2025-05-13, 12:10
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ungdomsarbetslösheten och bostadsbristen var allt ungdomar talade om på 70-talet, de ockuperade hus och demonstrerade. Mullvaden? För ung? Punken?
En bostadsrätt kostade en eller flera årslöner då som nu, och hyresrätter fick man bara genom kontakter.
Och det var svårt med jobb, då också.

Det har ALLTID varit jävligt just nu, för alla. Ni var bara inte med, då.

Tyckte det var ganska lätt att skaffa arbete på 80-talet, inte helt omöjligt att skaffa bostad heller. Visst underlättade det att man ev. hade kontakter, men det gick utan! Idag ÄR det svårare att skaffa jobb men man ser ju att en hel del lyckas.
Citera
2025-05-20, 13:49
Medlem
Hade Eric varit född i italien hade han fortfarande bott med sin mamma.
Citera
2025-05-20, 21:19
Medlem
Tranquility Bass avatar
60 timmar i veckan innebär alltså att man arbetar 50 procent mer än en heltid. Om man inte klarar av att skaffa en bostad med den lönen så bör man fundera över sitt yrkesval och/eller hur man hanterar sin ekonomi. Lägsta lönen i många av Unionens kollektivavtal ligger på runt 21 000 kronor vilket med 60 timmar per vecka innebär en årslön på omkring 400 000 kronor lågt räknat.

När jag tittar på personer i min närhet, kollegor etcetera är det sällan inkomsten som är det primära utan hur man hanterar den.
Citera
2025-05-20, 22:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Det räcker med att kolla hur många median årslöner som krävdes då jämfört med nu för ett hus till medianpris. Bostadspriserna har ökat mycket snabbare än lönerna. Ta en titt i storstädernas villaområden. De som köper nu är 30+ akademiker inom it, bank etc. De äldre som bor där med utflugna barn är typ hantverkare och vårdbiträden i slutet av sitt yrkesliv, som köpt innan de var 30.

Spot on! Så är det.
Dagens generation 30 plusare har det sämre än sin föräldrar.
Citera
2025-05-20, 23:39
Medlem
Du har nog för höga krav. Vilken typ av bostad letar du efter?
Citera
2025-05-20, 23:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
- -- -

Jag förstår att detta låter konspiratoriskt, någon får gärna slå hål på vad jag säger så slipper jag vara frustrerad över att KPIF suger..
- - -

Jag har undervisat på universitetsnivå på A- och B-nivå i både nationalekonomi och statistik. Du har fullständigt rätt, KPIF underskattar systematiskt den verkliga inflationen. Skälen till det är många och lämpar sig mer för en hel jävla bok än en Fb-post...
Citera
2025-05-21, 10:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Han borde väl kunnat utbilda sig till något som betalade bättre än 25k netto i månaden efter 60h i veckan?
Citera
2025-05-21, 10:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
60 timmar i veckan innebär alltså att man arbetar 50 procent mer än en heltid. Om man inte klarar av att skaffa en bostad med den lönen så bör man fundera över sitt yrkesval och/eller hur man hanterar sin ekonomi. Lägsta lönen i många av Unionens kollektivavtal ligger på runt 21 000 kronor vilket med 60 timmar per vecka innebär en årslön på omkring 400 000 kronor lågt räknat.

När jag tittar på personer i min närhet, kollegor etcetera är det sällan inkomsten som är det primära utan hur man hanterar den.

Ja, han borde köra buss eller vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in