2025-05-09, 21:55
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har aldrig ens sett att någon har blivit stoppad för att blinka eller inte blinka, och jag har haft körkort i 36 år. Du lever i någon sorts fantasivärld.
Ok då vet vi!
Citera
2025-05-09, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Nej du är felinformerad eller mer troligt dum i huvudet. I alla fall om du ska köra bil

I Tjeckien får man ha 1500 mg heroin för eget bruk per månad utan att bli straffad. Det är som på en annan planet jämfört med Sverige.

Även om jag vore full av droger så har jag mer hjärna och ryggrad än en sån som du någonsin har haft.
Citera
2025-05-09, 22:00
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nej en arbetsgivare har inte rätt att kräva urinprov, med mindre än att du själv godkänner det vid tillfället eller att du vid anställningens början godkänt en policy som medger det.

Ni knarkare är så patetiska och rädda för att ertappas med erat lilla skötebarn drogerna.

Det är lika naturligt att polisen drogtestar förare som att man får göra ett utandningsprov för alkohol, med tanke på att antalet drogpåverkade i trafiken ökat och fortsätter öka.

Enda förbehållet är väl att drogtesterna behöver vara någorlunda tillförlitliga, men det blir dom nog med tiden när dom får ökat användande. Metoder och teknik utvecklas när det används...
Vi knarkare?
Jag kommer med konstruktiva förslag för att få bukt med problemet med droger och alkoholmissbruk genom att drogtesta hela befolkningen eller åtminstone de som har körkort.
Du slänger nedsättande epitet samt kommer med felaktig information.

1. Om du arbetar hos en privat arbetsgivare men även i de många tjänstemannayrken inom offentlig sektor så har du INGEN rätt att neka urinprov. Däremot så är det reglerat i grundlagen – anställda inom offentlig verksamhet får inte utsättas för påtvingade test.
– Det gäller till exempel anställda inom polisen, försvaret, kommuner och regioner.

2. Det jag ifrågasätter är hur en polis ska kunna bevisa att någon kör bil på droger om det inte finns ett sätt att bevisa att personen var påverkad vid tillfället. Då många droger och läkemedel ger utslag på prov flera dagar efter intag.

3. Därav tycker jag att om vi nu ska ha en nolltolerans mot droger både inom bilkörning men även utanför arbete, bilkörning dvs på folks fritid så bör alla medborgare drogtestas slumpmässigt en gång per år.
Har någon en illegal substans i sig så ryker körkortet och även arbetet, för något säger mig att droganvändning är högre bland offentligt anställda så som poliser, journalister och politiker.
Citera
2025-05-09, 22:04
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
I Tjeckien får man ha 1500 mg heroin för eget bruk per månad utan att bli straffad. Det är som på en annan planet jämfört med Sverige.

Även om jag vore full av droger så har jag mer hjärna och ryggrad än en sån som du någonsin har haft.
Här snackar vi om Sverige.
Sluta knarka så kanske du får köra bil här med
Citera
2025-05-09, 22:15
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loekskal
Vi knarkare?
Jag kommer med konstruktiva förslag för att få bukt med problemet med droger och alkoholmissbruk genom att drogtesta hela befolkningen eller åtminstone de som har körkort.
Du slänger nedsättande epitet samt kommer med felaktig information.

1. Om du arbetar hos en privat arbetsgivare men även i de många tjänstemannayrken inom offentlig sektor så har du INGEN rätt att neka urinprov. Däremot så är det reglerat i grundlagen – anställda inom offentlig verksamhet får inte utsättas för påtvingade test.
– Det gäller till exempel anställda inom polisen, försvaret, kommuner och regioner.

2. Det jag ifrågasätter är hur en polis ska kunna bevisa att någon kör bil på droger om det inte finns ett sätt att bevisa att personen var påverkad vid tillfället. Då många droger och läkemedel ger utslag på prov flera dagar efter intag.

