• 1
  • 2
Igår, 10:17
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Jag har varit lat länge nu när det kommer till burgare, som jag äter ofta. Men fastnat för Max's green garlic.

Jag hittade dock Kewpie majonäs (ingen aning hur den smakar mot vanlig majonäs) som jag är sugen att experimentera med. Men det enda tråkiga jag kan komma på är majonäs, senap och ketchup. Vill inte ha bitar i dressingen, den ska vara slät till 100%.

Har ni några sjyssta recept? Vad bör jag handla och ha stående?
Citera
Igår, 10:23
Medlem
OnkelUnkass avatar
Jag kör mina burgare på rågbröd, med ägg, jalapenos, rödlök, isberg, nacho cheese sauce och HP sås. Det är grejer det
Citera
Igår, 10:31
Medlem
VoktorDodkas avatar
Brukade ha max Hot Creole men sen dom slutade med den i butik så kör jag plain burger, jag gör ändå så goda burgare att jag inte behöver döda smaken av roadkill med en massa tillbehör.
Citera
Igår, 10:31
Medlem
vitalsignss avatar
Jag brukar ta en del tomatpure och tre delar vanlig köpemajonäs. Lite, typ nåt kryddmått helt vanlig grillkrydda och lite svartpeppar. Med tomatpure i stället för ketchup så slipper du sötman som kan bli lite för mycket. Nu har jag inte provar men jag kan tänka mig att nån matsked gräddfil eller creme fraiche skulle funka bra för lite mer syrlighet. Den blir ganska tjock så späd med nån tesked vatten så du kan dressa burgaren lättare.
Citera
Igår, 10:38
Medlem
MarcoStars avatar
Jag brukar blanda lättmajonnäs, fettfri grekisk yoghurt, lite chilisås, lite bostongurka, lite French's yellow senap, lökpulver, salt och svartpeppar, en nypa sötströ. Blir som en hälsosammare Big Mac-sås!
Citera
Igår, 10:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag kör på detta recept.
https://receptfavoriter.se/recept/ha...rdressing.html

Ska faktiskt grillas smash burgare till middag ikväll så det blir en laddning dressing också.
Citera
Igår, 10:54
Medlem
Är inte så förtjust i så kallad "hamburgerdressing". Brukar köra antingen på Max green&garlic eller göra egen på crème fraiche med salt, peppar och ohemult mycket pressad vitlök.
Citera
Igår, 11:00
Medlem
Godast tycker jag att inte ha majonnäsbaserad dressing alls. Jag kör Johnnys Yellow mustard och ketchup.
Komplettera med mycket rå lök, ost och saltgurka för en perfekt burgare enligt mig.
Citera
Igår, 11:28
Medlem
Sladdarens avatar
Onödigt att starta en ny tråd om hamburgerdressing / sås
Knappast så att ämnet glömts bort vid det här laget, men där svaren varit
ganska så svalt

(FB) Hamburgerdressing / sås

(FB) Gjorde egen hamburgerdressing. recept här!
(FB) Tips till tonårssonen på hamburgerdressing eller alternativ
(FB) Sibyllas Hamburgerdressing?!
(FB) Alla hamburgardressingars fader???
(FB) Franky’s Burger Dressing
Citera
Igår, 11:28
Medlem
Glostrups avatar
Självklart Kavli hampurilaikastike, den enda sanna klassikern.
Citera
Igår, 11:48
Medlem
kalkryggars avatar
- 2 st matskedar Hellmans
- 1 st matsked champangevinäger
- 1 st Black garlic

Mixa ihop (stavmixxer typ för vitlöken) och droppa några droppar tabasco i och strö lite cayennepeppar över.

När du steker burgaren så lägger du på 1 skiva ost från Väddö (viktigt att det är från Väddö).
Slabba på köttet på bottenbrödet.
Smörj på lite dressing med en matsked (Inte så mycket dressing). Droppa finhackad gul lök på dressingen. Lägg gärna lite hackad rödlök på också.

Lyxvarianten är att man kör 2 st skivor ost på.

Men viktigast av allt. Inget mer ska man ha på burgaren. Inga jävla salladsblad, gurkor, tomater eller som vissa som slänger på en skiva ananas och kallar det för en "amerikansk burgare".
Citera
Igår, 11:49
Medlem
Sladdarens avatar
Personligen har jag varierat mig väldigt mycket och aldrig topplistat nån
Tillbehören ska komplettera dressingen ochså och osten på burgaren 1000+ val (massor med smak där ochså) om man är ute efter det
Men för att dra till med några

Ranchdressing
Vitlöksdressing
Sourcreme and onion dressing
Yum Yum sauce
BBQ sauce majjo
Aioli
Big tasty osv mm
Kebabsås varianter men hoppa över spiskummin och ersätt det
Ta en gräddsås eller varmsås bearnaise tex eller curysås osv och krydda upp den i hamburgerstil
Går att variera sig

Jag tror att den klassiska "big mac såsen" är väl den populäraste hos folk överlag
Som det sen finns större elelr små variationer på
eller bara majonäs
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här