Citat:
Ursprungligen postat av
tram123
Tycker du det är värdigt att jobba och slita och det enda man har råd med är en gammal röten 18 m2 lägenhet i en liten skit stad flera mil utanför ens hemstad?
Helt sjukt vart landet är påväg, snart har vi folk med helt normal lön som endast kan hyra ett rum på 10 m2 med gemensam dusch m.m. man får dela med 30 andra bostäder.
Barn kommer få bo hemma tills de är 40 om inte föräldrarna är rika och köper något åt barnet.
Att äga sitt boende är bara de sten rika som gör.
Nej och ja.
Han kan för övrigt skaffa en större hyreslägenhet också. Jag gick in på första bästa privata värd och skrollade och hittade då som typ 3e alternativ den lägenheten.
Det jag däremot tycker är realistiskt är att påbörja sin bostadskarriär i en billig bostad närmare sitt arbete.
Han verkar sakna utbildning om jag ska tro tråden, men att hitta ett arbete som är mindre än 10 mil bort från sitt boende borde vara en prioriterad fråga.
Att köpa bostad ensam i en av de större städerna i Sverige är ett jävla projekt och inget en outbildad torde ge sig i kast med. Har en kompis som hyr i Stockholm och sparar till kontantinsats och han har sparat i 6 år och har fortfarande inte råd med en kontantinsats. Varför? Jo han vill bo på söder och då är priserna på bostadsrätter där efter.
Hade den här snubben levt sina "hundår" på ett annat sätt och dels hittat en flamma att dela livet med (vilket han uppger att han vill) som även hon är yrkesverksam och sedan sparat järnet i 2-4 år så får han råd med ett hus som är beboligt på drägligare pendlaravstånd till sitt arbete. Om han är missnöjd med lönen så finns det en nasse yrkesutbildningar där han kan få upp lönen och därav lättare spara ihop till sitt boende.