Citat:
När då? Det låter som en halmgubbe i vanlig ordning.
Citat:
Skillnaden är att polisen måste bevisa ett brott i domstol, soc behöver bara hänvisa till "oro". Det gör hela processen rättsosäker och öppnar för godtycke på ett sätt som inte skulle accepteras någon annanstans.
Först skapar man misstanke (som kan vara rent obefogad och påhittad), sedan utreder man misstanken, sedan placerar man personen och till sist måste man "rehabilitera" skadorna som orsakats av själva placeringen.
Cirkeln sluts. Jobben är räddade. Antal brottsutredningar ökar och det uppstår en "brist" på poliser som du konstaterade, men förbrytarna mår sämre.
Exakt samma resonemang kan man applicera på tillexempel poliser, vad gör just socionomer så speciella att just dom beter sig så här men inte andra yrkesgrupper som har exakt samma förutsättningar till att göra exakt samma sak som du vilt påstår.
Cirkeln sluts. Jobben är räddade. Antal brottsutredningar ökar och det uppstår en "brist" på poliser som du konstaterade, men förbrytarna mår sämre.
Exakt samma resonemang kan man applicera på tillexempel poliser, vad gör just socionomer så speciella att just dom beter sig så här men inte andra yrkesgrupper som har exakt samma förutsättningar till att göra exakt samma sak som du vilt påstår.
Citat:
Nej, det är inte spekulation, det är empiri. Det finns både forskning, tillsynsrapporter och JO-beslut som visar hur socialtjänsten brister i dokumentation, rättssäkerhet och bedömningar. Att du inte känner till dem och inte är intresserad av att begära ut det betyder inte att de inte finns.Du kommer med helt vilda spekulationer, samtidigt som du så sent som igår satte dig på din höga häst med att du aldrig tror eller spekulerar, men tydligen har du väldigt mycket insikt i hur just socionomer "är" och hur deras utbildning går till, baserat på vad exakt? Låt mig gissa "forskning" och fallet Adam, och om jag efterfrågar källor till något av dina vilda påståenden ska jag "googla själv"
Citat:
Det här är definitionen av en konspirationsteori, socionomer blir hjärntvättade till att med uppsåt felaktigt omhänderta barn för att skapa jobb åt sig själva, låter helt rimligt i din värld eller hur?
Detta har dom lyckats med och övertygat hela samhället att det inte sker, så till den grad att de till och med skapat en brist på socionomer. Detta är självklar fakta eller hur?
Detta har dom lyckats med och övertygat hela samhället att det inte sker, så till den grad att de till och med skapat en brist på socionomer. Detta är självklar fakta eller hur?
Nej, det är inte en konspirationsteori att påpeka systemfel. Jag säger inte att socionomer i hemlighet samverkar för att skapa jobb åt sig själva. Jag säger att systemet i praktiken belönar fler insatser och placeringar oavsett resultat och vad forskningen säger om vad som händer med barnen. Det är en självförstärkande struktur och kultur och inte en hemlig sammansvärjning.
Att påtala incitament och mönster i ett dysfunktionellt system är kritik, inte foliehatteri.
Det är exakt så man identifierar missbruk av makt i varje annan offentlig verksamhet också.