2025-05-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Redan 2 minuter in så förstår man ju varför han är pank, han kör 10 mil enkel resa till jobbet, och betalar enligt honom själv 3.000 per månad i soppa för att ta sig till och från jobbet. På tio år blir det en kostnad på 500.000 (min uppskattning) bara på bränsle. Till det tillkommer service på bil och värdeminskning på bil....

Han är alltså slösaktig, lever på fel sätt för att få god ekonomi. Gör dumma grejor, vinn dumma priser.

Han har alltså jobbat i typ 10 år. Han borde ha kunnat lägga undan åtminstone en mille på denna tid. Två om han haft disciplin.

Då hade han sluppit bo i det han beskriver som ett ruckel utan vatten som ligger 19 mil från hans arbete.

Vill han få rådgivning hur han ska få god ekonomi, kan han fråga här. Hur han träffar en fin tjej, som han önskade, får han fråga på en annan avdelning här. Det han sa om samhällskontraktet var mest intressant tycker jag, vad kan vi kräva av samhället?

Håller med.
Man behöver inte va raketforskare för att inse att pengarna slösas bort.

Det är inte bostaden som är för svår att uppnå, det är bristen på hanteringen av de pengar som kommer in som är problemet.
Citera
2025-05-08, 18:10
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Redan 2 minuter in så förstår man ju varför han är pank, han kör 10 mil enkel resa till jobbet, och betalar enligt honom själv 3.000 per månad i soppa för att ta sig till och från jobbet. På tio år blir det en kostnad på 500.000 (min uppskattning) bara på bränsle. Till det tillkommer service på bil och värdeminskning på bil....

Han är alltså slösaktig, lever på fel sätt för att få god ekonomi. Gör dumma grejor, vinn dumma priser.

Han har alltså jobbat i typ 10 år. Han borde ha kunnat lägga undan åtminstone en mille på denna tid. Två om han haft disciplin.

Då hade han sluppit bo i det han beskriver som ett ruckel utan vatten som ligger 19 mil från hans arbete.

Vill han få rådgivning hur han ska få god ekonomi, kan han fråga här. Hur han träffar en fin tjej, som han önskade, får han fråga på en annan avdelning här. Det han sa om samhällskontraktet var mest intressant tycker jag, vad kan vi kräva av samhället?

Exakt. Orkade inte kolla mer. Han kan inte skylla på Sverige för att han köpt ett ruckel 10 mil från sitt jobb och slösar pengar på det.

Med 25000 i månaden netto borde han inte ha några som helst problem att spara pengar om han inte är dum i huvudet.
Ett alternativ är att utbilda sig och tjäna mer också.
Citera
2025-05-08, 18:26
Medlem
Hm. Jag hittade hans hus på hemnet som han köpte i Oktober. Slutpris 440tkr. Redigt ruckel
Om hus var hans dröm så förstår jag inte varför han valde det där.
Något bättre måste han väl kunnat få tag i efter såhär många års sparande?
Dessutom ha sitt vanliga hantverkarjobb i Gbg som han alltså skall pendla till..? Det finns väl fullt med såna jobb där han bor nu. Han bor ju mitt mellan Uddevalla, Vänersborg och Trollhättan.

Nä detta förstår jag ej.
Senast redigerad av MissDope 2025-05-08 kl. 18:35.
Citera
2025-05-08, 18:32
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Du får tänka på att han gör milavdrag på ca 110000 kr varje år om han kör 20 mil varje dag så han borde få tillbaka ca 30000 kr eller mer på skatten varje år.
Om han sätter in dom på bensin kortet så har han soppa för 10 månader framåt. Så kostnaden för drivmedel blir inte så hög som du skriver. Du måste räkna med det han får tillbaka på skatten.
Citera
2025-05-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Eric är 28 år och jobbar 60 timmar i veckan men har ändå inte råd att fixa en värdig bostad. Jag ser fler och fler inlägg och trådar där ute som vittnar om hur dagens ungdom börjar tröttna på hur svårt det är att leva ens ett normalt liv i Sverige, trots att man arbetar hårt. Hur upplever du som är under 30 år och som jobbar ”lön till lön” att det är att leva i Sverige idag, rent ekonomiskt?

