2025-05-08, 19:51
Medlem
De sjuka är ju alla "duktiga" medborgare som bara äter allt bajs politikerna matar dem med.

Alla med en fungerande hjärna som kan något om ekonomi fattar ju att den svenska ekonomin är helt åt helvete, och att vi har sålt ut hela landet till globalismen.

Jag är verkligen inte avundsjuk på de yngre generationerna, som växer upp nu i dagens Sverige.
Citera
2025-05-08, 19:52
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag orkade kolla halva videon. Han verkar om jag fattar det rätt fortfarande arbeta i GBG.
Han verkar mån om att äga sin bostad vilken jag ändå kan förstå, men det verkar som om han stressat dit.

Jag kollade hyresmarknaden i Borås för en tid sedan och där är nära noll i bostadskö just nu. Där finns idag 1 rok på 18 m² för 5.5 i månaden. Nu vet jag inte var i gbg han arbetar men busspendeln går typ 10 gånger I timman från Borås till GBG. Månadskort på bussen ligger på 1980 kr/m

Det är ett sätt att kapa utgifterna och då kan han dessutom sälja sitt "ruckel" och sin husvagn och bil och spara till kontantinsats.

Jag själv levde snålt ihop med frugan innan vi köpte hus. Det var förvisso 7 år sedan och ränteläget ser annorlunda ut idag.
MEN det är få personer jag känner som ensamma sparar ihop till eget hus. De som sparar till eget som ensamstående börjar i regel med en bostadsrätt först.
Det ka förvisso vara satt ur spel nu.

Men jag skulle säga att grabben i videon har fel ingångsvärden när det kommer till att skaffa boende. Framför allt som ensam
Citera
2025-05-08, 19:53
Medlem
Han har helt rätt, man känner hur samhället håller på att ändras. Jag köpte min första bil när jag fick körkort för 7500 kr... Idag får man knappt några däck för det. Allt är dyrare, att spara några tusenlappar i månaden för att få ihop en kontantinsats på 2-300.000.... Lycka till. Det lilla du försöker spara äter inflationen och alla ökade kostnader upp. De flesta som har det någorlunda bra ställt har varit med på bostadsmarknadens uppgång pga de låga dopade räntorna eller börsens uppgång. Du kunde tjäna 100.000 på vilken bostad som helst bara av att köpa den och sälja den ett år senare. Lycka till att göra det idag.
Citera
2025-05-08, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Tänkte precis skriva något liknande men 30kr milen kostar ingen bil, närmare sanningen är 50kr milen.
Hans bilåkande kostar honom 18000kr i månaden.

Ja, det ligger nog i intervallet 30-50 kr/milen. Jäkligt svårt att räkna på bilar då den egentliga kostnaden inte uppkommer förrän man sålt bilen och kan räkna på värdeminskningen. Det framkommer inte exakt vilken bil han har, men på det som syns i klippet så är det något hyfsat modernt ser det ut som.

Om han i övrigt trivs bra på jobbet så vore det bästa att flytta till jobbet (om än för några år). Även om han tar en hyreslägenhet för 6-7000 kr/mån så tjänar han brutalt bra på detta samt får sova en timme längre på morgnarna PLUS får komma hem en timme tidigare. Bara detta med sömnen och mer ledig tid på eftermiddagen gör UNDERVERK för välbefinnandet!

Han har helt enkelt fastnat i sina egna grubblerier, och ser inte det självklara som vi "på åskådarbänk" ser!
Citera
2025-05-08, 19:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
- - -
Vad fan får vi för pengarna?

Två miljoner "nya svenskar" på mindre än 30 år - det är grejer det!

Tycker som redan sagts i tråden att han verkar ha konstiga prios... Verkar vara som om han blivit långpendlare av... ..typ misstag.
Citera
2025-05-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag orkade kolla halva videon. Han verkar om jag fattar det rätt fortfarande arbeta i GBG.
Han verkar mån om att äga sin bostad vilken jag ändå kan förstå, men det verkar som om han stressat dit.

Jag kollade hyresmarknaden i Borås för en tid sedan och där är nära noll i bostadskö just nu. Där finns idag 1 rok på 18 m² för 5.5 i månaden. Nu vet jag inte var i gbg han arbetar men busspendeln går typ 10 gånger I timman från Borås till GBG. Månadskort på bussen ligger på 1980 kr/m

Det är ett sätt att kapa utgifterna och då kan han dessutom sälja sitt "ruckel" och sin husvagn och bil och spara till kontantinsats.

Jag själv levde snålt ihop med frugan innan vi köpte hus. Det var förvisso 7 år sedan och ränteläget ser annorlunda ut idag.
MEN det är få personer jag känner som ensamma sparar ihop till eget hus. De som sparar till eget som ensamstående börjar i regel med en bostadsrätt först.

Men jag skulle säga att grabben i videon har fel ingångsvärden när det kommer till att skaffa boende. Framför allt som ensam

Han säger i en annan video att han inte har någon utbildning men vill kunna ha ett hus, en fru som inte behöver arbeta och barn. Han har en något skev världsbild och tror att man ska få allting...

