2025-05-08, 12:29
Medlem
Eric är 28 år och jobbar 60 timmar i veckan men har ändå inte råd att fixa en värdig bostad. Jag ser fler och fler inlägg och trådar där ute som vittnar om hur dagens ungdom börjar tröttna på hur svårt det är att leva ens ett normalt liv i Sverige, trots att man arbetar hårt. Hur upplever du som är under 30 år och som jobbar ”lön till lön” att det är att leva i Sverige idag, rent ekonomiskt?

Länk till Eriks video på YT. Det kanske är fler som känner igen sig?

https://youtu.be/Mr3xWMndlyo?si=op_Cr33HzKc9Nyob
Senast redigerad av Autobahn76 2025-05-08 kl. 12:41.
Citera
2025-05-08, 12:36
Medlem
Redan 2 minuter in så förstår man ju varför han är pank, han kör 10 mil enkel resa till jobbet, och betalar enligt honom själv 3.000 per månad i soppa för att ta sig till och från jobbet. På tio år blir det en kostnad på 500.000 (min uppskattning) bara på bränsle. Till det tillkommer service på bil och värdeminskning på bil....

Han är alltså slösaktig, lever på fel sätt för att få god ekonomi. Gör dumma grejor, vinn dumma priser.

Han har alltså jobbat i typ 10 år. Han borde ha kunnat lägga undan åtminstone en mille på denna tid. Två om han haft disciplin.

Då hade han sluppit bo i det han beskriver som ett ruckel utan vatten som ligger 19 mil från hans arbete.

Vill han få rådgivning hur han ska få god ekonomi, kan han fråga här. Hur han träffar en fin tjej, som han önskade, får han fråga på en annan avdelning här. Det han sa om samhällskontraktet var mest intressant tycker jag, vad kan vi kräva av samhället?
Senast redigerad av PetterRetard 2025-05-08 kl. 12:44.
Citera
2025-05-08, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Eric 28 år jobbar 60 timmar i veckan men har ändå inte råd att fixa en värdig bostad. Jag ser fler och fler inlägg och trådar där ute som vittnar om hur dagens ungdom börjar tröttna på hur svårt det är att leva ens ett normalt liv i Sverige? Hur upplever du som är under 30 år och som jobbar ”lön till lön” att det är att leva i Sverige idag, rent ekonomiskt?

Det är som han säger. Det är svindyrt med allting. Akassa och löner har inte följt den utvecklingen utan ligger långt efter.

Det är för mycket förbud, regleringar och byråkrati i landet. Det är för mycket moment 22. Kan ta ett exempel:

Elfordon som ska räknas som cykel och vara lagliga, får inte ha mer än 250W kontonuerlig motoreffekt. Dessa fordon är främst avsedda för vuxna. 250W orkar inte förflytta en vuxen i minsta uppförsbacke. Transportstyrelsen har klagat på detta och velat motoreffekten ska höjas så att fordonen får mer vridmoment så att de orkar. Detta har avslagits. Så i princip finns det en massa obrukbara fordon på marknaden som ser bra ut på pappret men inte fungerar i praktiken.

Skatterna är för höga i sverige. Vi betalar för vår egen undergång då precis allt bara blir sämre och sämre.

Det blir mer och mer polisstat och diktatur av landet.

En lön på 25-30k före skatt räcker inte till något i landet eftersom att allt är så dyrt numera.

Vi har sämst akassa och pension i hela eu med.

Vad fan får vi för pengarna?
Citera
2025-05-08, 12:40
Avstängd
pga bankmaffians tryckande av digitala låtsaspengar som skapar inflation och uppblåsta fejkpriser på bostäder i kombination med invandring och inget byggande av bostäder så blir det sjuka hyror folk får betala i hyra.

Lägg till att man inte reglerar hyrorna på affärslokaler alls så utländska och svenska giriga storföretag köpt upp alla bra lägen och snott alla kunder med köpcentrum och har fantasihyror på affärslokaler i city utan att det finns samma kundantal som på gamla tiden detta höjer kraftigt priserna för man måste ha en viss vinst för att finnas kvar.

Om du sen räknat att svensken är hjärntvättad att älska skatt på allt och tillåme klagade på pizzerior,snabbmatställen som kunde sälja lite på sidan om förr i tiden före svarta lådan och ha rimliga försäljningspriser på maten.

pizza för 60 spänn och falafel för 30 till 40 spänn eller kebabrulle för 50spänn eller under.

men pga avundsjuka kunder som ville betala alla skatter så fick dessa ställen tokhöja priset för att betala alla skatter precis som kunderna ville efter skatteverkets trakasserier och svarta lådan.

Nu klagar man alltså på att priserna är höga på allt när det blir så med höga skatter.

Staten har även massa krav på nybyggnation och skatt på skatt så nybyggnationerna får så dyra hyror att vanligt folk inte har råd att flytta in utan att bli slavar.
Senast redigerad av Blatteman 2025-05-08 kl. 12:44.
Citera
2025-05-08, 12:41
Medlem
Citat:
Eric är 28 år och jobbar 60 timmar i veckan men har ändå inte råd att fixa en värdig bostad. Jag ser fler och fler inlägg och trådar där ute som vittnar om hur dagens ungdom börjar tröttna på hur svårt det är att leva ens ett normalt liv i Sverige? Hur upplever du som är under 30 år och som jobbar ”lön till lön” att det är att leva i Sverige idag, rent ekonomiskt?

