Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Nej en arbetsgivare har inte rätt att kräva urinprov, med mindre än att du själv godkänner det vid tillfället eller att du vid anställningens början godkänt en policy som medger det.
Ni knarkare är så patetiska och rädda för att ertappas med erat lilla skötebarn drogerna.
Det är lika naturligt att polisen drogtestar förare som att man får göra ett utandningsprov för alkohol, med tanke på att antalet drogpåverkade i trafiken ökat och fortsätter öka.
Enda förbehållet är väl att drogtesterna behöver vara någorlunda tillförlitliga, men det blir dom nog med tiden när dom får ökat användande. Metoder och teknik utvecklas när det används...
Vi knarkare?
Jag kommer med konstruktiva förslag för att få bukt med problemet med droger och alkoholmissbruk genom att drogtesta hela befolkningen eller åtminstone de som har körkort.
Du slänger nedsättande epitet samt kommer med felaktig information.
1. Om du arbetar hos en privat arbetsgivare men även i de många tjänstemannayrken inom offentlig sektor så har du INGEN rätt att neka urinprov. Däremot så är det reglerat i grundlagen – anställda inom offentlig verksamhet får inte utsättas för påtvingade test.
– Det gäller till exempel anställda inom polisen, försvaret, kommuner och regioner.
2. Det jag ifrågasätter är hur en polis ska kunna bevisa att någon kör bil på droger om det inte finns ett sätt att bevisa att personen var påverkad vid tillfället. Då många droger och läkemedel ger utslag på prov flera dagar efter intag.
3. Därav tycker jag att om vi nu ska ha en nolltolerans mot droger både inom bilkörning men även utanför arbete, bilkörning dvs på folks fritid så bör alla medborgare drogtestas slumpmässigt en gång per år.
Har någon en illegal substans i sig så ryker körkortet och även arbetet, för något säger mig att droganvändning är högre bland offentligt anställda så som poliser, journalister och politiker.