Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Jag ska nog klara av att förstå ett brottsmål utan att behöva vara delaktig i själva processen ska du se.
Ja, självklart gör du det. Det var inte riktigt så jag menade faktiskt, fast jag ser att det absolut går att läsa så.
Citat:
Tycker det finns åtskilliga fall där man har gått på väldigt enkelspåriga linjer. Men orkar inte dra fram några länkar, iaf inte idag.
Det finns säkert fall som framstår som tveksamma när man läser dom, i synnerhet om man läser massmedia och inte domen. Det är inte alltid samma sak som att det har varit lika tveksamt när man haft tillgång till FUP och suttit i rättssalen.
Sen har vi fallen där det blivit fällande i tingsrätt och friande i hovrätt, och där menar jag att systemet har fungerat. Hovrätten har ju då som granskande instans sagt att bevisen inte räcker ända fram och därmed har man förhindrat att fel begås.
Att se domar i tingsrätten som inte vunnit laga kraft som bevis på att systemet slår fel (där det senare blir friande) är ju inte riktigt, eftersom man då tittar på en halvfärdig produkt, systemet har ju i det skedet inte arbetat klart.