3. Därav tycker jag att om vi nu ska ha en nolltolerans mot droger både inom bilkörning men även utanför arbete, bilkörning dvs på folks fritid så bör alla medborgare drogtestas slumpmässigt en gång per år.
Har någon en illegal substans i sig så ryker körkortet och även arbetet, för något säger mig att droganvändning är högre bland offentligt anställda så som poliser, journalister och politiker.
Tråden handlar om droger i trafiken och inget annat. Men nej, ingen arbetsgivare kan TVINGA DIG till ett drogtest om du inte själv gått med på det, naturligtvis kan det i vissa fall resultera i att du inte får fortsätta på jobbet men då är det ett val du själv kan göra...
Vägrar man ett drogtest kan det väl tolkas som att man använder droger, enda skillnaden blir att ingen får veta VILKEN DROG man använder.

Naturligtvis kan du inte dömas för drograttfylla med mindre än att det BEVISAS att du varit påverkad när du kört. Ett blodprov lär vara tillräckligt för att tillgodose det kravet.

En rimlig nivå på kontroller är samma, eller liknande, som för utandningsprov/alkoholkontroller.
Citera
2025-05-09, 22:21
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Jo men sleepy eyes så påstår dom väl att de är benso eller gräs då i guess dom kan ju bara hitta på vad dom vill nästan för ringa narkotikabrott misstanke sedan innan denna ögon grejen så ser inte hur detta gör skillnad?
Du åker inte dit för nåt bara för dina pupiller
Citera
2025-05-09, 23:01
Avstängd
StoreSvartes avatar
Och vad händer om man vägrar då? Jag kommer inte stirra in i nån jävla ficklampa.

SSRI kan väldigt ofta påverka storleken på pupillerna. Går inte halva Sverige på den skiten nu förtiden? Det känns som att otroligt många oskyldiga kommer påverkas av sån här idioti.
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-05-09 kl. 23:05.
Citera
2025-05-10, 00:00
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Inget som vanliga svenskar ligger sömnlösa över,,,
Ni knarkare kan i alla fall anmäla om ni känner er kränkta och få er sak prövad.
Tänk om ni ni varit Filipnare då Duerte jagade er...

Du är efterbliven som inte förstår att det även kan hända dig
Citera
2025-05-10, 00:22
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Så länge du inte är påverkad av droger så kommer inget att drabba dig mer än att du får göra ett test till.
Vi som inte knarkar är helt med på detta och följer gärna med för test 2

Vilka vi? Du och dina alteregon?

Tror säkerligen de flesta fullständigt jublar av glädje när de helt plötsligt blir kidnappade och tvingas genomföra förnedrande provtagning och ödsla tid och energi pga någon ängslig, paranoid pundarsnuts vanföreställningar.

Jag är väl undantaget då, möjligtvis.
Citera
2025-05-10, 00:27
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Fyra av tio förare som dör i trafiken har alkohol eller narkotika i kroppen. För att förebygga drograttfylla har polisen sedan i mars kunnat undersöka förares ögon för att se om de är påverkade – utan någon brottsmisstanke.

– Det blir subjektivt, det är därför vi efterfrågar en teknisk lösning, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik i polisregion öst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...lir-subjektivt

Vad anser ni om detta?

I grunden är tanken bra, men kommer vara för många falska positiva. Därav är det dåligt i praktiken. Kan vara många anledningar till hur ögon beter sig och kommer skilja sig mellan invid och invid. Sen är vi många som tar medicin men får köra bil som kan orsaka förändringar i pupiller. Skräp förslag
Citera
2025-05-10, 00:53
Medlem
El-gigantes avatar
nollvisionens sverige kommer sluta med att vi alla sitter fängslade under vakt av terminators
låt folk dö lite vetja, det smörjer samhällsmaskineriet
Citera
2025-05-10, 01:48
Medlem
En Arabpolis gjorde det på mig när jag blev stoppad I en körkortskontroll. Fick följa en penna med ögonen och sen en ficklampa. Var inte påverkad så fick åka därifrån sen. Skulle han ha velat testa mig hade jag vägrat urinprov och sagt att det får bli blodprov isåfall. Känns personligen bättre att slösa på mer samhällsresurser än att låta dem njuta av att se mig kissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in