2025-05-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Några stycken? Jag skulle vilja påstå att man måste vara blind för att INTE se politik i reklam! Det finns massor av studier gjorda, t.ex. har Sofia Ulver som är docent på Lunds universitet genomfört en studie där 676 svenska reklamfilmer från 2008-2017 analyserats. År 2016 efter den stora flyktingvågen hade hälften av reklamfilmerna en icke-vit person med i filmen (jmf med en fjärdedel innan dess.) Forskarna kallar detta för "svensk multikulturell catch-all-marknadsföring" - vilket innebär en politisk handling då man har ett tydligt syfte när man inkluderar vissa samhällsgrupper i reklamen för att de ska känna sig inkluderade och öka köpkraften på den svenska marknaden. Marknadsföring är politik eftersom det påverkar handeln och handeln påverkar Sveriges ekonomi.

Det är dessutom ett politiskt ställningstagande när man väljer att ha med svarta människor i reklamen för att representera mångfald istället för att ha med människor av arabiskt ursprung som numera utgör en stor del av befolkningen. Det förekommer inte så ofta att vi har reklam med muslimska kvinnor i burka i reklam eftersom detta är triggande pga kvinnoförtrycket bakom detta - alltså väljer man en svart man eller möjligtvis en man som förefaller ha mellanöstern-ursprung. Alla dessa ställningstaganden i reklam ÄR politik.
1. Jag påstår fortfarande att kvinnor i burka är ovanligt i Sverige. Någon påstår att det är vanligt i vissa områden. Men då har ju ändå de flesta människor sett fler svarta män än kvinnor med burkor.
2. Är det förenligt med islam att vara fotomodell? Annars måste ju någon klä ut sig.
Citera
2025-05-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Det är vita män som Anders Lindberg kallar rasister som byggt Sverige.
Fram till 1960 fanns inga negrer i Sverige och vita svenska män byggde Sverige, började för 1000 år sedan när man anlade åkrar, bar bort all sten och byggde gärdsgårdar, kyrkor, hus etc och fortsatte med företagsamhet och samhällsbyggnad. Hur såg det ut i glassmannens Kongo på 60-talet? Det är vi vita män som har rätten till Sverige, det som våra förfäder byggt upp. Inte kongoleser.
Har de som kallas rasister byggt Sverige? Fanns det så många före 1960? Är Anders Lindberg svart? Och vad har bygga Sverige med glassannonser att göra?
Citera
2025-05-01, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Ja, du måste googla. De kommer inte till en, om man inte letar.
Jo, de kommer till mig eftersom jag använder Handelsbanken - vilket många andra också gör.
Citera
2025-05-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Om man granskar ledare i Aftonbladet så är det ofta inriktat mot att kvinnor ska gilla män mindre.

Gör en analys av den känslomässiga påverkan.

En stor nackdel eftersom kvinnor uppfostrar barn och älskar inte kvinnorna pojkarna går det sämre för dem ,vilket vi ser:

- Betygen är sämre.

- Mer brott bland unga pojkar.

-Flickor som drar sig tillbaka från män totalt.

- Mentala hälsan försämras på båda könen.

Även att om en kvinna föder en pojke blir hon 79% större chans bli deprimerad efter födseln.

Så det är inget bra Aftonbladet sysslar med ,delar upp personer i vilka som ska bli gillade mest.

Man ska gilla en handikappad svart LGBT person mest och en vit heterosexuell pojke/man minst enligt den woka läran.

Trams som jag hoppas att du inte tror på själv för isf kommer du ha ett trist liv. Aftonbladets ledare skrivs av många olika personer. De må ha en samstämmig syn (inte alltid dock) vad gäller politik och jämlikhet men de är ju självklart inte alla ute efter att få kvinnor att gilla män mindre och jag kan inte ens påminna mig att jag läst en enda sådan ledare.

Det är bara osäkra och omanliga män som känner sig hotade av feminism och det som kallas woke. Och av att en svart man och en vit kvinna gör reklam för en jävla glass. Och är du en sådan man så köp en 88 istället, den vet vi ju alla vad den symboliserar. :-)
Citera
2025-05-01, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Det är bara osäkra och omanliga män som känner sig hotade av feminism och det som kallas woke. Och av att en svart man och en vit kvinna gör reklam för en jävla glass.

Det är bara sossar och velourmän som CP-Anders och sockermamman Strandhäll som blir osäkra och känner sig hotade av manosfären. Och av att en läcker halvnaken babe gör reklam för en jävla bil.
Citera
2025-05-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Det är bara sossar och velourmän som CP-Anders och sockermamman Strandhäll som blir osäkra och känner sig hotade av manosfären. Och av att en läcker halvnaken babe gör reklam för en jävla bil.

