning, vilket det för övrigt är flest killar/karlar/män som klassificeras med inom den svenska psykiatrin.

Nu tycker jag faktiskt att du är orättvis mot killarna på Flashback. Visst finns det en bunt kvinnohatande användare som anser att kvinnor är lögnaktiga slynor.

Men de flesta användare håller en högre klass än så. Här på feministforumet har flera användare avvikande åsikter än dig och även än mig men de presenterar undersökningar länkar och fakta.

Jag har svårt att tro att dessa undersökningar från andra länder och andra omständigheter skulle stämma absolut här i Sverige 2006. Jag kan dessvärre inte ge så mycket motvikt då det inte finns några studier inom ämnet i Sverige, så vitt jag vet.

Jag tror inte att så många som 60% av alla våldtäktsanmälningar i Sverige 2006 skulle vara falska och jag tror faktiskt inte många av killarna själva tror det om de verkligen rannsakar sig själva.

Vad vore incitamenten att falskt anmäla en överfallsvåldtäkt av en totalt okänd gärningsman?
Citera
2006-09-11, 23:48
Medlem
RedXs avatar
Man måste ändå fundera; varför är en del av er så motvilliga att ens acceptera möjligheten att det kanske är ett ganska vanligt förekommande fenomen att kvinnor ljuger om våldtäkt? Det är ingen som påstår att våldtäkter är något annat än ett stort problem i vårt samhälle, oavsett om många ljuger om dem eller inte. Att sedan enstaka användare fäller idiotiska kommentarer må vara en sak, men det förändrar inte kärnfrågan; de enda studier som har presenterats (med undantag för GW Perssons kommentar i Efterlyst) indikerar att det trots allt är ganska vanligt. Ett flertal användare på detta forum har bekanta som råkat ut för falska anmälningar (och en har råkat ut för det själv). Detta, i kombination med att många anmälningar läggs ner redan under förundersökningen, tyder enligt min mening på att det kanske inte enbart rör sig om enstaka fall per år utan att det kanske är vanligare än så.

Nu tror heller inte jag att hälften av alla kvinnor som anmäler våldtäkt ljuger, men som sagt; om ens en tjugondel av anmälningarna är lögner så är det inte frågan om ett fåtal män som drabbas av detta. Och man behöver faktiskt inte (som vissa faktiskt gör i denna tråd) ställa våldtäktsoffer mot offer för falsk anmälning och utröna vem av dessa två som lider mest av det han/hon blir utsatt för. Det är fullt möjligt att anse att båda dessa individer har utsatts för en oerhörd kränkning. Vissa (ingen nämnd) har ju till och med försökt ursäkta de som falskanmäler. Man undrar om de som ursäktar ett sådant beteende verkligen har förstått att de falska anmälningarna gör situationen mycket svårare för de kvinnor som faktiskt råkar ut för en våldtäkt.
Citera
2006-09-12, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag tror inte att så många som 60% av alla våldtäktsanmälningar i Sverige 2006 skulle vara falska och jag tror faktiskt inte många av killarna själva tror det om de verkligen rannsakar sig själva.
Jag håller med om att det knappast är så högt. Men det indikerar ju att det skiljer sig rejält från "så gott som ingen kvinna ljuger om våldtäkt" vilket var vad jag trodde till att börja med. Och beroende på vad man har för viktning på oskyldigt dömda kontra fällda gärningsmän så gör det ju väldigt stor skillnad för hur man ser på hur lagstiftning bör formas och tillämpas.

Det börjar också framgå att motiven som rör falska våldtäktsanmälningar mestadels verkar röra sig om relationer med en annan man än den anmälde samt att få fördelar vid vårdnadstvister. Och jag har nog lite naivt underskattat hur ofta kvinnor är villiga att ta till fula knep i de här sammanhangen eftersom kvinnorna i min närhet inte gjort sådant.

Det är ingen som känner till en svensk kriminologisk databas att söka efter undersökningar i?
Citera
2006-09-12, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Man måste ändå fundera; varför är en del av er så motvilliga att ens acceptera möjligheten att det kanske är ett ganska vanligt förekommande fenomen att kvinnor ljuger om våldtäkt?

Kan du presentera några logiska argument till att just kvinnor skulle ljuga mer i ett brottsmål än män gör i olika brottsmål? Du får gärna styrka det med olika studier, gärna psykologiska studier.

Citat:
Det är ingen som påstår att våldtäkter är något annat än ett stort problem i vårt samhälle, oavsett om många ljuger om dem eller inte. Att sedan enstaka användare fäller idiotiska kommentarer må vara en sak, men det förändrar inte kärnfrågan; de enda studier som har presenterats (med undantag för GW Perssons kommentar i Efterlyst) indikerar att det trots allt är ganska vanligt.

