2025-04-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Nä jag vill ha ett svar av dig angående ditt inlägg. Inte ett nonsens trams onliner.

ps: sen skriver man "driver du med mig" inte "driver du", är det nån typ av sfi svenska du har?
nää jag är ejentlien svärjevän ska åxå bojkota den därings woukglasen de är ju hämskt att dom tatt en brun mänska på sin räklam ju, ska ba vara vi vita å goa på billder, åsså mä rund näsa åvita ögonhår, annars ska di få se
Citera
2025-04-24, 23:36
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242

Ser ut som ett trevligt par med söta barn, måste det vara en halstatuerad WT med mjukisbyx-Lina för att ni ska vara nöjda här inne?

Detta är det tragiska med FB och invandringsfrågan, Sverige har på alla sätt gått för långt och blivit ett land på dekis men detta gör det inte rätt att hata mot oskyldiga på detta sätt. Denna fråga är extremt polariserad där det aldrig finns en mellanväg endast hat på båda sidor.
Citera
2025-04-24, 23:39
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Gud så fjantigt av incelrasister att ojja och bry sig om hur personer ser ut i en jävla reklam. Fokusera på att bättra era egna liv istället för att sprida hat.

Du säger åt andra att de ska sluta ojja sig över hur folk ser ut i en reklam, men du själv sitter här och brinner upp över människor som reagerar. Du säger åt folk att de ska sluta hata, samtidigt som du själv kallar dem incelrasister, efterblivna horungar och idioter i var och varannan tråd. Märker du hur jävla ironiskt det är att någon som är så full av förakt, sitter och predikar om kärlek? Du är inte bättre än de du kritiserar, du är bara på andra sidan spegeln, med samma gift i tungan. Du säger åt folk att fokusera på att "bättra sina egna liv", men du spenderar dagarna med att skriva hatkommentarer om folk du aldrig träffat. Vad säger det om ditt liv?

Du är inte arg för att folk hatar, du är bara förbannad för att de inte hatar det du hatar. Det gör dig inte god. Det gör dig bara blind för din egen skit. Vänstern i ett nötskal, vidriga hycklare.
Citera
2025-04-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Varför ska det kallas extremt att vara emot invandring eller rasblandning? Varför ska man kallas för Nazi för att man vill kasta ut alla invandrare pga allt jävla elände de för med sig???
Svårt att förstå hur det kan anses vara extremt.

Jag vill att Sverige ska börja likna Norge eller Danmark igen.

Hur kan det vara extremt liksom?
Citera
2025-04-24, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Svårt att förstå hur det kan anses vara extremt.

Jag vill att Sverige ska börja likna Norge eller Danmark igen.

Hur kan det vara extremt liksom?

sverige och Tyskland o England är väl iaf helt körda länder idag, det finns ingen väg "tillbaka".
Citera
2025-04-24, 23:51
Medlem
Får väl göra egen glass. Hade inte reagerat själv på bilden men finner politiska uttalanden av glassmärken oaptitligt. Hoppas bara att grädden kan köpas utan woke.
Citera
2025-04-24, 23:52
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Nä jag vill ha ett svar av dig angående ditt inlägg. Inte ett nonsens trams onliner.

ps: sen skriver man "driver du med mig" inte "driver du", är det nån typ av sfi svenska du har?

Någon mentalt efterbliven/psykiskt sjuk brud som gör allt för att passa in i det som anses som godhjärtat även fast hon är rutten på insidan. Bara att låta vara
Citera
2025-04-24, 23:52
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
sverige och Tyskland o England är väl iaf helt körda länder idag, det finns ingen väg "tillbaka".
Finns säkert tester att utföra för att kunna avgöra vilka som hör hemma i Sverige.
Dessa kommer med all säkerhet bli verklighet.

Visst låter det bra?
Känner du dig ovälkommen så är det säkert så också!
Citera
2025-04-24, 23:56
Medlem
Mycket tragiskt att se svenska kvinnor reaktioner på reklamen på Instagram.
Bara massa hjärtan. Svenska kvinnor är tyvärr i många avseenden inte så bra, om jag uttrycker mig försiktigt.
De blir smickrade av en negers uppmärksamhet och glada när de ser andra vita kvinnor få negerstock. Då känner de sig utvalda och speciella.
Citera
2025-04-24, 23:58
Medlem
Citat:
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

"Blåsväder"? Kränkta snöflingerasister grinar över att ett svart man syns ihop med en vit kvinna i reklam. Rassesvinen på internet är verkligen världens mest lättkränkta folk.
Citera
2025-04-25, 00:00
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Så Sia är den enda helt svensktillverkade glassen? Jag trodde att Triumf var det också.

Nej, finns Engelholms Glass.
Citera
2025-04-25, 00:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242

Denna tanke om att folk med annan etnicitet än blonda svenskar fullständigt dominerar i reklam i Sverige dyker upp lite då och då här på forumet. Eftersom det alltid bara är folks magkänsla så blir diskussionen tramsig.

I morgon ska jag göra ett litet experiment. Jag kollar igenom Aftonbladet och Expressen och sammanställer hur många reklambilder som visar ”rasblandade” par eller familjer eller ensamma personer som har en annan etnicitet än svensk. Jag är 100% övertygad om att en stor majoritet av alla reklambilder kommer porträttera en eller flera etniska svenskar.

Jag visar mitt resultat i morgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in