2025-10-11, 14:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Du tycker inget är märkligt med pappans beteende då?
Nej inget alls om han är utsatt för maktmissbruk. Vad som hänt kan jag dock inte veta, så därför frågade jag din kompis om hon satt på någon slags fakta om fallet. Det kanske är någon som råkat ut för samma sak som Adams pappa?

Citat:
Säger inte att det inte är ytterligare en mamma fia/gullimax/adam-mamma. Men kan det faktiskt vara så att fadern brister på något vis?
Jo, jag vet vad din utgångspunkt är: alla föräldrar som klagar på socialtjänsten har fel och socialtjänsten har alltid rätt.

Men är det verkligen sanningen? Knappast.

I praktiken är det socialtjänsten som skriver hela sagan och de bestämmer vad som är "sant" och vad som är "falskt". Och när deras version väl ligger på papper i en utredning blir den automatiskt sann i domstolens ögon. Föräldrarna har ingen chans att försvara sig, eftersom bevisen, underlagen och de interna resonemangen ligger gömda bakom sekretess.
Citera
2025-10-11, 14:09
Medlem
vajervevarens avatar
Senaste anledningen att socialtjänsten tar barn är om barnet skulle ha haft höga klackar på sig.

Om det nu var sant att detta absurda exemplet skulle vara sant, varför kan ingen förälder någonsin bara visa upp utredningen som styrker detta?

Faller på sin egen orimlighet, men dessa föräldrar äter upp den nonsens utan att ifrågasätta, sen blir det till sanning i deras desinformationskampanj
Senast redigerad av vajervevaren 2025-10-11 kl. 14:14.
Citera
2025-10-11, 14:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsmupp
Har man en bostad som man kan sälja med vinst är det förståeligt att socialtjänsten vill att man gör det och använder pengarna för att försörja familjen.
Ja, men då ska det också finnas en bostad att flytta till vid en försäljning. Det är inte precis enkelt att hitta en hyresrätt i en storsta, särskilt inte för någon som redan har ekonomiska svårigheter. Alternativet blir ofta ett tillfälligt boende på vandrarhem, och hur bra är det egentligen för barn att växa upp i en sådan miljö?

Det är både billigare och mer långsiktigt hållbart att hjälpa familjen i den bostad de redan bor i. Att stötta där problemen faktiskt finns, istället för att skapa nya.

Men att du inte verkar ha barnets bästa i fokus förvånar mig inte. Det verkar snarare vara standard inom er lilla interna klub. DVS att håna, misstänkliggöra och förnedra biologiska föräldrar i stället för att försöka förstå deras situation.

Citat:
Ursprungligen postat av Mrsmupp
Dessutom kan barnfamiljer få bostadsbidrag, och pensionärer eller personer med sjukersättning utan barn kan få bostadstillägg.
Åter igen har hon ingen koll på verkligheten.
Eller så har hon det. Det är din lilla klubb som lever i en sjuk fantasivärld, utan kontakt med verkligheten.
Citera
2025-10-11, 14:16
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej inget alls om han är utsatt för maktmissbruk. Vad som hänt kan jag dock inte veta, så därför frågade jag din kompis om hon satt på någon slags fakta om fallet. Det kanske är någon som råkat ut för samma sak som Adams pappa?

Jag vill bara inflika att rent norm-mässigt är det ett extremt udda beteende att börja sprida massa information om exvis LVU (eller vilket annat ämne som helst) på sin arbetsplats. Speciellt om det upprepas. Vilket om något styrker anledningen till omhändertagandet snarare än ursäktar.

Citat:
Jo, jag vet vad din utgångspunkt är: alla föräldrar som klagar på socialtjänsten har fel och socialtjänsten har alltid rätt.

Men är det verkligen sanningen? Knappast.

Sagt många gånger att man får klaga hur mycket man vill. Bör dock vara konstruktiv kritik om något och inte en total blunda för problemet klagan.
Hittills är allt gnäll enbart för att avleda från sina egna brister. Sektledaren pratar om för sitt fall helt irrelevanta lagar och händelser.

