2009-02-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thoughtknot
Nej, jag tycker absolut inte att det är lika illa att ljuga om våldtäkt som att våldta! Det går inte att jämföra hur ofantligt mycket värre det är att våldta.

Jag tror (d.v.s. har viss erfarenhet, men är medveten om att de fall jag upplevt inte är representativa för alla män) att det finns en stor mängd män som tycker det är okej att vara riktiga svin, även om det inte de jure är våldtäkt, t.ex. bryta ner tjejer psykiskt och "tvinga dem" till att ha sex, och detta är "mer accepterat" än våldtäkt.

Jag upplever överlag att män har väldigt liten förståelse för kvinnors rädsla för våldtäkt.

Varför skulle män vara rädda för en falsk våldtäktsanklagelse? Om du är man, och är rädd för att en kvinna ska anmäla dig för våldtäkt, då bör du nog tänka över hur du behandlar kvinnor. Om något så kanske det kan få "svinen" att skärpa till sig lite.

I fallen då kvinnor anmäler våldtäkt fast den inte begåtts så tror jag att det till stor del är för att få uppmärksamhet (de fall då de inte riktar sig mot en speciell person) eller är väldigt psykiskt instabila och sårade (de fall då de gör det).
Din rättskänsla var precis så låg som jag trodde. Jag uppför mig väl mot kvinnor jag möter.
Citera
2009-02-27, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Din rättskänsla var precis så låg som jag trodde. Jag uppför mig väl mot kvinnor jag möter.

Det betvivlar jag starkt, men säkert så väl som du tycker att de bör bli behandlade. Du verkar vara lite av en konservativ misogynist.

Edit: Så du tycker, t.ex., att det är lika illa om en kvinna ljuger om att du har våldtagit henne som att hon våldtar dig med en strap-on?
Citera
2009-02-27, 18:52
Medlem
Citat:
Det betvivlar jag starkt, men säkert så väl som du tycker att de bör bli behandlade. Du verkar vara lite av en konservativ misogynist.
Trodde du ägnade dig åt naturvetenskap, inte psykologi. Lägg ner nu. Bevisligen finns det ett starkt stöd i landet mot våldtäkt av kvinna, varför skulle det annars vara straffbart? Jag kan hålla med om att strängare straff skulle vara bra för en dömd våldtäktsman men vi ska inte ägna oss åt lynchning. Det är inte ok att döma tre män oskyldiga till att ha begått våldtäkt för att få fast tio som gjort det. Nu vet jag ju ditt kön i allafall, det behöver du inte delge mig längre.
Senast redigerad av lillskrot 2009-02-27 kl. 19:43.
Citera
2009-02-27, 18:54
Medlem
Citat:

Edit: Så du tycker, t.ex., att det är lika illa om en kvinna ljuger om att du har våldtagit henne som att hon våldtar dig med en strap-on?
Ja absolut. I det ena fallet är jag ett offer, något som vi tycker om och sympatiserar med i det här landet. Blir jag anklagad för en våldtäkt jag inte begått är jag en förövare och ganska körd. Ingen rök utan eld och allt det där. Verkligen oroande hur låg rättskänsla kvinnor har i dag, allt verkar vara ok så länge man minimerar risken för att själv råka illa ut.
Citera
2009-02-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ja absolut. I det ena fallet är jag ett offer, något som vi tycker om och sympatiserar med i det här landet. Blir jag anklagad för en våldtäkt jag inte begått är jag en förövare och ganska körd. Ingen rök utan eld och allt det där. Verkligen oroande hur låg rättskänsla kvinnor har i dag, allt verkar vara ok så länge man minimerar risken för att själv råka illa ut.

Det är ju pinsamt hur du generellt anklagar kvinnor för låg rättskänsla, frågar om mitt kön som om det vore relevant, och... Ja, jag vet inte vad jag ska säga.

Men, det är väl Flashback som spökar, där alla är nazister, kvinnohatare och drogmissbrukare (eller i alla fall en av dessa).
Citera
2009-02-27, 19:09
Medlem
Citat:
Det är ju pinsamt hur du generellt anklagar kvinnor för låg rättskänsla, frågar om mitt kön som om det vore relevant, och... Ja, jag vet inte vad jag ska säga.

Men, det är väl Flashback som spökar, där alla är nazister, kvinnohatare och drogmissbrukare (eller i alla fall en av dessa).
Så nu blev jag nazist, kvinnohatare och drogmissbrukare bara sådär i farten?

När vi nu har en brottsrubricering som lyder "Grovt förtal" varför tillämpar man inte den systematiskt på kvinnor som bevisats skyldiga till att avsiktligt försökt skada en man genom att anklaga honom falskeligen för våldtäkt? Det skulle öka trovärdigheten hos de kvinnor som faktiskt blivit våldtagna.

