2025-05-09, 17:55
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QFens
Vad skulle vara nytt med det här? Polisen har väl alltid haft rätt att kontrollera någon om dom misstänker att föraren är alkohol/narkotika påverkad?
Vad är det jag missar?
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Exakt! Och som vanligt dyker det då upp massa kriminella blattar och knarkare och gnäller.
Vad det handlar om är att använda ett icke-kvalitetssäkrat instrument som ska avgöra om någon är påverkad eller inte. Och risken i att polisen förlitar sig för mycket på det verktyget, vilket skulle ge falsk-positiva svar. Det föreligger även i historien tveksamma metoder och slutsatser vad gäller att påvisa drogbruk i trafik. Högsta domstolen har då behövt korrigera polisen. Så att vara tveksam mot dessa lite pseudovetenskapliga metoderna är nyttigt skulle jag säga.

(Elon-Fiske beter sig själv för övrigt som de han kritiserar - ska vi kanske åka till polisstationen och pissa lite?)
Citera
2025-05-09, 17:56
Medlem
Bättre lägga pengar på hundar, gå in i en trappuppgång å släpp hunden, den markerar vid varenda dörr det kan finnas droger bakom.
Citera
2025-05-09, 18:04
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Vad det handlar om är att använda ett icke-kvalitetssäkrat instrument som ska avgöra om någon är påverkad eller inte. Och risken i att polisen förlitar sig för mycket på det verktyget, vilket skulle ge falsk-positiva svar. Det föreligger även i historien tveksamma metoder och slutsatser vad gäller att påvisa drogbruk i trafik. Högsta domstolen har då behövt korrigera polisen. Så att vara tveksam mot dessa lite pseudovetenskapliga metoderna är nyttigt skulle jag säga.

(Elon-Fiske beter sig själv för övrigt som de han kritiserar - ska vi kanske åka till polisstationen och pissa lite?)
Lägg ner knarkblatte! Jag har varje dag ställt upp på ett sånt test liksom jag säkert fått blåsa runt 15 gånger vid olika tillfällen.
Ni som är emot alla möjliga tester har garanterat en agenda att de ska upphöra och att ni ska kunna fortsätta köra drogpåverkade. Glöm det! Vi andra trafikanter vill inte ha er på vägarna!
Citera
2025-05-09, 18:05
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Lägg ner knarkblatte! Jag har varje dag ställt upp på ett sånt test liksom jag säkert fått blåsa runt 15 gånger vid olika tillfällen.
Ni som är emot alla möjliga tester har garanterat en agenda att de ska upphöra och att ni ska kunna fortsätta köra drogpåverkade. Glöm det! Vi andra trafikanter vill inte ha er på vägarna!
Du är för dum för att förstå vad jag skrev
Citera
2025-05-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Fyra av tio förare som dör i trafiken har alkohol eller narkotika i kroppen. För att förebygga drograttfylla har polisen sedan i mars kunnat undersöka förares ögon för att se om de är påverkade – utan någon brottsmisstanke.

– Det blir subjektivt, det är därför vi efterfrågar en teknisk lösning, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik i polisregion öst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...lir-subjektivt

Vad anser ni om detta?

Tycker det är bra. Det är för allas säkerhet. Knarka inte bakom ratten!
Citera
2025-05-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Åh herrejävlar! Med tanken på hur totalt okunniga poliser är att se om nån är påverkad av annat än alkohol så litar jag inte ett skit på att nån av dom skulle kunna bena ut nåt efter att ha lyst en annan människa i synen?

Vad hemskt om dom tar fel då. Eller?
Citera
2025-05-09, 18:09
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Bättre lägga pengar på hundar, gå in i en trappuppgång å släpp hunden, den markerar vid varenda dörr det kan finnas droger bakom.
Låter billigt du, vad kostar en narkotikahund?
250k? 500k?
Ska vi då ha hundar springa runt som kostar miljoner och någon buse sätter ett skott i huvudet på stackaren om den sniffar upp något?

Felmarginalen dvs, där hundar markerar och sedan finns inga droger ligger på runt 44% enligt undersökning men man allt beror ju helt på hur pass duktigt tränad hunden är.
Då kan vi väl lika gärna köra husrannsakan på varenda medborgare istället?
Tant Agda lär ju ha några sobril i badrumsskåpet som hon fick utskrivet 1995 som vi kan klämma dit henne för?
Citera
2025-05-09, 18:10
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Du är för dum för att förstå vad jag skrev
Ännu en knarkare som saknar argument,
Varför läser du inte själv vad det handlar om? Detta handlar om ett sållningsverktyg.
Du verkar panikslagen och tror att nån kommer att åka dit på din pupillstorlek.
Citera
2025-05-09, 18:11
Medlem
Citat:
Ställer mig inte emot det så länge det faktiskt testar drogpåverkan och är robust/vetenskapligt (så att det varken ger falsk-positivt eller falskt-negativt). Här verkar det som att det första kriteriet är uppfyllt, då en skillnad i ögonstorlek bör vara indikativt för ett aktivt rus vad jag vet. Det andra kriteriet är mer tveksamt skulle jag säga (framförallt det där med en "app" känns tveksamt). Vi får se.

Man kan ha stora pupiller efter att tex fått slag mot huvudet sa en optiker t mig en gång. Man kan även vara född m större pupiller än vanligt
Citera
2025-05-09, 18:13
Medlem
Citat:

Fast ett fältprov är inte godkänt som bevis i en rättegång.
Så vad är det jag missar?
Citera
2025-05-09, 18:13
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Vad hemskt om dom tar fel då. Eller?
Fel hur då?
Tar de in någon på station behöver de väl ändå visa att personen varit påverkad under bilfärden?
Finns väl diverse droger som ger utslag i någon vecka efter intag och visst, har personen inte recept på ett läkemedel så döms väl de för ringa narkotikabrott men hur ska de få det till drograttfylleri?
Citera
2025-05-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loekskal
Låter billigt du, vad kostar en narkotikahund?
250k? 500k?
Ska vi då ha hundar springa runt som kostar miljoner och någon buse sätter ett skott i huvudet på stackaren om den sniffar upp något?

Felmarginalen dvs, där hundar markerar och sedan finns inga droger ligger på runt 44% enligt undersökning men man allt beror ju helt på hur pass duktigt tränad hunden är.
Då kan vi väl lika gärna köra husrannsakan på varenda medborgare istället?
Tant Agda lär ju ha några sobril i badrumsskåpet som hon fick utskrivet 1995 som vi kan klämma dit henne för?
Cannabis känner hunden på hundra meter, å det mesta handlar om cannabis, går hunden i i ett tiovåningshus fixar det det på en halvtimme, polisen skriver upp vilka adresser hunden markerar på å kollar upp senare... väldigt effektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in