2025-04-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Varför är det ett problem ifall svarta är överrepresenterade i reklam? Det är bara vita män som ej får ligga som stör sig på denna typen av reklam.
Så är det, jag hade tyckt det var lite skojigt om de gör reklam med svensk man och thailändsk
fru. För just det tycker jag mig se då och då ute i urbana så kallade verkligheten
Citera
2025-04-25, 16:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag försöker förstå hur vissa här i tråden kan tänka och uttrycka sig som de gör.... Tror det handlar främst om en osäkerhet på omgivningen och en besvikelse/misslyckande på sig själv.

Själv arbetar jag i chefsposition på ett av världens största Techbolag. Jag jobbar precis var och varenda dag med kompetenta människor av alla de slag. Vi anställer bara de bästa, och vi har svenskar, indier, mörkhyade, folk från Mellanöstern. Kvinnor som män. Vi har verkligen noll "kvotering" utan anställer bara de bästa och de vi vill ha.

Observationen över tid är att folk som inte är svenska ofta är nog så duktiga om inte mer. Tacka fan för det med den livsresa man har gjort för att ta sig till oss. Var är konkurrensen störst?
- Att vara en av 1.4 miljarder indier och slå sig fram till att bli högutbildad och kompetent nog att få denna unika möjlighet?
- Eller att vara högutbildad från Sverige, där alla har denna möjlighet?

Så jag har absolut noll förståelse för de som gallrar folk enbart på "utseende".

Tro mig, jag är extremt upprörd över hur asylinvandringspolitiken har drivits, med anhöriginvandring, och stora utanförskapsområden som växt fram med kriminalitet som följd osv. Bara idag och igår har SR haft reportage om kvinnor i dessa områden som bott i Sverige i 20 år och kan noll svenska, noll utbildning och sen klagar på att de inte får jobb för att de inte kan språket och bär slöja.... Detta gör mig upprörd.

Men detta har noll med en modern (mörkhyad) kille med rosa skjorta på en sandstrand, tillsammans med min familj. Denna kille kunde utan vidare vara Eric på mitt jobb, som tjänar 90.000 i månaden som mellanchef på någon utvecklingsavdelning och är hur kompetent som helst.

Jag förstår inte hur inskränkta ni rasister kan vara, det är faktiskt rätt otroligt.
Citera
2025-04-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag försöker förstå hur vissa här i tråden kan tänka och uttrycka sig som de gör.... Tror det handlar främst om en osäkerhet på omgivningen och en besvikelse/misslyckande på sig själv.

Själv arbetar jag i chefsposition på ett av världens största Techbolag. Jag jobbar precis var och varenda dag med kompetenta människor av alla de slag. Vi anställer bara de bästa, och vi har svenskar, indier, mörkhyade, folk från Mellanöstern. Kvinnor som män. Vi har verkligen noll "kvotering" utan anställer bara de bästa och de vi vill ha.

Observationen över tid är att folk som inte är svenska ofta är nog så duktiga om inte mer. Tacka fan för det med den livsresa man har gjort för att ta sig till oss. Var är konkurrensen störst?
- Att vara en av 1.4 miljarder indier och slå sig fram till att bli högutbildad och kompetent nog att få denna unika möjlighet?
- Eller att vara högutbildad från Sverige, där alla har denna möjlighet?

Så jag har absolut noll förståelse för de som gallrar folk enbart på "utseende".

Tro mig, jag är extremt upprörd över hur asylinvandringspolitiken har drivits, med anhöriginvandring, och stora utanförskapsområden som växt fram med kriminalitet som följd osv. Bara idag och igår har SR haft reportage om kvinnor i dessa områden som bott i Sverige i 20 år och kan noll svenska, noll utbildning och sen klagar på att de inte får jobb för att de inte kan språket och bär slöja.... Detta gör mig upprörd.

Men detta har noll med en modern (mörkhyad) kille med rosa skjorta på en sandstrand, tillsammans med min familj. Denna kille kunde utan vidare vara Eric på mitt jobb, som tjänar 90.000 i månaden som mellanchef på någon utvecklingsavdelning och är hur kompetent som helst.

