Citat:
Ursprungligen postat av
MrFishboy
Du måste vara ohälsosamt indoktrinerad om du är övertygad om att det inte handlar om propaganda och politik. Att de av ren slump är en överrepresentation av svarta inom reklam. Det finns ett syfte och en målsättning.
Den dagen det ställs krav på att just rödhåriga ska kvoteras in och att just rödhåriga anses förtryckta och därför har rätt till särbehandling, så har vi en diskussion om det. Just nu faller det där väldigt platt och får dig bara att framstå som lite korkad, vilket jag tror du inte är.
Jag är inte övertygad om nånting men det verkar däremot du vara så jag undrar vem det är som är indoktrinerad. Det enda jag har ifrågasatt är dels om svarta eller andra med utomeuropeiskt utseende verkligen är så överrepresenterade inom reklam som många i denna tråd och liknande trådar verkar tro samt att denna överrepresentation skulle bero på någon slags övergripande politisk agenda.
Självklart är det inte slumpen som avgör vilka som hamnar i en reklamfilm men det finns andra aspekter än politisk agenda som är med och påverkar detta. Skönhetsideal inom mode/reklambranschen är en sån aspekt. Annorlunda och exotiska utseenden har alltid varit överrepresenterade i denna värld.
En annan aspekt kan vara att reklambranschen ofta jobbar med stereotyper. Jag är tex ganska övertygad om att den klassiska sjömans-stereotypen (en gubbe med skepparkrans och pipa) är kraftigt överrepresenterad inom reklam jämfört med hur vanligt förekommande dessa är i samhället. Samma sak med rödhåriga.
Inom reklam är helt enkelt vissa typer av människor som gör sig bra på bild i vissa sammanhang och i vissa miljöer. Här har svarta personer under många år i stora delar av världen varit vanligt förekommande.