2025-05-31, 14:31
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Men hade han möjligheten att avlägsna sig i huset så gör han ju verkligen fel att gå tillbaka till pojken med geväret. Korrekt agerat skulle vara att låsa dörren och ringa polisen.

Stod det en skånsk blatte utanför mitt hus och sköt med pistol, hade jag blåst skallen av honom första chans jag fått!
Citera
2025-05-31, 14:32
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzyjiggle
Gör alla jägare med jaktlicens skjutprov varje år?
Bara om dom är med i jaktlag och det finns inga riktiga krav på att dom ska skjuta bra (om inte jaktlaget har egna regler)
Citera
2025-05-31, 14:33
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Stod det en skånsk blatte utanför mitt hus och sköt med pistol, hade jag blåst skallen av honom första chans jag fått!
Och du hade med rätta blivit lagförd.
Citera
2025-05-31, 14:47
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Men hade han möjligheten att avlägsna sig i huset så gör han ju verkligen fel att gå tillbaka till pojken med geväret. Korrekt agerat skulle vara att låsa dörren och ringa polisen.

I princip har du en poäng men han kanske inte ville ta risken att blatten skulle försöka skjuta sig in eller nåt sånt. Husägaren måste ändå ha varit något sånär behärskad som bara sköt GM i benet.
Citera
2025-05-31, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
I princip har du en poäng men han kanske inte ville ta risken att blatten skulle försöka skjuta sig in eller nåt sånt. Husägaren måste ändå ha varit något sånär behärskad som bara sköt GM i benet.

I mina ögon har husägaren agerat proportionerligt. Tyvärr kommer domstolen knappast hålla med. Som domstolarna ser det ska du använda den minst våldsamma utvägen domstolen, som inte var med, kan fantisera ihop. I det här fallet kanske kura ihop i badrummet på övervåningen, typ, och sedan ringa polisen. Straffet blir nog inte så hårt då husägaren väl ”svårligen kunnat behärska sig”, men värre är att han blir av med bössorna. F*n!
Citera
2025-05-31, 15:45
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Skulle han springa ut bakvägen och lämna familjen och fastigheten åt foxtrot-idioten?
Han var nog påtänd den där 16-åringen, de brukar vara det när de ska begå brott.
Citera
2025-05-31, 15:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
I mina ögon har husägaren agerat proportionerligt. Tyvärr kommer domstolen knappast hålla med. Som domstolarna ser det ska du använda den minst våldsamma utvägen domstolen, som inte var med, kan fantisera ihop. I det här fallet kanske kura ihop i badrummet på övervåningen, typ, och sedan ringa polisen. Straffet blir nog inte så hårt då husägaren väl ”svårligen kunnat behärska sig”, men värre är att han blir av med bössorna. F*n!
Tror inte han har svårt motivera varför han där ute på landet behöver, vill ha gevär. Domstolen lyckas inte förklara vad annat de tycker han skulle gjort. Vänta på att dö beroende på vad en galen gängkriminell skulle hitta på?
Citera
2025-05-31, 15:50
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Skulle vara intressant höra etnicitet på gängkriminelle och huruvida de boende blivit av med sina vapen.

Vapnet ifråga - alldeles oavsett om det är ett lagligt eller ej - bör vara tillfälligt beslagtaget av polisen för att kunna utreda brottet. Oavsett vem som har begått brott här.
Citera
2025-05-31, 15:54
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Skulle han springa ut bakvägen och lämna familjen och fastigheten åt foxtrot-idioten?
Han var nog påtänd den där 16-åringen, de brukar vara det när de ska begå brott.

Nej, det har jag aldrig påstått. Jag tycker husägaren gjorde helt rätt. Grabben ska vara glad att han inte är död vilket väl egentligen hade varit lika bra fast det är bättre de skjuter ihjäl varandra än att en mattläggande familjefar ska måsta stå till svars för det.
Citera
2025-05-31, 16:14
Medlem
Citat:
Tror inte han har svårt motivera varför han där ute på landet behöver, vill ha gevär. Domstolen lyckas inte förklara vad annat de tycker han skulle gjort. Vänta på att dö beroende på vad en galen gängkriminell skulle hitta på?

Hoppas, hoppas.
Citera
2025-05-31, 16:15
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Nej, det har jag aldrig påstått. Jag tycker husägaren gjorde helt rätt. Grabben ska vara glad att han inte är död vilket väl egentligen hade varit lika bra fast det är bättre de skjuter ihjäl varandra än att en mattläggande familjefar ska måsta stå till svars för det.

Mannen som sköt skall ha all heder. Är inte han självskriven som årets Grästorpare?

https://www.grastorp.se/nyhetsarkiv/...astorpare.html
Citera
2025-05-31, 16:22
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Mannen som sköt skall ha all heder. Är inte han självskriven som årets Grästorpare?

https://www.grastorp.se/nyhetsarkiv/...astorpare.html

Utan konkurrens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in