Jag förstår inte hur inskränkta ni rasister kan vara, det är faktiskt rätt otroligt.

Skulle ni inte kunna anställa några kvinnor också, De flesta som anställs är män varje månad ungefår 500 fler män än kvinnor får uppehållstillstånd för arbete.

Ska svenska män ha någon chans konkurrwra med utländska behövs det fler kvinnor och dessutom reklam för att kvinnorna ska välja svenska män.
Citera
2025-04-25, 17:03
Medlem
Ballcancers avatar
vem fan bryr sig? de som bryr sig om en sån sak är nog inte jättesugna på glass.
Citera
2025-04-25, 17:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Skulle ni inte kunna anställa några kvinnor också, De flesta som anställs är män varje månad ungefår 500 fler män än kvinnor får uppehållstillstånd för arbete.

Ska svenska män ha någon chans konkurrwra med utländska behövs det fler kvinnor och dessutom reklam för att kvinnorna ska välja svenska män.

Du är något på spåren här. Rasisterna "klagar" på att det "bara" är mörkhyade män med ljusa kvinnor men inte tvärtom. Orsaken är nog (tyvärr) att den absoluta majoriteten av högutbildade och integrerade mörkhyade personerna i Sverige är män, och därmed har möjligheten att träffa det motsatta könet ur samma socialgrupp som sig själva.

Men vi anställer absolut högutbildade kvinnor av andra etniciteter. Jag jobbar dagligen med kvinnor från Indien och Mellanöstern, och denna grupp växer.

Men tyvärr är det inte lika jämställt vad gäller utbildning i Indien som det är i Sverige och därför ser fördelningen ut som den gör.
Citera
2025-04-25, 17:18
Medlem
Jag gillar att det är mycket afrikaner i reklam. Dom har en lite komisk uppsyn som gör mig på bra humör. Brukar tänka att den där djungelmannen - han har vi svenskar räddat från ett liv med höftskynke i regnskogen.
Citera
2025-04-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Saknas.

Grundproblemet.
Följ din ledare.
Citera
2025-04-25, 17:28
Avstängd
Unlucky-Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Varför är det ett problem ifall svarta är överrepresenterade i reklam? Det är bara vita män som ej får ligga som stör sig på denna typen av reklam.

Muhammed Ali bryr sig, och han hade varit vid liv hade stört sig på den reklamen, han yttrade att rasblandning var det värsta någon kunde göra. Det låter mer som du lever i en vanföreställningar som incell och försvarar mångkultur. Kanske är det bara svarta män som visar intresse för dig då är det ju såklart inte oväntat att du sprider misogyni och hatar vita män och projicerar dina tillkortakommanden för hela världen att beskåda!

Konkar Sia nu som det ökända Brandos? Make it Happen
Citera
2025-04-25, 17:28
Medlem
Bertegruppen Aktiebolag, är ett svenskt holdingbolag inom livsmedelsindustrin, som har Berte Gård AB, Berte Qvarnaktiebolag och SIA - Glass Aktiebolag som sina dotterbolag. Bertegruppen Aktiebolag ägs till 70 procent av bröderna Gudmund och Per Stenström samt deras bror Anders Stenströms tre barn Daniel, Kristofer och Kristina via Malthuslyckan Aktiebolag och till 30 procent av Bertebos Stiftelse.[2] I Bertegruppen ingår även Berte museum och Bertebos Stiftelse.

= Bojkotta skiten.
Citera
2025-04-25, 17:35
Medlem
Harry_s avatar
tycker ni som klagar kan starta företag och sälja bara till vita
ni verkar inte veta nått om ekonomi
Citera
2025-04-25, 17:36
Medlem
Blev sugen på en Nogger Black
Citera
2025-04-25, 17:36
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242

Du säger: Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Detta är kvalificerat skitsnack, företagen är bara ängsliga och försöker följa strömmen för att maximera sitt vinstuttag. De driver ingen politisk aktivism per se

Och 95% av befolkningen bryr sig inte, bara meningslösa arbetslösa troll på Flashback…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in