2025-07-30, 14:34
Medlem
https://www.instagram.com/inalicekitchen/

Vad vet ni om Alice?
Citera
2025-12-12, 22:38
Medlem
Undrar också! Är hon sjuk eller bara psykiskt? Vad händer med hennes kropp?!
Citera
2025-12-26, 19:54
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Också intrigued av denna kvinna. Tyvärr vet jag inget mer än det hon själv lägger ut. Mycket är motsägelsefullt: ena stunden får hon inte behålla nåt, nästa stund lever hon på godis och glass. Bakar massa och allt är godast/krämigast/"viralt", men verkar mest mata morsan och säger sig donera fikat till pensionärer som inte har råd med fika. Är "isolerad" på sitt rum, men är ute och ränner i affärer, särskilt på normal, titt som tätt baserat på vad hon lägger ut. Kan enligt egen utsago bara ha på sig sidennattlinne pga nervskador, vilket känns motsägelsefullt när hon är ute i affärer. Hon tar i så hårt med uppenbara överdrifter, vilket gör att hon blir misstrodd istället. Samtidigt verkar hon ju ha många fans och följare som köper allt med hull och hår. Undrar hur många som köper premium osv och vad hon drar in på det.

Också intressant att hon vägrar gå till dietist. Rimligen vore det väl strategiskt smartast att gå dit och sen säga att det ändå inte blir bättre och kräva vidare vård.

Mamman verkar snäll men totalt medberoende.

Vad jag förstått utifrån nån f.d. anorektiker som kommenterat på bloggbevakning så kan man ju få precis de symptomen hon har av just undernäring.

F.ö. ganska märkligt att ha kitchenkontot och sen ett privat men öppet konto med OF-vibbar, kalla sig själv "miss extremely petite" osv.
Citera
2026-01-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbadboll
Också intrigued av denna kvinna. Tyvärr vet jag inget mer än det hon själv lägger ut. Mycket är motsägelsefullt: ena stunden får hon inte behålla nåt, nästa stund lever hon på godis och glass. Bakar massa och allt är godast/krämigast/"viralt", men verkar mest mata morsan och säger sig donera fikat till pensionärer som inte har råd med fika. Är "isolerad" på sitt rum, men är ute och ränner i affärer, särskilt på normal, titt som tätt baserat på vad hon lägger ut. Kan enligt egen utsago bara ha på sig sidennattlinne pga nervskador, vilket känns motsägelsefullt när hon är ute i affärer. Hon tar i så hårt med uppenbara överdrifter, vilket gör att hon blir misstrodd istället. Samtidigt verkar hon ju ha många fans och följare som köper allt med hull och hår. Undrar hur många som köper premium osv och vad hon drar in på det.

Också intressant att hon vägrar gå till dietist. Rimligen vore det väl strategiskt smartast att gå dit och sen säga att det ändå inte blir bättre och kräva vidare vård.

Mamman verkar snäll men totalt medberoende.

Vad jag förstått utifrån nån f.d. anorektiker som kommenterat på bloggbevakning så kan man ju få precis de symptomen hon har av just undernäring.

F.ö. ganska märkligt att ha kitchenkontot och sen ett privat men öppet konto med OF-vibbar, kalla sig själv "miss extremely petite" osv.

Hade man tittat i hennes journaler tror jag inget av det hon säger visar sig vara sant. Önskar hon kunde lägga upp dom! Idag skrev hon ju att hennes läkare berättat att hennes hjärta är i otroligt dåligt skick. Jag tror allt handlar om hennes anorexi som hon lidit av i flera år. Alla symptom (svimning, yrsel, håravfall) tyder ju på att näringsbrist som hon får av att inte äta.

Alla bilder hon lägger upp på sig själv är så redigerade att man knappt ser nåt. Sen är
Hon alltid otroligt fixad, naglar osv. Nån gång såg det ut som hon hade peruk. Så då orkar hon gå och iväg och fixa sig.