Han vill påbörja en utbildning men det är orättvist för intagningen baseras på betyg.

Blev erbjuden ett jobb med 32500 i lön och tyckte det var skamligt. Samtidigt orkar han inte själv driva sitt egna företag på heltid för det är så mycket pappersarbete och han orkar inte med den stressen.

Bästa är ändå att det är synd om honom för han har inte besiktigat släpet, det är inte hans fel utan Sveriges fel eftersom ingen påminde honom.

Verkar ha svårt för eget ansvar. Borde flytta till en billig hyresrätt och spara pengar, träffa en tjej med en inkomst och sen köpa hus på ett resonabelt avstånd till sitt arbete.
Citera
2025-05-08, 20:15
Medlem
Roidberts avatar
Att köra bil 2-3h per arbetsdag måste väl bli betydligt dyrare än 3000kr/månad även om man har en bränslesnål bil? Dessutom jobbigt för psyket att spendera så mycket tid på pendling om man arbetar så pass mycket som han gör.

Har också svårt att tro att han bara drar in 25.000kr efter skatt om han verkligen jobbar 60h/vecka. Jag tjänade det när jag jobbade ca 50h/vecka som personlig assistent för 10 år sedan (med timlön kring 110-120kr).
Citera
2025-05-08, 20:23
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Jag förstår precis vad han menar. Jag har också gått upp i lön, men p.g.a. inflationen så har jag minskat i inkomst. Vi kan inte vara de enda som sitter i samma situation.
Citera
2025-05-08, 20:23
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin

Tycker du det är värdigt att jobba och slita och det enda man har råd med är en gammal röten 18 m2 lägenhet i en liten skit stad flera mil utanför ens hemstad?

Helt sjukt vart landet är påväg, snart har vi folk med helt normal lön som endast kan hyra ett rum på 10 m2 med gemensam dusch m.m. man får dela med 30 andra bostäder.

Barn kommer få bo hemma tills de är 40 om inte föräldrarna är rika och köper något åt barnet.

Att äga sitt boende är bara de sten rika som gör.
Citera
2025-05-08, 20:25
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Han säger i en annan video att han inte har någon utbildning men vill kunna ha ett hus, en fru som inte behöver arbeta och barn. Han har en något skev världsbild och tror att man ska få allting...

Han vill påbörja en utbildning men det är orättvist för intagningen baseras på betyg.

Blev erbjuden ett jobb med 32500 i lön och tyckte det var skamligt. Samtidigt orkar han inte själv driva sitt egna företag på heltid för det är så mycket pappersarbete och han orkar inte med den stressen.

Bästa är ändå att det är synd om honom för han har inte besiktigat släpet, det är inte hans fel utan Sveriges fel eftersom ingen påminde honom.

Verkar ha svårt för eget ansvar. Borde flytta till en billig hyresrätt och spara pengar, träffa en tjej med en inkomst och sen köpa hus på ett resonabelt avstånd till sitt arbete.

Är själv en f.d. nasse och får intrycket att han är lagd åt det hållet. Sanningen är att han kan få allt det han vill ha, men det kanske blir svårt med just en svensk tjej. Många utländska tjejer skulle däremot gladeligen bli tillsammans med honom och bilda familj.
Citera
2025-05-08, 20:31
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Tycker du det är värdigt att jobba och slita och det enda man har råd med är en gammal röten 18 m2 lägenhet i en liten skit stad flera mil utanför ens hemstad?

Helt sjukt vart landet är påväg, snart har vi folk med helt normal lön som endast kan hyra ett rum på 10 m2 med gemensam dusch m.m. man får dela med 30 andra bostäder.

Barn kommer få bo hemma tills de är 40 om inte föräldrarna är rika och köper något åt barnet.

Att äga sitt boende är bara de sten rika som gör.

Håller med om att bostadsmarknaden är för jävlig. Skall man få tag på en billig lägenhet som inte har blivit förstörd av lyxrenoveringar behöver man typ en tidsmaskin. Har själv tur att jag och min dotter kan bo i en etta på 48m2 i Göteborg för strax under 5000kr/månad.

Vet inte vad som krävs för att lösa problemet, men jag tycker synd om unga låginkomsttagare som ofta måste spendera över 50% av sin nettolön bara för att ha tak över huvudet.
Citera
2025-05-08, 20:31
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Arbetsförmedlingen kräver pendling på upp till 1,5h/dag numera så jag har svårt att se hur han ska kunna komma runt det.

Han kan väl flytta? Nu har han ju inte råd med bostad, men om han får råd så kanske det är klokt att välja en som inte ligger tio mil från jobbet. Inte för att det är något konstigt med att pendla tio mil, det är det ju många som gör, men upplever man att man har dålig ekonomi så är resor till och från arbetet kanske något att se över.

De allra flesta svenska 28-åringar har trots allt råd med bostad, även sådana som inte arbetar, så det måste finnas något han kan göra annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in