Om vi nu ska prata om tjugo år gamla publikationer och om procenttal, så var Leif GW Persson med om att publicerade en avhandling med titeln "Våldtäkt: en kriminologisk kartläggning av våldtäktsbrottet. s. 272-4. 2 s. Sexualbrottskommittén. Liber Förlag. Stockholm." Går säkert att köpa till billigt pris!

Citat:
Ett flertal användare på detta forum har bekanta som råkat ut för falska anmälningar (och en har råkat ut för det själv). Detta, i kombination med att många anmälningar läggs ner redan under förundersökningen, tyder enligt min mening på att det kanske inte enbart rör sig om enstaka fall per år utan att det kanske är vanligare än så.

Jag har också varit med om vänner som blivit våldtagna utan att anmäla det. Ex. en tjej som blev intvingad i en van när hon var 13 år och sedan våldtagen av personer hon känner. Att det uppdagades berodde på att hon vid ett psykiskt sammanbrott ett år senare berättade för en kompis vad som hade hänt.
Obs, hon har inte gjort någon anmälan.

Har en annan kompis som blivit utsatt för ett rått gruppsamlag i samband med att hon varit så full att hon inte visste var hon var/vad hon hette/vem som var där och nästan inte vad som skedde. Hon tyckte hon fick skylla sig själv för att hon var för full och ville därför inte göra någon anmälan...
Citera
2006-09-12, 00:23
Medlem
Grisbrottarens avatar
Inte alls

Citat:
Till att börja med har vi det där med abort. I Sverige 2006 är det ingen som behöver låtsas att hon blivit våldtagen för att få genomföra en abort. Tvärtom behöver man inte ange några skäl alls och hela proceduren är helt konfidentiell om man så önskar. Det finns med andra ord ingen anledning att börja ljuga för polisen bara för att man har blivit gravid.
Jo, det är rätt vanligt att de som vill slå ifrån sig en fråga som är för svår att handskas med brukar hänvisa till just att orsaken till falskanmälningarna i USA skulle vara att de görs för att få en abort beviljad, men bara 10 procent av de falska anmälningarna görs p g a misstankar om graviditet, och alltså inte vilja att göra abort, vilket skäl borde utgöra alltså avgjort mindre än 10 procent av anmälningarna. Det innebär - med de grova skattningar som det ändå är frågan om att siffran för Sverige skulle hamna på 40 till 60 procent enligt alla undersökningar som gjorts i frågan.

Citat:
Sen har vi alla dessa anmälningar där det inte finns nån angiven gärningsman, bara en oidentifierbar främling. Sure, tjejens falska anmälan tär lite på polisens resurser, men det är inte värre än så. Ingen oskyldig blir anklagad och det finns därför ingen anledning att gå i taket. Jag säger inte att bedrägeri är vackert, men det går inte att jämföra det brottet med det extremt mycket grövre brottet att falskt ange en livs levande människa för en våldtäkt (vilket vi allihop givetvis tycker extremt illa om).

Jag har inte sett någon gå i taket utan många som vill föra en saklig diskussion om det som feminister vill förneka alls finns och helst inte alls vill diskutera.
I den feministiska propagandan talar man gärna om de 2.600 anmälningar av våldtäkt som görs årligen och ser det som bevis på hur förtryckta kvinnor skulle vara. Utifrån den siffran räknas också det s k mörkertalet ut. Men om uppemot hälften av anmälningarna är ogrundade och i bästa fall innebär slöseri med polisens resurser, så har vi en helt annan situation bl a med feminister som medvetet ljuger och bedrar.

Den enda feminist som uttalat sig i ämnet är Maria-Pia Boethius i boken "Patriarkatets våldsamma sammanbrott", där hon menar att bara någon tiondels procent av anmälningarna skulle vara falska. Hon säger att "statistiken är osäker" och anger ingen källa.
För andra brott ligger andelen falskanmälningar på omkring 2 procent i medeltal, så även om vid med Bunnys spekulationer om att situationen förändrats drastiskt på de 12 (sic) åren sedan Kanins studie, så är andelen i alla fall mer än tio gånger så hög som för andra brott.
Citera
2006-09-12, 00:24
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Om vi nu ska prata om tjugo år gamla publikationer och om procenttal, så var Leif GW Persson med om att publicerade en avhandling med titeln "Våldtäkt: en kriminologisk kartläggning av våldtäktsbrottet. s. 272-4. 2 s. Sexualbrottskommittén. Liber Förlag. Stockholm." Går säkert att köpa till billigt pris!
Ok, skriver han om hur många som ljuger om våldtäkter i den boken då? Du kanske kan referera mer exakt vad han säger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in