Länk till Eriks video på YT. Det kanske är fler som känner igen sig?

https://youtu.be/Mr3xWMndlyo?si=op_Cr33HzKc9Nyob
Har inte tid att kolla på videon.

Gränsvärdet då man överlag är berättigad socialhjälp (existens minimum) är ca 6200kr per månad. Då har man råd med bostad enligt riksgenomsnitt normen. Det motsvarar en månadslön på ca 9000kr i månaden.

Eric påstår sig jobba 60 timmar i veckan, alltså han arbetar 12 timmar per dag (förutsatt 5 dagars arbetsvecka), och får ändå inte in mer pengar än ca 9000kr i månaden?
Rent siffermässigt blir det att Eric tagit ett arbete med en lön mindre än typ 37,50 i timmen. Svartjobb ger oftast högre än det.

Har man inte råd med egen bostad utifrån detta, då anser jag att Eric är en fullständigt värdelös löneförhandlare eller låter sig själv bli utnyttjad.

Nu har man bara hårdragit siffror och förhållanden, men det känns ändå som det finns utrymme för att misstänka många konstiga saker i omlopp här.
Citera
2025-05-08, 18:47
Medlem
Jag sparar ca 70% av min lön och jag jobbar 40h i veckan. Förvisso har jag möjligtvis bättre timlön. Har man inte råd med en bostad när man jobbar 60h så prioriterar man fel och/eller sitter på skulder.
Citera
2025-05-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaan
Bullshit, vi har haft rejäla reallöneökningar sen 1980: https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...g_1208725.html. Men visst, vi är idag lika "fattiga" som vi var runt 2014.
Bostäder, som inte vägs in fullt i KPI, har ökat mycket mer än andra varor.
Bostadskostnaden är ofta den största utgiften, men KPI dämpar det med tekniker som "boendekostnadsindex" som inte fullt speglar verkliga priser på köpta bostäder.
Konsumtionskraven har ökat.
1970 behövde man inte ha mobil, bredband, abonnemang, streaming, elbilar, osv.
Det som förväntas av en "normal levnadsstandard" idag är mycket dyrare.
Inkomstklyftor har vuxit.
Reallönen har ökat mest för medel- och höginkomsttagare.
För låginkomsttagare har ökningen varit svagare – ibland till och med negativ.
Reallönekurvan är inte jämn.
Mellan 1970 och 1995 låg reallönen nästan still.
Den största ökningen kom efter 1995–2008.
På senare år (2022–2023) har inflationen ätit upp stora delar av löneökningen.

Sen ett annat exempel;
Du har mer köpkraft i mat om man jämför mat som mat.
dock så har näringen i maten minskat markant.
Räknar du in närings förlusten, samt att du måste äta mer idag för att få samma näring / energi så har du faktiskt mindre köpkraft i mat.
Senast redigerad av Superburkeen 2025-05-08 kl. 18:55.
Citera
2025-05-08, 19:06
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Han har ju rätt i sak.
Det blir inte lättare att jobba och slita när sossarna har sett till att latmaskarna som aldrig jobbar och lever på bidrag får nästan lika mycket över som honom varje månad.

Jobba och betala skatt när bidragstagarna får nästa lika hög pension som dom som slitit ut kropparna under hela arbetslivet är sjukt.

Idag lever 7 av 10 pensionärer på bidrag för att överleva, den generationen som många påstår har haft det enklare. Jag tror 9 av 10 pensionärer kommer leva på bidrag om 20-30 år.

Varför blev det då såhär, bjuder man in gäster till festen så måste någon betala, Sverige och framförallt sossarna har bjudit in folk till våra välfärd, var det någon som trodde det var gratis.