Citat:
I praktiken är det socialtjänsten som skriver hela sagan och de bestämmer vad som är "sant" och vad som är "falskt". Och när deras version väl ligger på papper i en utredning blir den automatiskt sann i domstolens ögon. Föräldrarna har ingen chans att försvara sig, eftersom bevisen, underlagen och de interna resonemangen ligger gömda bakom sekretess.

Ja det är ju så de flesta granskande yrkena fungerar. En vald grupp gör utredningen.
Faller på sin egna rimlighet att låta föräldern granska sig själv. Så vet inte riktigt vad det är för poäng du vill göra.
Citera
2025-10-11, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Senaste anledningen att socialtjänsten tar barn är om barnet skulle ha haft höga klackar på sig.

Om det nu var sant att detta absurda exemplet skulle vara sant, varför kan ingen förälder någonsin bara visa upp utredningen som styrker detta?

Faller på sinnens orimlighet, men dessa föräldrar äter upp den nonsens utan att ifrågasätta, sen blir det till sanning i deras desinformationskampanj

Pokemonsekten äter upp allt med hull och hår och varje teori om ett omhändertagande blir en kvarts rant om det minsann händer hela tiden och det finns alltid mängder av bevis och det krävs bara en riktig journalist som gräver.
Varför samlar inte dom nu ihop alla bevis på rättsvidriga beslut och visar på systematiskt problem och olagliga omhändertagande, skapar en riktig förening och jobbar för att verkligen göra en skillnad politiskt? Eller är det lättare att sitta i en grupp på tiktok och spy ut konspirationer och mobba folk?
Citera
2025-10-11, 14:31
Avstängd
En mamma berättar att det fanns en flicka på hennes dotters skola som varit placerad i familjehem under hela sin uppväxt. Den placerade flickan hade tidigare uppträtt hotfullt och farligt, vilket gjorde att mamman kontaktade socialtjänsten för att skydda sin dotter.

En tid senare blev mammans dotter misshandlad av en vän till den placerade flickan. Mamman ringde då polisen och gjorde en polisanmälan om misshandeln. Kort därefter skrev den placerade flickan en egen anmälan, där hon påstod att ”detta är finska romer och de ska ta flickan med tvång i bagageluckan på båten.”

Detta uttalande, som var både falskt och allvarligt, ledde till att polisen hämtade mammans dotter. Händelsen visar att beslutet grundades på en osann anmälan från den placerade flickan, som tidigare varit känd av socialtjänsten, och att sociala myndigheter inte gjorde någon ordentlig kontroll av uppgifterna innan de agerade.
Citera
2025-10-11, 14:34
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familyunited
En mamma berättar att det fanns en flicka på hennes dotters skola som varit placerad i familjehem under hela sin uppväxt. Den placerade flickan hade tidigare uppträtt hotfullt och farligt, vilket gjorde att mamman kontaktade socialtjänsten för att skydda sin dotter.

En tid senare blev mammans dotter misshandlad av en vän till den placerade flickan. Mamman ringde då polisen och gjorde en polisanmälan om misshandeln. Kort därefter skrev den placerade flickan en egen anmälan, där hon påstod att ”detta är finska romer och de ska ta flickan med tvång i bagageluckan på båten.”

Detta uttalande, som var både falskt och allvarligt, ledde till att polisen hämtade mammans dotter. Händelsen visar att beslutet grundades på en osann anmälan från den placerade flickan, som tidigare varit känd av socialtjänsten, och att sociala myndigheter inte gjorde någon ordentlig kontroll av uppgifterna innan de agerade.

Vad vet du om det? 😂

Vi sitter och lyssnar. Du har inte fått några bevis för att det gått till på detta vis. Det är också ytterst märkligt att fly till Finland efter händelsen.

