2025-04-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Ta en kvinna i slöja från Mellanöstern med en vit man i reklamen, ser du några såna reklamer? Om inte, varför inte?

Och som studien från Malmö tidigare i tråden visar så exkluderas mängder av folkgrupper från reklam, bla öst-asiater.

Ser du många reklamer med en vit man och en asiatisk kvinna? Ser du många reklamer med människor från Mellanöstern? Ser du många reklamer med vita män och färgade kvinnor? Varför är det så viktigt att var tionde i reklam måste vara svart, när de utgör 3% av befolkningen? Och varför är det så viktigt att det måste vara en svart man och vit kvinna? För just det är ett återkommande fenomen, ingen slump.

Och varför ska vita svenskar vara en minoritet inom reklam när de, än så länge, är en majoritet i landet?
Tänker att du gör så här:
1) Starta ett företag.
2) Gör en reklam som innehåller de människor du önskar.

Alternativt kan du bojkotta de företag vars reklam du inte gillar.
Citera
2025-04-25, 10:32
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ta en kvinna i slöja från Mellanöstern med en vit man i reklamen, ser du några såna reklamer? Om inte, varför inte?

Och som studien från Malmö tidigare i tråden visar så exkluderas mängder av folkgrupper från reklam, bla öst-asiater.

Ser du många reklamer med en vit man och en asiatisk kvinna? Ser du många reklamer med människor från Mellanöstern? Ser du många reklamer med vita män och färgade kvinnor? Varför är det så viktigt att var tionde i reklam måste vara svart, när de utgör 3% av befolkningen? Och varför är det så viktigt att det måste vara en svart man och vit kvinna? För just det är ett återkommande fenomen, ingen slump.

Och varför ska vita svenskar vara en minoritet inom reklam när de, än så länge, är en majoritet i landet?

Jag vill lyfta SBAB-reklamen. Där är det en asiatiska som håller upp skylten.

Generellt vill jag se fler slaviska kvinnor (gärna övre medelåldern) i reklamen.
Citera
2025-04-25, 10:38
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
Jaha äter en neger sia glass? Då måste ju jag genast bojkotta detta rasföräderi!

Du begriper verkligen inte vad detta handlar om alls va? Att det inte är SIA glass som är det primära problemet utan en mycket större problematik?

Fascinerande.
Citera
2025-04-25, 10:41
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
1) Starta ett företag.
2) Gör en reklam som innehåller de människor du önskar.

Alternativt kan du bojkotta de företag vars reklam du inte gillar.

1) Ge dig bara in i diskussioner där du har argument.
2) Om verkligheten inte passar med din övertygelse, blunda hårdare.

Alternativt bemöter du argument med argument, så som man gör i en debatt.

Kärnan i den här debatten är kritik mot woke kapitalism, något som är en både intressant och en högst verklig företeelse som i ett (påstått) demokratiskt land är något man kan och bör debattera.
Citera
2025-04-25, 10:43
Medlem
Jag-Blonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
Jaha äter en neger sia glass? Då måste ju jag genast bojkotta detta rasföräderi!

Det är inte den hudfärgshandikappade som är problemet, det är att VDn Stefan Carlsson kallar personer som inte "gillar" reklamen för extremister.

Skillnaden på dessa "extremister" och VDn är att "extremisterna" lever i verkligheten medans VDn lever flott i ett dyrt område långt från kaosande invandrare och kriminalitet.

Eller du kanske det är bra att kalla kunder för "extremister" utan belägg?
Själv tycker jag SIA Glass skall bojkottas för man kallar helt enkelt inte folk för "extremister" eller något om man inte kan bevisa det.

Ärligt talat så ligger VDns uttalande nära förtal. Det borde anmälas.
Citera
2025-04-25, 10:47
Medlem
Citat:
1) Ge dig bara in i diskussioner där du har argument.
2) Om verkligheten inte passar med din övertygelse, blunda hårdare.

Alternativt bemöter du argument med argument, så som man gör i en debatt.

Kärnan i den här debatten är kritik mot woke kapitalism, något som är en både intressant och en högst verklig företeelse som i ett (påstått) demokratiskt land är något man kan och bör debattera.
Min ståndpunkt är nog att företag gör det de gör i första hand för att tjäna pengar. Uppenbarligen tycker företagen att denna sortens reklam inbringar mest pengar.
Citera
2025-04-25, 10:49
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Skokedjan brando ville inte ha SD väljare det slutade med konkurs.. Vad brukar man säga " Högmod går före fall" https://sparosverige.blogspot.com/20...ssignaler.html

Kom även jag att tänka på just Brandos och SD, det blir inte helt osökt att man drar parallellen. En händelse när ett företag förväxlar politik med försäljning; (FB) Ni kan sluta handla på Brandos.se

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Min ståndpunkt är nog att företag gör det de gör i första hand för att tjäna pengar. Uppenbarligen tycker företagen att denna sortens reklam inbringar mest pengar.

Gick ju bra för Brandos…
Senast redigerad av MrFishboy 2025-04-25 kl. 10:51. Anledning: Klippte in ett inlägg och svar på det.
Citera
2025-04-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242

Älskar Sia glass men efter dom orden från VD:n tänker jag bojkotta!
Citera
2025-04-25, 11:05
Medlem
Cameltotems avatar
Förstår woke grejen. Men jag förstår inte varför de alltid är just svarta män. Vi har ju inte så mycket Afrikaner i Sverige jämfört med Araber.

Hade de inte varit mer realistiskt och gett samma effekt och sätta in araber istället?
Citera
2025-04-25, 11:06
Medlem
Nu bojkottar vi! Oerhört tröttsamt att se den här hjärntvätten.
Citera
2025-04-25, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Förstår woke grejen. Men jag förstår inte varför de alltid är just svarta män. Vi har ju inte så mycket Afrikaner i Sverige jämfört med Araber.

Hade de inte varit mer realistiskt och gett samma effekt och sätta in araber istället?

Glass är haram.
Citera
2025-04-25, 11:08
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja det är intressant såklart. Men att just svarta afrikaner är överrepresenterade i reklam kan ha flera orsaker. Det behöver absolut inte handla om politik.

Om det visar sig att rödhåriga är överrepresenterade i reklam - skulle du då hävda att det beror på någon slags politisk agenda?

Du har sovit under en sten senaste 20 åren. Rödhåriga kommer inte i hundratusentals per år och hotar svenska demografin. Håll dig till ämnet, för det är en helt annan diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in