Hela samhällskontraktet är kaputt.
Citera
2025-05-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Eric är 28 år och jobbar 60 timmar i veckan men har ändå inte råd att fixa en värdig bostad. Jag ser fler och fler inlägg och trådar där ute som vittnar om hur dagens ungdom börjar tröttna på hur svårt det är att leva ens ett normalt liv i Sverige, trots att man arbetar hårt. Hur upplever du som är under 30 år och som jobbar ”lön till lön” att det är att leva i Sverige idag, rent ekonomiskt?

Länk till Eriks video på YT. Det kanske är fler som känner igen sig?

https://youtu.be/Mr3xWMndlyo?si=op_Cr33HzKc9Nyob
60 h i veckan och får ut 25 k efter skatt? Vad är det för jobb?
Hur mycket kan han lägga på boende per månad?
Nä, jag tror han är nöjd med sin prestation men att den borde ge större effekt. Han skulle tänka tvärtom dva vilken effekt vill jag ha och vad skall jag då förändra. Människan har tydligen vare sig fantasi eller handlingskraft och finner det bekvämt att inte se sig själv i spegeln.
Citera
2025-05-08, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Hm. Jag hittade hans hus på hemnet som han köpte i Oktober. Slutpris 440tkr. Redigt ruckel
Om hus var hans dröm så förstår jag inte varför han valde det där.
Något bättre måste han väl kunnat få tag i efter såhär många års sparande?
Dessutom ha sitt vanliga hantverkarjobb i Gbg som han alltså skall pendla till..? Det finns väl fullt med såna jobb där han bor nu. Han bor ju mitt mellan Uddevalla, Vänersborg och Trollhättan.

Nä detta förstår jag ej.
Skulle du kunna dela med dig av länken till hans hus som är till salu?
Citera
2025-05-08, 19:37
Medlem
Om jag räknar på 30 kr/mil för bilens totala kostnader så tror jag det är rätt nära sanningen. I så fall lägger han 30 kr x 18 mil tur/retur x 20 arbetsdagar/mån = 10800 kr/månad i kostnader för att ta sig till och från jobbet.

Det tar två timmar per dag att ta sig till och från jobbet, så EN EXTRA ARBETSVECKA går alltså åt till detta.

Han jobbar alltså i klartext FEM normala heltidsveckor per månad för 14000 kr ut (netto). En av dessa bara för att ta sig dit och hem (han "nettar" en inkomst på 25000 kr/mån enligt egen utsago).

Hans absolut första och viktigaste uppgift borde vara att få ett jobb närmare hemmet. Han kommer förutom pengarna tjäna en hel jäkla arbetsvecka bara på detta.
Citera
2025-05-08, 19:42
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Om jag räknar på 30 kr/mil för bilens totala kostnader så tror jag det är rätt nära sanningen. I så fall lägger han 30 kr x 18 mil tur/retur x 20 arbetsdagar/mån = 10800 kr/månad i kostnader för att ta sig till och från jobbet.

Det tar två timmar per dag att ta sig till och från jobbet, så EN EXTRA ARBETSVECKA går alltså åt till detta.

Han jobbar alltså i klartext FEM normala heltidsveckor per månad för 14000 kr ut (netto). En av dessa bara för att ta sig dit och hem (han "nettar" en inkomst på 25000 kr/mån enligt egen utsago).

Hans absolut första och viktigaste uppgift borde vara att få ett jobb närmare hemmet. Han kommer förutom pengarna tjäna en hel jäkla arbetsvecka bara på detta.

Tänkte precis skriva något liknande men 30kr milen kostar ingen bil, närmare sanningen är 50kr milen.
Hans bilåkande kostar honom 18000kr i månaden.

Rättelse!
Märkligt, förr räknade man med 50kr/milen men när jag googlar så ligger du närmare sanningen.
Senast redigerad av Kilowattjagaren 2025-05-08 kl. 19:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in