Citat:
Ursprungligen postat av
Doosing
Det är dock vi i tidigare generationer som fått mycket på silverfat. Det är ju bara att titta tillbaka till 70-80 talet. Gick man ut i vuxenlivet då hade man arbete och bostad samma dag. Och om man inte gillade jobbet så hade man 3 nya jobb samma dag om så villes. Sen kunde vi ju ta bolån utan att ens ha fast jobb och det du köpte ditt hus för då får du knappt en parkeringsplats för idag.
Jag var med då, och du har 0 rätt på det där.
De från min grundskoleklass som gick 2-årig praktiskt linje på gymnasiet, hankade sig fram med med beredskapsjobb i 6 månader så som kvalade sig in till akassa. Och så 6 månader med akassa. Repeat.
Det var i sig kortare köer för en HR. Men det är nog det enda som var "bättre". Allt annat var sämre.
Jag tittade på villor under 80-talets andra hälft. Dom låg på ca 5 årslöner brutto. Då får man komma ihåg att det var hårdare beskattning då. Så det lär motsvara ca 4-5 miljoner idag. Men idag får man ett bättre hus.
Citat:
Ursprungligen postat av
Doosing
Idag blir ungdomarna ganska hårt utnyttjade och hålls kvar nere i fattigdomen. Det är ju inte förvånande varför de enda ungdomarna som har några resurser idag är de som ärvt det
Lär vara väldigt få ungdomar som har ärvt.
De flesta ärver vid ca 60-års ålder.