Lägg ner att pådyvla mig diverse negativa egenskaper, du har ingen aning om vem jag är och skulle kanske bli överraskad. Jag upplever att kvinnor har en låg rättskänsla, det finns en trygghetsnarkomani hos kvinnan som känns väldigt osympatisk. "Kosta vad det kosta vill bara jag får tjäna mig trygg."
Det är obehagligt.
Citera
2009-02-27, 19:48
Medlem
Citat:
Så nu blev jag nazist, kvinnohatare och drogmissbrukare bara sådär i farten?

När vi nu har en brottsrubricering som lyder "Grovt förtal" varför tillämpar man inte den systematiskt på kvinnor som bevisats skyldiga till att avsiktligt försökt skada en man genom att anklaga honom falskeligen för våldtäkt? Det skulle öka trovärdigheten hos de kvinnor som faktiskt blivit våldtagna.

Lägg ner att pådyvla mig diverse negativa egenskaper, du har ingen aning om vem jag är och skulle kanske bli överraskad. Jag upplever att kvinnor har en låg rättskänsla, det finns en trygghetsnarkomani hos kvinnan som känns väldigt osympatisk. "Kosta vad det kosta vill bara jag får tjäna mig trygg."
Det är obehagligt.

Nej, du verkar inte ha läst hela min post. Jag tror att du nog bara är misogynist. Jag vet i övrigt inte alls vem du är, men jag vet att du är en man som tycker att kvinnor känns väldigt osympatiska, har låg rättskänsla o.s.v., och det tyder ju helt klart på ett visst kvinnohat.
Fast det är ganska oklart hur man vet om en kvinna ljugit om att hon blivit våldtagen. Kanske varje gång den åtalade frias? Varje gång hon själv erkänner att hon har gjort det?
Du ser hur svårt det blir. Och huruvida det skulle öka trovärdigheten hos de kvinnor som blivit våldtagna... Jag vet inte om det, jag. Kanske. Jag hoppas det.
Citera
2009-02-27, 19:57
Medlem
Citat:
Nej, du verkar inte ha läst hela min post. Jag tror att du nog bara är misogynist. Jag vet i övrigt inte alls vem du är, men jag vet att du är en man som tycker att kvinnor känns väldigt osympatiska, har låg rättskänsla o.s.v., och det tyder ju helt klart på ett visst kvinnohat.
Fast det är ganska oklart hur man vet om en kvinna ljugit om att hon blivit våldtagen. Kanske varje gång den åtalade frias? Varje gång hon själv erkänner att hon har gjort det?
Du ser hur svårt det blir. Och huruvida det skulle öka trovärdigheten hos de kvinnor som blivit våldtagna... Jag vet inte om det, jag. Kanske. Jag hoppas det.
När det är uppenbart och kommer fram att kvinnan ljugit om våldtäkt, antingen vid förundersökning eller rättegång så bör det leda till ett åtal rubricerat "grovt förtal". Det kan leda till två års fängelse och bör göra det när kvinnan uppenbart har ljugit. Vid fall där det är oklart om mannen gjort sig skyldig eller inte bör det inte leda till att kvinnan åtalas för grovt förtal.
Vad i din post missade jag?
Jag högaktar och respekterar många kvinnor, men jag respekterar ingen bara pga kön. En kvinna som är dum i huvudet har inte min respekt precis som sin manlige motpart. Du har ingen aning om vem jag är, min historia och jag kan konstatera att du inte ens snuddar vid vem jag är. Kul är det ju med dessa profeministiska debattörers ständiga avikelse från saklig debatt för att istället försöka underminera motståndares åsikter och inlägg genom att hänge sig åt märklig personanalys och riktigt sjaskiga, enkla personangrepp.
Märk väl att min åsikt om din låga rättskänsla grundar sig på dina och andra kvinnors inlägg och det gör mig bekymrad. Har ingenting med din person att göra.
Citera
2009-02-27, 20:10
Bannlyst
Citat:

Hmm kinky
Citera
2009-02-27, 20:27
Medlem
Citat:

Våldtäkten med strap-on kommer ju vara ett övergrepp som varar en kortare tid. Hur tror du det är att spendera ett par år i fängelse för nåt du inte gjort? Att få hela ditt liv förstört och alla du känner att hata dig för något du inte ens gjort? Våldtäktsmän (även dem som bara är misstänkta) är bland de mest stigmatiserade människorna i vårat samhälle, och med all rätt när det gäller fällda dito. Tyvärr är det så att även om mannen frias i brist på bevis så kommer han att påverkas negativt socialt av anklagelsen, som det nämndes "ingen rök utan eld".

Tycker du det vore värre om du blev våldtagen eller om du fick sitta inne ett år för pedofili och hela sverige fick veta att du dömts för det?
Citera
2009-02-27, 20:53
Medlem
Empresss avatar
Citat:

Alla sa Bill
Alla svarde Bull

Som du själv skriver "där ALLA är..." och "(eller iallafal en av dem)"
Då du är själv en "Flashbakare då du skriver på Flaschback...

