2025-04-26, 10:00
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Förmodligen så har den ena råkat sätta foten i en växel som just då flyttat sig och klämt fast vederbörande och kollegan febrilt försökt dra undan honom och i sista stund försökt hoppa ifrån spåret.

Det blir inte grönt i signalen om någon sitter fast i en växel.

LL
Citera
2025-04-26, 11:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZtarZcream
Det kan hända att man fastnar eller snubblar på spåret när man ska förflytta sig!

Snubbla har jag inte sagt något om. Sluta ljug.

Det var fastna det handlar om. Man får kämpa rätt hårt för att lyckas fastna. Det skulle möjligen kunna vara i en växel som läggs om och man har en kroppsdel mellan växeltungan och rälen. Men aldrig hört talas om nån som fastnat.

Men se upp för luckan där en gripklo kommer upp ur marken och kniper fast dig!!!!
Citera
2025-04-26, 11:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

LL

Exakt
Citera
2025-04-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.d.Wettering
Du får ju dra av 15 sekunder. Vilket ger att det återstår 7 respektive 17 sekunder. Under denna tid ska Tågvarnaren hinna se tåget. Ta beslut att varna kollega. Varna kollega. Kollega ska avsluta arbetet. Kollega ska avlägsna sig och eventuella redskap från spårområdet.

Efter vad jag förstod var det fri sikt 600 resp. 900 meter och då tänker jag att det inte ska behöva ta tågvarnaren 15 sek att upptäcka ett synligt tåg om han är lite vaken.

Ska man dra av 15 sek är det för lite för på bägge avstånden.
Citera
2025-04-26, 18:11
Medlem
Citat:

LL

Bullshit. Om du fastnar med foten mellan tungan och stödrälen och tågväg ska läggas med växeln i rakläge är det inga som helst problem ställa signalen till Kör.

Om du däremot med foten blockerar växeln från att läggas kommer Tkl att få upp det som växelfel och tågväg kan inte fällas.
Citera
2025-04-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Godsbangården får mig att vilja killgissa på att det rör sig om personal av något slag. De måste förmodligen vistas på spåren då och då.

Jag satt på tåget och det stämmer riktigt. Det är en arbetsplatsolycka helt enkelt.

Såg en annan kommentar om att vi passagerare på tåget skulle ha evakuerats 17:30. Stämmer inte. Vi började evakueras 18:30.
Citera
2025-04-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det går genomfartståg och finns med all säkerhet plankorsningar på Malmö Gbg om man pratar om det i driftplatsterm (större än enbart där man håller på med rangering).

Sannolikhet att det är 2 personer från allmänheten är bra mycket större än att det skulle röra sig om arbetare som är utbildade för vistelse i spår.

Det gör sig om två arbetare som är utbildade för vistelse i spår.
Citera
2025-04-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det går genomfartståg och finns med all säkerhet plankorsningar på Malmö Gbg om man pratar om det i driftplatsterm (större än enbart där man håller på med rangering).

Sannolikhet att det är 2 personer från allmänheten är bra mycket större än att det skulle röra sig om arbetare som är utbildade för vistelse i spår.

Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Förmodligen några banverkare som mäter bredden mellan rälarna. Vore intressant att veta vilken hastighet som hölls.

Tro mig, bromssträckan var oerhört lång. Vi på tåget kände av nödbromsen väldigt tydligt och vi rullade läääänge innan tåget faktiskt hade stannat. Handlar inte om fel hastighet.. Tåget kördes så snabbt det skulle köras precis där.
Tycker så oerhört synd om lokföraren som ”tvingats” ta ett liv och skada ett annat.
Och tycker så oerhört synd om den som mist sitt liv på det sättet och den som skadats.

