Citat:
Ursprungligen postat av
byttan
A har grav hälsoångest och säkerligen Hypokondri med. Lägg till Patomimi (Münchhausen) så har vi nog hela diagnospaletten klar - ätstörning i bakgrunden. Tror fasen att hon är knepig, beter sig helt bortom alla gränser.
Jag tror att hennes syster är rätt nöjd med att A inte följer med! Jag börjar tro att mamma H nog vet hur det är ställt med A men vad ska hon göra, ni kan ju tänka er bråken om hon börjar sätta ner foten! A har ingenstans att ta vägen, mamma var snäll till en början när A behövde stöd och hjälp. Nu är hon fast och kan inte bli av med A.
Svårt eller omöjligt som mamma att sparka ut ens egna avkomma ur boet, särskilt om ungen inte vill ha hjälp att fixa eget boende, sysselsättning och ett eget självständigt liv. Jag ryser vid tanken att mitt vuxna barn hade sett mig som sin BFF...
Om Münchhausen
”Sjukdomsbilden präglas av dramatiska framställningar av till synes allvarliga sjukdomar. Symtomen och besvären ändras hela tiden och det finns en oroande hög förekomst av självförgiftning och självskador för att kunna presentera en så \"korrekt\" sjukdomsbild som möjligt. Många av dessa patienter har genomgått upprepade utredningar och kirurgisk behandling för olika sjukdomar.
Diagnosen misstänks då det ofta är påfallande stor skillnad mellan den dramatiska sjukdomsbeskrivningen och det faktum att patienten ofta verkar frisk samt att alla objektiva prover och undersökningar är normala.”
Stämmer 100%.
Också:
”Prognosen för patienter med Münchhausens syndrom är generellt dålig. Extrema åtgärder kan vidtas för att simulera kroppsliga sjukdomar, vilket kan leda till verklig sjukdom.”
Verklig sjukdom = självsvält som leder till organsvikt.