2025-07-13, 21:13
Bostadsmarknaden idag är helt åt helvete för dom som inte får ärva pengar tidigt i livet, hade ni varit i hans ålder hade ni förstått det. Och det blir värre för varje år som går. En stor anledning till att människor inte skaffar barn längre idag.
Citera
2025-07-20, 08:41
Citat:
Ursprungligen postat av poxxaq
Bostadsmarknaden idag är helt åt helvete för dom som inte får ärva pengar tidigt i livet, hade ni varit i hans ålder hade ni förstått det. Och det blir värre för varje år som går. En stor anledning till att människor inte skaffar barn längre idag.

Man kan ju dock hyra en lägenhet istället, precis som ungefär en tredjedel av alla hushåll i sverige gör.
Citera
2025-07-20, 15:52
Medlem
Terjads avatar
Jag förstår ärligt talat inte hur folk ska göra med bostad i framtiden. Vill du bo i Stockholm så kan du inte ensam köpa en lägenhet med en genomsnittlig lön. Du måste ligga lång över medel.
Man får gå ihop två men även då kan jag se att det blir svårt för många med räntan och övriga kostnader som skenat pga inflation.

Är man ensam dude med vanlig lön så får man hyra. Inte köpa lägenhet.
Såtillvida man inte ärver eller får pengar av sina föräldrar. Många av mina ex har ordnat sina bostadsrätter så.

Ni som säger att man lätt kan spara ihop dessa belopp undrar jag lite hur ni lever. Dom flesta vill inte leva på nudlar året runt. Andra kanske har flickvänner, barn, hundar, reser, etc.

Svensken sparar i genomsnitt 3100kr/månad.

Låt oss säga att vi är väldigt duktiga och sparar 10k per månad.

Det ger 120k per år. Vi gör det i 10 år. Nu har vi 1,2M. Vilket är ingenting i Sthlm. Och då är frågan
vad har inflation och utvecklingen på bomarknaden gjort mot ditt sparande?

Som andra redan påpekat så har lönerna inte ens nästan hängt med i prisutvecklingen på bomarknaden dom sista 40 åren.
Citera
2025-07-20, 16:40
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Jag sparar ca 70% av min lön och jag jobbar 40h i veckan. Förvisso har jag möjligtvis bättre timlön. Har man inte råd med en bostad när man jobbar 60h så prioriterar man fel och/eller sitter på skulder.

Du måste antingen ha otroligt mycket högre lön än genomsnittet eller bo hemma alternativt nån billig ärvd brf med den sparprocenten.
Citera
2025-07-20, 18:03
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
Man kan ju dock hyra en lägenhet istället, precis som ungefär en tredjedel av alla hushåll i sverige gör.
Försök göra det i Stockholm
Citera
2025-07-20, 18:05
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Försök göra det i Stockholm
Absolut. Men man får förstå att det inte är en valfrihet att bo i stockholm eller andra storstäder. Alla kan liksom inte bo där. Man får göra som alla andra gör och stå i bostadskö. Kanske bo i en kranskommun eller förort.
Jag vet att det är svårt, men omöjligt är det absolut inte utan rätt överdrivet tycker jag.
Citera
2025-07-20, 18:14
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Absolut. Men man får förstå att det inte är en valfrihet att bo i stockholm eller andra storstäder. Alla kan liksom inte bo där. Man får göra som alla andra gör och stå i bostadskö. Kanske bo i en kranskommun eller förort.
Jag vet att det är svårt, men omöjligt är det absolut inte utan rätt överdrivet tycker jag.
Jo men det är i Stockholm jobben finns också. Inte lätt.
Citera
2025-07-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terjad
Jag förstår ärligt talat inte hur folk ska göra med bostad i framtiden. Vill du bo i Stockholm så kan du inte ensam köpa en lägenhet med en genomsnittlig lön. Du måste ligga lång över medel.
Man får gå ihop två men även då kan jag se att det blir svårt för många med räntan och övriga kostnader som skenat pga inflation.

Är man ensam dude med vanlig lön så får man hyra. Inte köpa lägenhet.
Såtillvida man inte ärver eller får pengar av sina föräldrar. Många av mina ex har ordnat sina bostadsrätter så.

Ni som säger att man lätt kan spara ihop dessa belopp undrar jag lite hur ni lever. Dom flesta vill inte leva på nudlar året runt. Andra kanske har flickvänner, barn, hundar, reser, etc.

Svensken sparar i genomsnitt 3100kr/månad.

Låt oss säga att vi är väldigt duktiga och sparar 10k per månad.

Det ger 120k per år. Vi gör det i 10 år. Nu har vi 1,2M. Vilket är ingenting i Sthlm. Och då är frågan
vad har inflation och utvecklingen på bomarknaden gjort mot ditt sparande?

Som andra redan påpekat så har lönerna inte ens nästan hängt med i prisutvecklingen på bomarknaden dom sista 40 åren.
Tyvärr får vi nog acceptera att det inte längre är en rättighet att bo i Stockholm. Det är precis som du säger en stad som har anpassats för den övre medelklassen.

Det vanligt folk får göra i framtiden är att bygga sig ett liv i någon av Sveriges övriga 130 städer. På de flesta håll får man en schysst lägenhet för en genomsnittlig årslön.
Citera
2025-07-20, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terjad
En bra början är att inte bo i Stockholm.
Citera
2025-07-20, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Det är dock vi i tidigare generationer som fått mycket på silverfat. Det är ju bara att titta tillbaka till 70-80 talet. Gick man ut i vuxenlivet då hade man arbete och bostad samma dag. Och om man inte gillade jobbet så hade man 3 nya jobb samma dag om så villes. Sen kunde vi ju ta bolån utan att ens ha fast jobb och det du köpte ditt hus för då får du knappt en parkeringsplats för idag.
Jag var med då, och du har 0 rätt på det där.
De från min grundskoleklass som gick 2-årig praktiskt linje på gymnasiet, hankade sig fram med med beredskapsjobb i 6 månader så som kvalade sig in till akassa. Och så 6 månader med akassa. Repeat.

Det var i sig kortare köer för en HR. Men det är nog det enda som var "bättre". Allt annat var sämre.

Jag tittade på villor under 80-talets andra hälft. Dom låg på ca 5 årslöner brutto. Då får man komma ihåg att det var hårdare beskattning då. Så det lär motsvara ca 4-5 miljoner idag. Men idag får man ett bättre hus.

Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Idag blir ungdomarna ganska hårt utnyttjade och hålls kvar nere i fattigdomen. Det är ju inte förvånande varför de enda ungdomarna som har några resurser idag är de som ärvt det
Lär vara väldigt få ungdomar som har ärvt.
De flesta ärver vid ca 60-års ålder.
Citera
2025-07-20, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Lär vara väldigt få ungdomar som har ärvt.
De flesta ärver vid ca 60-års ålder.

Ja, den tiden är förbi att unga människor ärver pengar och därmed får en bra start i livet. Man får vara "glad" om man får chansen att ärva före 60 års ålder nuförtiden.

Ofta är den stora förmögenheten om den överhuvudtaget finns bundet i bostaden.
Citera
2025-07-20, 19:36
Citat:
Det är sant. I Stockholm kommer det dock innebära att man får bo hemma tills 35 eller något med dagens kötider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in