2025-05-08, 20:32
Medlem
Orkade inte kolla videon men för er som gjort det så undrar jag över om när han säger 60 timmar per vecka menar han då inklusive obetald lunch och restid eller menar han 60 faktiska betalda timmar?
Citera
2025-05-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Tycker du det är värdigt att jobba och slita och det enda man har råd med är en gammal röten 18 m2 lägenhet i en liten skit stad flera mil utanför ens hemstad?

Helt sjukt vart landet är påväg, snart har vi folk med helt normal lön som endast kan hyra ett rum på 10 m2 med gemensam dusch m.m. man får dela med 30 andra bostäder.

Barn kommer få bo hemma tills de är 40 om inte föräldrarna är rika och köper något åt barnet.

Att äga sitt boende är bara de sten rika som gör.

Killen får ut 25000 netto så han har råd med betydligt större än 18m2 om han vill det...
Citera
2025-05-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinvalWilliams
Skulle du kunna dela med dig av länken till hans hus som är till salu?

Inte till salu nu men som han köpte.
https://www.hemnet.se/salda/fritidsb...93363160904817
Citera
2025-05-08, 21:01
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Tycker du det är värdigt att jobba och slita och det enda man har råd med är en gammal röten 18 m2 lägenhet i en liten skit stad flera mil utanför ens hemstad?

Helt sjukt vart landet är påväg, snart har vi folk med helt normal lön som endast kan hyra ett rum på 10 m2 med gemensam dusch m.m. man får dela med 30 andra bostäder.

Barn kommer få bo hemma tills de är 40 om inte föräldrarna är rika och köper något åt barnet.

Nej och ja.

Han kan för övrigt skaffa en större hyreslägenhet också. Jag gick in på första bästa privata värd och skrollade och hittade då som typ 3e alternativ den lägenheten.

Det jag däremot tycker är realistiskt är att påbörja sin bostadskarriär i en billig bostad närmare sitt arbete.
Han verkar sakna utbildning om jag ska tro tråden, men att hitta ett arbete som är mindre än 10 mil bort från sitt boende borde vara en prioriterad fråga.
Att köpa bostad ensam i en av de större städerna i Sverige är ett jävla projekt och inget en outbildad torde ge sig i kast med. Har en kompis som hyr i Stockholm och sparar till kontantinsats och han har sparat i 6 år och har fortfarande inte råd med en kontantinsats. Varför? Jo han vill bo på söder och då är priserna på bostadsrätter där efter.

Hade den här snubben levt sina "hundår" på ett annat sätt och dels hittat en flamma att dela livet med (vilket han uppger att han vill) som även hon är yrkesverksam och sedan sparat järnet i 2-4 år så får han råd med ett hus som är beboligt på drägligare pendlaravstånd till sitt arbete. Om han är missnöjd med lönen så finns det en nasse yrkesutbildningar där han kan få upp lönen och därav lättare spara ihop till sitt boende.
Citera
2025-05-08, 21:02
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Han säger i en annan video att han inte har någon utbildning men vill kunna ha ett hus, en fru som inte behöver arbeta och barn. Han har en något skev världsbild och tror att man ska få allting...

Han vill påbörja en utbildning men det är orättvist för intagningen baseras på betyg.

Blev erbjuden ett jobb med 32500 i lön och tyckte det var skamligt. Samtidigt orkar han inte själv driva sitt egna företag på heltid för det är så mycket pappersarbete och han orkar inte med den stressen.

Bästa är ändå att det är synd om honom för han har inte besiktigat släpet, det är inte hans fel utan Sveriges fel eftersom ingen påminde honom.

Verkar ha svårt för eget ansvar. Borde flytta till en billig hyresrätt och spara pengar, träffa en tjej med en inkomst och sen köpa hus på ett resonabelt avstånd till sitt arbete.