Är du 28 år är man för helvete ingen ungdom. När jag var 28 år var jag en gift stadgad man. Klipp navelsträngen och ryk upp dig för helvete och ta tag i ditt liv. Om du lever för dyrt så anpassa dig efter rådande ekonomiska förhållanden.

Dagens unga män och kvinnor vill fan ha allt serverat på silverfat.
Citera
2025-05-08, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Är du 28 år är man för helvete ingen ungdom. När jag var 28 år var jag en gift stadgad man. Klipp navelsträngen och ryk upp dig för helvete och ta tag i ditt liv. Om du lever för dyrt så anpassa dig efter rådande ekonomiska förhållanden.

Jag hör också till de äldre men vi hade det otroligt mer förspänt på den tiden än vad dagens människor under 30 år har idag. Jag förstår hans bitterhet.
Citera
2025-05-08, 12:52
Medlem
Citat:
Jag hör också till de äldre men vi hade det otroligt mer förspänt på den tiden än vad dagens människor under 30 år har idag. Jag förstår hans bitterhet.
Det hjälper inte att dalta och kräva att någon annan hjälper dig. Gud gav dig två armar och två ben, använd dom.
Citera
2025-05-08, 13:08
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:

Boomer?
Citera
2025-05-08, 13:33
Medlem
Citat:

Det är dock vi i tidigare generationer som fått mycket på silverfat. Det är ju bara att titta tillbaka till 70-80 talet. Gick man ut i vuxenlivet då hade man arbete och bostad samma dag. Och om man inte gillade jobbet så hade man 3 nya jobb samma dag om så villes. Sen kunde vi ju ta bolån utan att ens ha fast jobb och det du köpte ditt hus för då får du knappt en parkeringsplats för idag.

Idag blir ungdomarna ganska hårt utnyttjade och hålls kvar nere i fattigdomen. Det är ju inte förvånande varför de enda ungdomarna som har några resurser idag är de som ärvt det
Citera
2025-05-08, 13:45
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Eric är 28 år och jobbar 60 timmar i veckan men har ändå inte råd att fixa en värdig bostad. Jag ser fler och fler inlägg och trådar där ute som vittnar om hur dagens ungdom börjar tröttna på hur svårt det är att leva ens ett normalt liv i Sverige, trots att man arbetar hårt. Hur upplever du som är under 30 år och som jobbar ”lön till lön” att det är att leva i Sverige idag, rent ekonomiskt?

Vill du kanske TLDR:a hans video så man slipper sitta i 28 minuter för att kunna ta del av diskussionen?

Dagens ungdom klagar, det gjorde gårdagens ungdom också. Inte för att man kan kalla en 28-åring för ungdom, men ändå. Med en heltidslön på 28 000 kr, vilket är en medianlön för 30-åringar, lämnar 22-23 k (ungefär) i månaden efter skatt. Klarar man sig inte gott och väl på det så behöver man rätta mun efter matsäck, precis som det alltid varit.
Citera
2025-05-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Redan 2 minuter in så förstår man ju varför han är pank, han kör 10 mil enkel resa till jobbet, och betalar enligt honom själv 3.000 per månad i soppa för att ta sig till och från jobbet. På tio år blir det en kostnad på 500.000 (min uppskattning) bara på bränsle. Till det tillkommer service på bil och värdeminskning på bil....

Han är alltså slösaktig, lever på fel sätt för att få god ekonomi. Gör dumma grejor, vinn dumma priser.

Han har alltså jobbat i typ 10 år. Han borde ha kunnat lägga undan åtminstone en mille på denna tid. Två om han haft disciplin.

Då hade han sluppit bo i det han beskriver som ett ruckel utan vatten som ligger 19 mil från hans arbete.

Vill han få rådgivning hur han ska få god ekonomi, kan han fråga här. Hur han träffar en fin tjej, som han önskade, får han fråga på en annan avdelning här. Det han sa om samhällskontraktet var mest intressant tycker jag, vad kan vi kräva av samhället?

Arbetsförmedlingen kräver pendling på upp till 1,5h/dag numera så jag har svårt att se hur han ska kunna komma runt det.
Citera
2025-05-08, 13:54
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Det är dock vi i tidigare generationer som fått mycket på silverfat. Det är ju bara att titta tillbaka till 70-80 talet. Gick man ut i vuxenlivet då hade man arbete och bostad samma dag. Och om man inte gillade jobbet så hade man 3 nya jobb samma dag om så villes. Sen kunde vi ju ta bolån utan att ens ha fast jobb och det du köpte ditt hus för då får du knappt en parkeringsplats för idag.

Idag blir ungdomarna ganska hårt utnyttjade och hålls kvar nere i fattigdomen. Det är ju inte förvånande varför de enda ungdomarna som har några resurser idag är de som ärvt det
Du var uppenbarligen inte med på 70/80-talet, men då var ungdomsarbetslösheten och bostadsbristen också problematisk.
Lyssna på valfri punklåt från den tiden så förstår du.
Folk har alltid tyckt att de har det svårare än den förra generationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in