Jag tror läkarna försöker få henne att äta men har gett upp och det är därför hon säger att hon inte får nån hjälp av nån läkare, på snart 10 år.
Citera
2026-01-23, 07:09
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbadboll

Precis upptäckt denna kvinna. Oerhört tragiskt allting. Men hur kan folk i kommentarerna inte förstå att det handlar om anorexia? De är helt uppe i varv över hur hemsk vården är. Hon har ALLA symtom på anorexia. Anfall kan man även få av det.

Håller med om det du skriver. Gå med på att bli inlagd och övervakad så kan hon ju visa att hon äter som en häst hela tiden utan att gå upp i vikt.

Hon säger också att hon blir ”anklagad” av läkare för att ha anorexia. Tycker det är ett talande sätt att uttrycka sig. Det är en dödlig och allvarlig sjukdom och om vården misstänker det kanske man borde lyssna. Det är ingen anklagelse utan en diagnos.
Citera
2026-01-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Precis upptäckt denna kvinna. Oerhört tragiskt allting. Men hur kan folk i kommentarerna inte förstå att det handlar om anorexia? De är helt uppe i varv över hur hemsk vården är. Hon har ALLA symtom på anorexia. Anfall kan man även få av det.

Håller med om det du skriver. Gå med på att bli inlagd och övervakad så kan hon ju visa att hon äter som en häst hela tiden utan att gå upp i vikt.

Hon säger också att hon blir ”anklagad” av läkare för att ha anorexia. Tycker det är ett talande sätt att uttrycka sig. Det är en dödlig och allvarlig sjukdom och om vården misstänker det kanske man borde lyssna. Det är ingen anklagelse utan en diagnos.

Ja hon har Munchausen syndrom 100%! Igår gick hon och gav bort choklad till de andra inlagda patienterna, "alla vet vem jag är här". Har ett behov av att framställas på ett visst sätt, som en stark kvinna som kämpar! Och samtidigt är så godhjärtad och bara tänker på alla andra.

Lever i otrolig förnekelse, mycket sorgligt. Och mamman är så medberoende. Tänk vilket liv Alice kunde haft om hennes mamma bara satte ner foten.

Intressant också att hon aldrig berättar resultatet efter undersökningar, i juli blev hon ju sövd för att göra massa undersökningar (kolonoskopi, gastro osv.) men INGA RESULTAT PRESENTERADES. Är detta inte märkligt?? Antagligen hittade läkaren ingenting och därför vill hon inte skriva ut det på sin instagram. Alla i hennes kommentarfält gör henne en stor otjänst, men jag vågar inte blanda mig i. Isåfall blir jag garanterat blockad.
Citera
2026-01-23, 11:23
Medlem
Också den här polyneuropatin som hon tjatar om att hon har, den orsakas av hennes näringsbrist och anorexia. Det finns flera studier på det. Så mycket av hennes problem som skulle lösa sig om hon bara började äta!

Och om hon nu har polyneuropati så hade hon väl blivit remitterad till en smärtklinik?
Citera
2026-01-23, 13:24
Medlem
Har följt kontot av och till och fascineras av att hon å ena sidan hävdar att hon har svårt näringsbrist som ger håravfall, svimningar och andra krämpor som vården ignorerar, å andra sidan består 90 % av hennes matintag av godis och fika. Någon enstaka gång kan hon lägga upp att hon lagat något av sina egna recept till middag, men i övrigt verkar hennes intag bara består av chokladbitar, bullar och kakor. Om hon lider så fruktansvärt av sin näringsbrist borde det väl ligga i hennes eget intresse att försöka äta näringsrik mat eller rent av dricka näringsdrycker förskrivna av sjukvården? Inte kommer hennes näringsbrist bli bättre av Snickers och brownies.
Känns också som ett typiskt ätstört beteende att framställa det som att man vräker i sig stora mängder onyttigt när hon samtidigt fortsätter gå ner i vikt... något stämmer inte.
Citera
2026-01-23, 15:29
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazzz
Också den här polyneuropatin som hon tjatar om att hon har, den orsakas av hennes näringsbrist och anorexia. Det finns flera studier på det. Så mycket av hennes problem som skulle lösa sig om hon bara började äta!