Tack för bakgrunden. Ja, då är min analys inte orimlig.
Citera
2025-05-08, 21:02
Avstängd
Citat:

För mindre än 100 år sedan bodde 5-6 personer, hela stora familjer, i en enrummare. Men nu är det alltså ovärdigt att som tjugoåring bo ensam ensam i en egen enrummare??

Man har i alla tider fått bo trångt några år i början av sitt arbetsliv, och jobbar man och lever man sparsamt så samlar man snart ihop en handpenning till en större lägenhet eller litet prisvärt hus.

Om två kompisar delar kostnaderna för ett litet gemensamt boende, blir roomies, och fokuserar på jobbet och sparandet, så kan de samla ihop betydande belopp på ett fåtal år. Det har alltid kallats "hundår" för man lever som en hund men får belöning senare.
Citera
2025-05-08, 21:08
Medlem
Pungpuckels avatar
Angående videon, hörde jag "mitt företag"?...
Ja.. alltså, var det ingen som sa att om du startar ett företag, räkna inte med att ens gå med vinst i början, och räkna med att få jobba 24/7, och konkar du.. så kan du bli sittande med skulder.

Jag hade en chef som fick för sig att starta en sportbar i centrum, Herregud vilka ambitioner han hade.
Han körde i botten, konkade.
Blev sittande med 8 miljoner i skulder.

Näe du, bli en vanlig kommunalare så löser det sig.
Citera
2025-05-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Inte till salu nu men som han köpte.
https://www.hemnet.se/salda/fritidsb...93363160904817
Fyfan, det där va ett fallfärdigt hus.
Citera
2025-05-08, 21:15
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Eric är 28 år och jobbar 60 timmar i veckan men har ändå inte råd att fixa en värdig bostad. Jag ser fler och fler inlägg och trådar där ute som vittnar om hur dagens ungdom börjar tröttna på hur svårt det är att leva ens ett normalt liv i Sverige, trots att man arbetar hårt. Hur upplever du som är under 30 år och som jobbar ”lön till lön” att det är att leva i Sverige idag, rent ekonomiskt?

Länk till Eriks video på YT. Det kanske är fler som känner igen sig?

https://youtu.be/Mr3xWMndlyo?si=op_Cr33HzKc9Nyob
Whoah, whoah, whoah,
”I Sverige”?!

Alltså möjligtvis att det är bättre i Danmark, Norge och Finland, men sen är det sämre än i Sverige!
USA, England, Portugal osv, låga löner och svindyra bostäder.
De flyttar hit för att kunna ha högre levnadsstandard.
I Italien bor man hemma tills man gifter sig och en vanlig lägenhet där är som en 1994 max i Sverige.
Citera
2025-05-08, 21:35
Medlem
Håller med honom, köpte hus innan covid och hann binda innan inflationshelvetet på 1.4% ränta i fem år. Löper ut nästa år. Jag och frugan drar in 70 brutto med två barn i hushållet. Ändå räcker inte pengarna till att lägga undan. Det är i princip på håret varje månad. Äger två bilar som båda är avbetalda, äter matlådor hemifrån varje dag på jobbet. Lyckas man lägga undan lite är det service eller nåt annat piss som suger bort pengarna.

Sen blir det väl sossar med miljöpartister nästa val så soppan går upp till det dubbla så då lär man väl gå back varje månad, tur man har en hyffsad buffert. Helt otroligt för 15 år sedan var man medelklass nu är man lodisklass.
Citera
2025-05-08, 21:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Sverige ligger ungefär i mitten när det gäller pensioner på EU-nivå, plats 11 av 30 tror jag det var. Däremot har vi sämst pension i Norden. A-kassan är nån av de sämsta, dock inte sämst.
Möjligt att det går lite upp och ner. Det kvittar egentligen. med våra skatter och lögnerna från regeringen så borde den vara bäst i eu.
Citera
2025-05-08, 21:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Men växla ner för helvete och använd dina feta jävla lår. Människor klarar 200kg+ i knäböj och 300+ i marklyft
Det handlar inte om det. Lär dig att fokusera på problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in