Du har inte ställt en enda kritisk fråga.
Citera
2025-10-11, 14:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag vill bara inflika att rent norm-mässigt är det ett extremt udda beteende att börja sprida massa information om exvis LVU (eller vilket annat ämne som helst) på sin arbetsplats. Speciellt om det upprepas. Vilket om något styrker anledningen till omhändertagandet snarare än ursäktar.

Eller så styrker det bara hur desperat en förälder blir när systemet mörklägger sanningen. Att försöka larma är inte "udda", det är snarare civilkurage.

Citat:
Sagt många gånger att man får klaga hur mycket man vill. Bör dock vara konstruktiv kritik om något och inte en total blunda för problemet klagan.
Hittills är allt gnäll enbart för att avleda från sina egna brister. Sektledaren pratar om för sitt fall helt irrelevanta lagar och händelser.
Eller så är det du som blundar för systemfelen. Det är lätt att kräva "konstruktiv kritik", när alla bevis är skyddade bakom sekretess. Ge föräldrarna samma dokumentation som soc har och sedan kan vi börja snacka om "bristande föräldraskap". Det är stor risk att det kan vara rena sagoberättelserna.

Citat:
Ja det är ju så de flesta granskande yrkena fungerar. En vald grupp gör utredningen.
Faller på sin egna rimlighet att låta föräldern granska sig själv. Så vet inte riktigt vad det är för poäng du vill göra.
Poängen är enkel och glasklar: ingen talar om att föräldern ska granska sig själv, men att låta samma myndighet både utreda, bedöma och kontrollera sig själv är raka motsatsen till rättssäkerhet.

Därav är hela LVU-processen en fullständig katastrof ur ett demokratiskt perspektiv.
Citera
2025-10-11, 14:43
Medlem
Nariiouhs avatar
Tack för predikan Sektledaren. Jag har inte 500 konton. Räcker med typ 5.
Jag är heller inte en lärare, hade nog varit mer pedagogisk i mina argument om jag vore det.

Och nej kommer inte sluta kolla på dig. Mvh.

Ps tack för mobbingen.
Citera
2025-10-11, 14:52
Avstängd
Jag kräver att ni omedelbart upphör med att nämna, diskutera, sprida eller kommentera mitt namn, mina barn eller mitt privatliv på nätet.
Det ni gör är ett intrång i min personliga integritet och kan utgöra ofredande, ärekränkning och förtal enligt brottsbalken.

Ni har ingen tillåtelse att följa, bevaka, sprida information om eller på annat sätt försöka påverka mig eller min familj.
Jag uppfattar er samlade aktivitet som en form av trakasseri och organiserad förföljelse.
Citera
2025-10-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familyunited
Till er som fortsätter skriva om mig:

Att ni försöker rättfärdiga era inlägg som ”diskussion” förändrar inte det faktum att ni begår olaga integritetsintrång, ofredande och förtal.
Att upprepade gånger sprida osanna påståenden, håna, analysera och publicera uppgifter om mig och mina barn är inte en ”debatt” – det är en rättslig överträdelse.

Ni har ingen rätt att publicera, spekulera eller kommentera mitt privatliv.
Att hänvisa till att jag blockerar personer som kränker mig på andra plattformar är inget försvar, det är min lagliga rätt att skydda mig mot trakasserier.

Jag tycker soc göra ett bra jobb ibland - BLOCK, berätta gärna hur det faller in på trakasserier?
Spännande ändå att du slänger ut juridiska termer och beskyller oss för sånt som du själv gör i din live just nu.

Uppdate: På riktigt så går man genom fel dörr så tar soc barnen 😂😂 seriöst, det är sånt som gör att alla som lyssnar på FU inte kan ta dom seriöst.
Senast redigerad av KungTiger 2025-10-11 kl. 15:07.
Citera
2025-10-11, 15:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Jag tycker soc göra ett bra jobb ibland - BLOCK, berätta gärna hur det faller in på trakasserier?
Spännande ändå att du slänger ut juridiska termer och beskyller oss för sånt som du själv gör i din live just nu.

Hur kan du veta att soc gör ett bra jobb? Vad har du tillgång till för dokumentation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in