Har inte heller kollat men besiktningshistorian ovan är ju inga vuxenpoäng som sagt.
Erik kan vara ett cherrypickat exempel. Det ÄR mycket dyrare att leva som millennial eller zoomer jämf tidigare generationer.
Boende är mycket dyrare idag än förr. Alltså MYCKET dyrare. Det dominerar alla andra utgifter.
Reallöneökningar ska dessutom tas med en nypa salt. Kom ihåg att de är en funktion av KPIF och i KPIF gör man allt möjligt spännande som att justera observerade priser baserat på någon slags estimerad "kvalitetsökning".
Det betyder alltså att även om allt har blivit 10% dyrare så räknas inflationen som 5% eftersom att någon ekonom ska vara smart och "kompensera" för påstådd kvalitetsbättring.
Således kan det se ut som att reallönerna har ökat om snittlönen gått upp med 6%. Då har reallönerna ökat med 1% enligt statistiker men den effekten som "känns" och faktiskt observeras är att man inte har råd med lika mycket som året innan. Man är 4% fattigare. Det är förstås en liten tröst att brödrosten kanske har en touch istället för en fysisk knapp

?
Jag förstår att detta låter konspiratoriskt, någon får gärna slå hål på vad jag säger så slipper jag vara frustrerad över att KPIF suger..
Med detta sagt så är mitt förslag till er som tror att millenials och zoomers bara gnäller, kolla upp medianlöner och huspriser i år. Jämför med hur många årslöner ni behövde för att betala av huset när ni var unga. Jag är idelt öra.