Och om hon nu har polyneuropati så hade hon väl blivit remitterad till en smärtklinik?

Har följt henne ett tag och förstår liksom inte vad hon menar är problemet. Hon skyller på nån operation för 10 år sen + njurstenar. Hur rimligen skulle det på sikt ge de symptom hon har? När de dessutom i somras kollat både gastro- och koloskopi (utan anmärkning får man anta, eftersom nya teorier på potentiella sjukdomar chatgpt:ats fram).

Tycker väldigt synd om henne och har svårt att förstå att självinsikten är så obefintlig. Har iof lärt mig en del om ätstört beteende och symptom av att följa henne. Sen vet jag inte hur ätstörningsvården är utformad. Utan LPT kan man ju inte bara köra ner mat i halsen på folk, och tveksamt hur hjälpsamt det är på sikt om personen inte själv förstår problembilden. Undrar hur hjärnan funkar när man har den graden av näringsbrist, hur når man fram liksom?
Citera
2026-01-23, 19:48
Medlem
Lyssnade på hennes och mammans podd och i den säger mamman att dottern äter mycket.
Mamman var väl med när hon hade anorexia för x antal år sedan och verkar normalbegåvad, skulle inte mamman märka om det var anorexia igen? Och varför hitta på att hon äter om hon inte gör det? Dom bor i samma lägenhet.
Är hemskt om det INTE är anorexia utan någon annan sjukdom, och inte läkarna utreder det ordentligt. Addison m fl sjukdomar kan ge kraftig avmagring.
Citera
2026-01-23, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snajjels
Lyssnade på hennes och mammans podd och i den säger mamman att dottern äter mycket.
Mamman var väl med när hon hade anorexia för x antal år sedan och verkar normalbegåvad, skulle inte mamman märka om det var anorexia igen? Och varför hitta på att hon äter om hon inte gör det? Dom bor i samma lägenhet.
Är hemskt om det INTE är anorexia utan någon annan sjukdom, och inte läkarna utreder det ordentligt. Addison m fl sjukdomar kan ge kraftig avmagring.

Håller med om att det är jättekonstigt att mamman inte reagerar, men jag tror att hon är så pass djupt inne i själva ”farsen” att hon blivit blind. Medberoende antagligen.

Jag har svårt att tro att hon försökt nå sin neurolog sen förra januari och inte fått svar. Också svårt att tro att hon efter flera krampanfall inte fått röntga huvudet. Jag har aldrig varit med om nån med hennes symptom som inte får nån typ av djupare utredning direkt. Och då känner jag personer med epilepsi, chrons, polyneuropati, tarmfickor, etc. Jag själv fick göra gastroskopi endast pga dåliga järnvärden. Men jag kanske hade tur. Jag har svårt för att hon hela tiden drar samma story, om TOLV NJURSTENAR VARAV EN LÄMNADES KVAR… jag kan den utan till. Det känns som ett mantra för att inte inse att det är anorexin.
Citera
2026-01-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazzz
Håller med om att det är jättekonstigt att mamman inte reagerar, men jag tror att hon är så pass djupt inne i själva ”farsen” att hon blivit blind. Medberoende antagligen.

Jag har svårt att tro att hon försökt nå sin neurolog sen förra januari och inte fått svar. Också svårt att tro att hon efter flera krampanfall inte fått röntga huvudet. Jag har aldrig varit med om nån med hennes symptom som inte får nån typ av djupare utredning direkt. Och då känner jag personer med epilepsi, chrons, polyneuropati, tarmfickor, etc. Jag själv fick göra gastroskopi endast pga dåliga järnvärden. Men jag kanske hade tur. Jag har svårt för att hon hela tiden drar samma story, om TOLV NJURSTENAR VARAV EN LÄMNADES KVAR… jag kan den utan till. Det känns som ett mantra för att inte inse att det är anorexin.
Mm, kan kanske vara så att mamman har blivit medberoende.
Ja… njurstensmantrat… lite lätt tjatigt.
Kollade hennes Instagram nu och senaste händelserna är hur hon längtar efter bröd och semla… känns på nåt vis som spel för gallerierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in