2025-07-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Det är dock vi i tidigare generationer som fått mycket på silverfat. Det är ju bara att titta tillbaka till 70-80 talet. Gick man ut i vuxenlivet då hade man arbete och bostad samma dag. Och om man inte gillade jobbet så hade man 3 nya jobb samma dag om så villes. Sen kunde vi ju ta bolån utan att ens ha fast jobb och det du köpte ditt hus för då får du knappt en parkeringsplats för idag.

Idag blir ungdomarna ganska hårt utnyttjade och hålls kvar nere i fattigdomen. Det är ju inte förvånande varför de enda ungdomarna som har några resurser idag är de som ärvt det

Bra svar. Förstår själv inte att människor har så svårt att se att förutsättningarna ändrats över tid
Citera
2025-07-30, 00:52
Medlem
Vad är problemet? Han kan väl be föräldrarna om en kontantinsats som alla andra…
Citera
2025-07-30, 14:54
Jag är 40+ men när jag var 25 så kunde jag och mina vänner inte heller köpa hus... men han kanske syftar på ännu äldre?
Citera
2025-08-02, 17:07
Medlem
Har ingen fantasi om att jag någonsin kommer ha råd att köpa en lägenhet. Enda förberedelsen kan vara att hitta något land som är billigt pch går att flytta till efter pensionen, å lära sig språket.
Citera
2025-08-03, 11:00
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Eric är 28 år och jobbar 60 timmar i veckan men har ändå inte råd att fixa en värdig bostad. Jag ser fler och fler inlägg och trådar där ute som vittnar om hur dagens ungdom börjar tröttna på hur svårt det är att leva ens ett normalt liv i Sverige, trots att man arbetar hårt. Hur upplever du som är under 30 år och som jobbar ”lön till lön” att det är att leva i Sverige idag, rent ekonomiskt?

Länk till Eriks video på YT. Det kanske är fler som känner igen sig?

https://youtu.be/Mr3xWMndlyo?si=op_Cr33HzKc9Nyob
BS. Eric ska sluta se på amerikanska Youtubers och tro han har samma förutsättningar (där gnäller många i onödan över att de inte har råd med 120-kronors latten också men faller man igenom i USA faller man ordentligt). Vilken jävla fjant.
Citera
2025-08-03, 11:01
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
Jag är 40+ men när jag var 25 så kunde jag och mina vänner inte heller köpa hus... men han kanske syftar på ännu äldre?
Nämen exakt, vad är det för orealistiska förväntningar och uppfattning om rätt till privilegium liksom.
Citera
2025-08-12, 17:39
Medlem
Är det bara jag som tycker denna historia är lite konstig. Exempelvis så jobbar han 60 timmar i veckan och får ut 25000. Det ger en timlön på 140-150 kr. Vad tusan jobbar han med?
Citera
2025-08-14, 11:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Lönerna i Sverige är ett skämt.
Av det lilla man får försvinner sedan merparten i skatt.
Citera
2025-08-31, 12:02
Medlem
Idag är det nästan en förutsättning att få "skjuts" av föräldrarna för att kunna köpa en bostad i ung vuxen ålder.

Alla jag känner i princip som "äger" sin bostad har fått hjälp frpn föräldarna.
Medans de i hyresrätt är.de som.kanske fått ordna det mesta själva i livet som vuxen.

Jag själv hade aldrig fixar att köpa bostadsrätt vid 25 års åldern i Stockholm om det inte vore för mina föräldrar (fick bo gratis hemma medans jag jobbade första åren så länge jag sparade undan pengar)

Vad jag märkt med många som klankar ner på folk som ej klarar av att äga en bostad etc är att de i många fall likt min situation kanske inte inser vilket tur det haft i livet kan vara att födas i rätt familj eller att man gick ut i bostadsmarknaden när lägenheter ekade tomma etc etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in