Jag har ingen aning om alla cucks och incels som skriver i denna tråd är sossar eller heter Anders. Men osäkra är de ju otvivelaktigt. Och de verkar känna sig både rädda och hotade. Vi normala män får glädjas åt att de inte kommer att reproducera sig. Om de nu inte donerar sperma förstås.
Citera
2025-05-01, 11:50
Bannlyst
Citat:
Jag har ingen aning om alla cucks och incels som skriver i denna tråd är sossar eller heter Anders. Men osäkra är de ju otvivelaktigt. Och de verkar känna sig både rädda och hotade. Vi normala män får glädjas åt att de inte kommer att reproducera sig. Om de nu inte donerar sperma förstås.

Ser att du duckar frågan. För de osäkra sossarna har det alltså länge varit så att man förfasar sig något alldeles över att bilar säljs med läckra halvnakna babes, eftersom brudarna inte har med produkten att göra. Det du ser här är den exakta motsvarigheten, att man saluför en livsstil snarare än en glass, eftersom negerjäveln inte har något alls med glassen att göra.
Citera
2025-05-01, 11:51
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Har de som kallas rasister byggt Sverige? Fanns det så många före 1960? Är Anders Lindberg svart? Och vad har bygga Sverige med glassannonser att göra?

Ja. Anders Lindberg på aftonbladet kallar sådana som mig för rasister. Och jag har byggt Sverige, mina förfäder har byggt Sverige. Kongoleser har inte byggt Sverige, och skall därför inte normaliseras i sverige. Det är stötande att svarta skall normaliseras i reklam när dom i själva verket (tack och lov) är ganska få.
Citera
2025-05-01, 11:55
Medlem
Citat:
Trams som jag hoppas att du inte tror på själv för isf kommer du ha ett trist liv. Aftonbladets ledare skrivs av många olika personer. De må ha en samstämmig syn (inte alltid dock) vad gäller politik och jämlikhet men de är ju självklart inte alla ute efter att få kvinnor att gilla män mindre och jag kan inte ens påminna mig att jag läst en enda sådan ledare.

Det är bara osäkra och omanliga män som känner sig hotade av feminism och det som kallas woke. Och av att en svart man och en vit kvinna gör reklam för en jävla glass. Och är du en sådan man så köp en 88 istället, den vet vi ju alla vad den symboliserar. :-)

Det påverkar hur det påverkar man skulle kunna utveckla vetenskapen genom att mäta påverkan,

Hur mycket gillar en kvinna män före och efter läst Aftonbladet.

Inga sådana undersökningar sker eftersom forskare och samhällsdebatörer utgår från att de gör rätt.

Eller hur mycket gillar kvinnor , svarta män jämfört med vita män efter sett wokereklam.

Vita män för kämpa på lite mer och bli bättre på PR så blir de mer populära hos kvinnor.

Skulle de vilja bli populära hos svarta kvinnor så måste de stödja reklam där vita män gör något positivt med svarta kvinnor och har så lite negativt som möjligt.

Mer kärlek till vita män mindre woke är vad som behövs.
Citera
2025-05-01, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Ser att du duckar frågan. För de osäkra sossarna har det alltså länge varit så att man förfasar sig något alldeles över att bilar säljs med läckra halvnakna babes, eftersom brudarna inte har med produkten att göra. Det du ser här är den exakta motsvarigheten, att man saluför en livsstil snarare än en glass, eftersom negerjäveln inte har något alls med glassen att göra.

Fattar inte varför frågan ställs till mig (eller att det ens var en fråga). Tråden handlar väl om att det säljs glass med an blandad familj som reklampelare, inte en Ford Mustang med en tjej i bikini på huven? Din "whataboutsism" ger mig klara vibbar av att även du är en osäker man som inte får ligga. Och att du hatar velourmän för att de ju iaf får knulla en orakad tjej då och då.
Citera
2025-05-01, 12:06
Medlem
OnkelKs avatar
SIA har frivilligt positionerat sig som sockerbomb för den som uttryckligen gillar gängkriminalitet, sprängningar och skjutningar. Först var det bara att följa med i strömmen av pk-propaganda utan att inse att vinden har vänt nu. Men att sedan uttryckligen utmana folk att svälja eländet utan gnäll eller gå till konkurrenterna? Fiffigt upplägg. Riktigt fiffigt.
Citera
2025-05-01, 12:40
Medlem
chribsson2s avatar
Men herregud vad är det för trams?? SIAs reklam är jönsig och övertydlig intill plågsamhet men glassen är god. Värre övertramp har jag sett måste jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in