Det är ju fint att du erkänner att du är antingen "nazist", "kvinnohatare" eller "drogmissbrukare".. Eller kanske du själv rent av är en kombination av alla dessa tre?

Citat:
Nej, jag tycker absolut inte att det är lika illa att ljuga om våldtäkt som att våldta! Det går inte att jämföra hur ofantligt mycket värre det är att våldta.

Ja detta är ju din åskt..

Jag tycker det är lika illa båda två fast jag är kvinna själv.

En kille som blir falskligen anklagad för att begå en våldtäkt blir aldrig fri från anklagelsen i omgivningens ögon helt ändå..
Hur mycket tjejen än erkänner rakt ut att hon ljög om det.
Killen får leva med att alltid ha en viss vaksam blick på sig från andra i omgivningen.
En kille som blivit utsatt för falskenligt våldtäkt blir ofta tillbakadragen och kan bli misogyn om det vill sig riktig illa. På vilket sätt gagnar det andra kvinnor, när en kvinna har bidragit till ökad misogynhet i samhället genom att falsk anklaga en kille/man för våldtäkt. Har du någonsin snuddat vid den tanken?

Sedan tycker jag att en kvinna/tjej som ljuger om en våldtäkt är verkligen ohederlig emot andra kvinnor med som verkligen har blivit utsatt för en våldtäkt.. Då våldtäkt i sig är allvarligt och sätter sina spår på offret. Dessa falskanmälningar hjälper knappast andra kvinnor som är verkliga offer då rättsväsendet blir ju tvungen att ta till frågeställningar som gör att det kan kännas mycket kränkande för offret att svara på för att säkerställa att det är sanning i anklagelsen.

Jag anser att kommer det fram i rätten att kvinna falsk anklagat en man, så skall domen genast övergå till att handla förtal, så killen inte behöver stämma kvinnan för detta.. Och kvinna skall bli dömd för hårt straff och in i fängelse genast. C:a 1-4 år (samma antal år som våldtäkt ger beroende på vad det är för våldtäktsanklagelse det gällde i den aktuella domen).. För all den del om det kommer fram i förundersökningen att en kvinna har ljugit om våldtäkten så skall det gemnast resas till åtal och hon skall ställas in för rätta för förtal och att hon försöker utnytja rättsväsendet.
Det skulle nog få kvinnor att tänka sig för som vill våldtäktsanmäla killar för att "hämnas".
Och rättssystemet sätter ned foten hårt och visar på att de anser att våldtäkt är allvarliga saker och skall inte utnyttjas för egen personlig vinning skull och som "hämd". Det är dags att även kvinnor får ansvar för sina handlingar.

Jag kan tillägga att jag själv inte ville anmäla mitt våldtäkstförsök jag blev utsatt för när jag var 26 av den enkla anledningen att jag var rädd för att inte bli trodd av polisen då jag viste att det fanns got om tjejer som anmälde våldtäkt för att hämnas på ONS eller sina EX...
Det var min pojkvän (numer min make) som såg till att jag anmälde det för min egen skull.. Han var ett otroligt stöd för mig mer och större stöd än vad jag fick av min egna mor i denna soppa som våldtäktsförsöket jag blev utsatt för..
Jag vet med mig att jag som kvinna/tjej inte är ensam om att tänka "det är ingen ide att anmäla för jag blir ju ändå inte trodd, för det är så många tjejer/kvinnor som ljuger om att det blivit våldtagna".

Du är knappast till någon hjälp heller för att minska på den smygande misogyna som råder bland många unga män/killar när du försöker hävda att det ena är värre än det andra. För vem kan mätas någon lidande och sätta sig över någons lidande?
Du säger att dte inte går att mäta hur ofantligt mycket värre det att våldta.. Nej lika lite hur du kan fatta hur ofantligt hemskt det är att bli anklagad för det värsta brottet av dem alla emot en kvinna som man som han aldrig skulle kunna ens drömma om att göra.. Det är sådan här utlåtande som är en mycket stor hjälp till den ökade misogynheten i samhället bland unga män/killar då deras känslor blir totalt negligerade när de känner sig sårade för att bli anklagad för det hemskaste kvinnobrottet man kan begå och de skulle aldrig kunna göra det.
Senast redigerad av Empress 2009-02-27 kl. 20:58.
Citera
2009-02-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Massa text.
Bra inlägg. Uttömmande och precis vad jag ville få fram. Spot on som de säger!

Sen undrar jag om det inte finns liknelser psykologiskt mellan män som våldtar och kvinnor som försöker få makt eller hämnd genom att falskt anmäla en våldtäkt på ungefär samma sätt som jag tror att extremvänstern och extremhöger liknar varandra psykologiskt, och för all del mansgrisar och feminister.
Förövare i båda läger.
Senast redigerad av lillskrot 2009-02-27 kl. 21:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in