Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 22:02
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garv-Per
Vart har du fått fram informationen?

Står bland annat på SVT

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/totalstopp-i-tagtrafiken-mellan-malmo-och-lund-efter-olycka
Citera
2025-04-24, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kappatalist
Det är 2 bantekniker från RSAB som blivit påkörda.

Arbetet ska ha skett med tågvarning i trafikerat spår utan ordergivning.

Känns som att tågvarning snart kommer förbjudas. Fruktansvärt hemsk olycka detta
Citera
2025-04-24, 22:04
Medlem
Garv-Pers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/1/?lpfm.loc=Sk%C3%A5ne%20l%C3%A4n

Tack!
Citera
2025-04-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Det påstås här att det är personer som arbetat med signalerna som har blivit påkörda. När sådant arbete pågår så blir alla tåg ordergivna före avgång från senaste trafikplats om nedsatt hastighet förbi arbetsplatsen. Oftast så lågt som 40 kmh.

Absolut inte! Som lokförare kan jag säga att jag väldigt sällan blir ordergiven pga arbetare i spår, de står och gör sitt jobb och flyttar sig innan vi dundrar förbi i full fart..
Citera
2025-04-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcederberg
Absolut inte! Som lokförare kan jag säga att jag väldigt sällan blir ordergiven pga arbetare i spår, de står och gör sitt jobb och flyttar sig innan vi dundrar förbi i full fart..

Det har även framkommit att de drabbade var bantekniker. Därmed bör de inte pilla med någon signal såvida inte vegetation skymt signalen
Citera
2025-04-24, 22:31
Medlem
Den mänskliga faktorn.
De har blivit nonchalanta efter att ha jobbat på spåret ett tag.
Citera
2025-04-24, 22:41
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcederberg

Som lokförare instämmer jag. Förekommer nedsatt hastighet av säkerhetsskäl, men då är det helutrustat med baliser och tavlor.

LL
Citera
2025-04-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garv-Per
Jag är rädd att det rör sig om unga killar, en drös aktiva grafittimålare som kör en del just nu.

Man kan ju hoppas
Citera
2025-04-24, 22:52
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Har jag påstått det? Jag är själv lokförare.

Jag undrade bara vilket bolag det var.

Tåg 11095 ska det ha varit. Vill minnas att det är Öresundståg som har de tågnummerna
Citera
2025-04-24, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jo det gör man ibland men då ska strikta regler följas om att man har sk tågvarnare (person/personer utplacerade som varnar i god tid om ett tåg kommer).

Men ibland handlar det om att banarbetare går över spåret (det får de göra) utan att se sig för ordentligt. Mycket "ska bara".

Man får väl jobba på tågvarning upp till sth 150km/t har jag för mig.Men tågen kan ju köra några km snabbare än så,är inte riktigt lika som för bilar.
Citera
2025-04-24, 22:53
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kappatalist
Det är 2 bantekniker från RSAB som blivit påkörda.

Arbetet ska ha skett med tågvarning i trafikerat spår utan ordergivning.
Vad menas med sista meningen?
Citera
2025-04-24, 22:57
Medlem
Finns det inga vakter/spanare som är med och håller utkik och varnar och håller koll?

Får dessa banarbetare använda hörlurar? Tänkte om man lyssnar på Spotify med brusreducering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in