• 1
  • 2
2005-08-17, 12:13
Medlem
Hej

Bl a. "Sibylla" har en hamburgerdressing som är fruktansvärt god, likaså den lokala pizzerian (kanske alla pizzerior, vad vet jag), någon som har recept till denna?

Tackar på förhand!
Citera
2005-08-17, 12:30
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av HomeBurneR
Hej

Bl a. "Sibylla" har en hamburgerdressing som är fruktansvärt god, likaså den lokala pizzerian (kanske alla pizzerior, vad vet jag), någon som har recept till denna?

Tackar på förhand!

Vet att den sibyllakiosken jag jobbade på som tonåring hade rydbergs hamburgerdressing till burgarna. Kan verkligen rekommendera den, brukar finnas i välsorterade livsmedelsaffärer.
Citera
2005-08-17, 12:48
Medlem
Är det den med ganska stora klumpar av lök (kanske är bostongurka) i den?

Någon som har jobbat på pizzeria som kan svara på vad det är för hamburgerdressing de har på pizzeriorna?
Citera
2005-08-17, 16:00
Medlem
irrblosss avatar
Citat:

Någon som har jobbat på pizzeria som kan svara på vad det är för hamburgerdressing de har på pizzeriorna?
Jag har aldrig jobbat på någon pizzeria, men en gång såg jag en flaska hamburgerdressing stå framme. Stod "Denja" eller nåt liknande på. Nu behöver det ju inte betyda att alla pizzerior använder just det märket.

Edit: http://www.denja.dk/ fast den verkar vara invalidiserad just nu

Edit 2: Den godaste dressingen jag har köpt är faktiskt US Burger eller vad den heter från OLW eller Estrella (glömt vilken), som man blandar med gräddfil. Annars går det ju experimentera i köket. Majonnäs (ingen lightvariant), salt, vitpeppar, ketchup/tomatpuré/sambal oelek, lökpulver, bostongurka, cayennepeppar och senap skulle jag nog testa i olika kombinationer. Om någon har något färdigt recept på god hemlagad hamburgerdressing får ni gärna posta här.
Citera
2005-08-19, 12:40
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Ja, det är rätt stora bitar gurka i den. Färgen är någon slags mellanröd/rosaorange. inte så blek som många hemgjorda hamburgerdressingar.
Citera
2005-08-20, 01:08
Medlem
irrblosss avatar
Lekte lite i köket och kom fram till följande recept (blir ju inte Sibylla direkt, men rätt ok ändå):

1 dl äkta majonnäs (helst någon utländsk, t.ex. Överskottsbolagets eller Hellmans)
2 msk bostongurka
2 msk ketchup
1 msk tomatpuré
1-2 tsk senap (ej söt eller grovkornig!)
1-3 krm cayennepeppar (beroende på hur stark man vill ha den)
1 krm salt (eller efter smak)

Mitt lökpulver var slut, men gissar att 1/2-1 tsk lökpulver skulle höja smaken ytterligare.
Citera
2005-08-20, 02:17
Medlem
Grårävs avatar
Rydbergs är den dressing som bla. sibylla och andra gatukök brukar köra med om de inte har sin egen dressing så att säga.
Kan bara rekommendera denna underbara dressig - slår det mesta!
...och går att köpa på ica!
Citera
2005-08-20, 10:36
Medlem
ButterFlys avatar
Det som påverkar smaken mest enligt mig är majjonäsen, vi vanligt folk har juh inte möjligthet att köpa samma goda majjonäs(säljs bara i typ 5kilos hinkar) som restauranger och storkök har, utan vi kan ju bara typ köpa felix och hellmans och dom smakar inte alls lika bra.
Citera
2005-08-23, 18:27
Medlem
iii

[quote=irrbloss]Lekte lite i köket och kom fram till följande recept (blir ju inte Sibylla direkt, men rätt ok ändå):

1 dl äkta majonnäs (helst någon utländsk, t.ex. Överskottsbolagets eller Hellmans)

varför då?funkar inte vanlig majo från findus eller dyl?

2 msk bostongurka
2 msk ketchup
1 msk tomatpuré
1-2 tsk senap (ej söt eller grovkornig!)
1-3 krm
Citera
2005-08-23, 20:54
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dorrslusk

varför då?funkar inte vanlig majo från findus eller dyl?
Det funkar säkert, fast svensk majonnäs brukar innehålla lite för mycket vinäger för min smak. Det märks extra väl då man använder den som ingrediens, den tar för stor plats. Allt man gör med den smakar Findus (TM). Utländsk majonnäs är rätt neutral i smaken och låter de övriga smakerna komma fram på ett bättre sätt.
Citera
2005-08-25, 14:11
Medlem
hh

sant...man kan ju göra egen med lite vinäger oxå
Citera
2005-08-31, 13:42
Medlem
Hur är förpackningarna till Rydbergs dressing? Hink eller tub?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in