En medresenär som satt längre fram i tåget berättade att man på långt håll kunde se att det arbetades på några spår ifrån vårt spår. Sen hade en arbetare börjat springa närmare och en annan har följt efter.
Misstanken vissa av oss resenärer diskuterade var ifall den avlidne kanske hade tänkt ”jag hämtar/gör det snabbt” och sen eventuellt inte hunnit, kanske snubblat på spåret eller liknande.
Flera av oss snubblade ordentligt på spåret på väg till gatan när vi hade evakuerats, även polisen, och polisen fick också rycka ut i att leda oss genom spåret, höll vissa i händerna osv.
Tror inte det är en omöjlighet.
Citera
2025-04-26, 19:17
Medlem
v.d.Wetterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Efter vad jag förstod var det fri sikt 600 resp. 900 meter och då tänker jag att det inte ska behöva ta tågvarnaren 15 sek att upptäcka ett synligt tåg om han är lite vaken.

Ska man dra av 15 sek är det för lite för på bägge avstånden.
Det är fri sikt max 600 respektive 900 meter.
Men spåret ska vara utrymt i minst 15 sekunder innan tåget passerar som du därför måste dra av på de tiderna du räknat på.
Citera
2025-04-26, 19:25
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baralitemycket
Tro mig, bromssträckan var oerhört lång. Vi på tåget kände av nödbromsen väldigt tydligt och vi rullade läääänge innan tåget faktiskt hade stannat. Handlar inte om fel hastighet.. Tåget kördes så snabbt det skulle köras precis där.
Tycker så oerhört synd om lokföraren som ”tvingats” ta ett liv och skada ett annat.
Och tycker så oerhört synd om den som mist sitt liv på det sättet och den som skadats.

En medresenär som satt längre fram i tåget berättade att man på långt håll kunde se att det arbetades på några spår ifrån vårt spår. Sen hade en arbetare börjat springa närmare och en annan har följt efter.
Misstanken vissa av oss resenärer diskuterade var ifall den avlidne kanske hade tänkt ”jag hämtar/gör det snabbt” och sen eventuellt inte hunnit, kanske snubblat på spåret eller liknande.
Flera av oss snubblade ordentligt på spåret på väg till gatan när vi hade evakuerats, även polisen, och polisen fick också rycka ut i att leda oss genom spåret, höll vissa i händerna osv.
Tror inte det är en omöjlighet.

När man arbetar som signaltekniker, kontaktledningstekniker eller bantekniker (för nämna några som jobbar på järnvägen) så är vi vana vid spårmiljön till skillnad från övriga personer eller polis.

Vi vet vart och hur man ska gå för inte snubbla. Och vi springer absolut inte i spåret. För då snubblar man såklart.

Gällande bromssträckan så kör tågen i 160 kmh på platsen. 500-600 meter bromssträcka med nödbroms är rimligt.
Citera
2025-04-26, 19:27
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:

LL

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Snubbla har jag inte sagt något om. Sluta ljug.

Det var fastna det handlar om. Man får kämpa rätt hårt för att lyckas fastna. Det skulle möjligen kunna vara i en växel som läggs om och man har en kroppsdel mellan växeltungan och rälen. Men aldrig hört talas om nån som fastnat.

Men se upp för luckan där en gripklo kommer upp ur marken och kniper fast dig!!!!

Citat:
Bullshit. Om du fastnar med foten mellan tungan och stödrälen och tågväg ska läggas med växeln i rakläge är det inga som helst problem ställa signalen till Kör.

Om du däremot med foten blockerar växeln från att läggas kommer Tkl att få upp det som växelfel och tågväg kan inte fällas.

Det finns inga växlar på denna olycksplats. Så skippa att diskutera det i denna tråden

För övrigt så är det typ omöjligt att fasta i en öppen tunghalva i växel som ni pratar om.

Man vet som tekniker hur man ska gå i spåret.
Citera
2025-04-26, 19:28
Medlem
LagomLats avatar
Citat:

Ja visst är det så, jag tänkte bara på fallet när någon fastnar vid omläggning.

Naturligtvis kan man fastna utan omläggning!

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in