2025-04-24, 17:15
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Det går inga tåg mellan Malmö C och Lund C sedan 15.50. Orsaken är en olycka på godsbangården i Malmö. Två personer ska vara skadade. Polisen har i nuläget inga uppgifter om skadeläget för personerna som ska ha blivit påkörda av ett tåg på godsbangården. Enligt Trafikverket beräknas tågtrafiken återupptas tidigast klockan sju på kvällen. Skånetrafiken har beställt ersättningsbussar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...d-efter-olycka

https://polisen.se/aktuellt/handelse...kolycka-malmo/
Citera
2025-04-24, 17:20
Medlem
Hur kan folk fortfarande gå på spår när olyckor sker så ofta. Obegripligt.
Citera
2025-04-24, 17:29
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hur kan folk fortfarande gå på spår när olyckor sker så ofta. Obegripligt.
Godsbangården får mig att vilja killgissa på att det rör sig om personal av något slag. De måste förmodligen vistas på spåren då och då.
Citera
2025-04-24, 17:35
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Uppdatering 17:30: Evakuering av passagerare ombord på tåget som var inblandat i olyckan har påbörjats. Polisens tekniker är budade till platsen.

https://polisen.se/aktuellt/handelse...kolycka-malmo/
Citera
2025-04-24, 17:37
Medlem
Citat:
Hur kan folk fortfarande...
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Godsbangården får mig att vilja killgissa på att det rör sig om personal av något slag.
Förmodligen några banverkare som mäter bredden mellan rälarna. Vore intressant att veta vilken hastighet som hölls.
Citera
2025-04-24, 17:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Godsbangården får mig att vilja killgissa på att det rör sig om personal av något slag. De måste förmodligen vistas på spåren då och då.

Det går genomfartståg och finns med all säkerhet plankorsningar på Malmö Gbg om man pratar om det i driftplatsterm (större än enbart där man håller på med rangering).

Sannolikhet att det är 2 personer från allmänheten är bra mycket större än att det skulle röra sig om arbetare som är utbildade för vistelse i spår.
Citera
2025-04-24, 17:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Förmodligen några banverkare som mäter bredden mellan rälarna. Vore intressant att veta vilken hastighet som hölls också. Var det växling så lär föraren eller signal givaren ligga risigt till.

Verkar röra sig om en passagerartåg där passagerarna fått evakuerats så det lär inte varit under växling.
Citera
2025-04-24, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Verkar röra sig om en passagerartåg där passagerarna fått evakuerats så det lär inte varit under växling.
Nej, jag såg det senare att det var tåg.

Men att civila skulle vistas på själva godsbangården har jag svårt att tänka mig. Där inne ska inte dom vistas.
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Sannolikhet att det är 2 personer från allmänheten är bra mycket större än att det skulle röra sig om arbetare som är utbildade för vistelse i spår.
Senast redigerad av Moranco 2025-04-24 kl. 17:48.
Citera
2025-04-24, 17:47
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Ja, det har ju onekligen hänt olyckor med banarbetare tidigare. Dock betydligt ovanligare än att allmänhet avsiktligt eller oavsiktligt hamnar i vägen för tåg.

Kan vara vilket som i detta fall, men plats och tidpunkt kan väl tala för arbetare. Om det handlar om ett passagerartåg som i rätt hög fart passerar genom en godsbangård med väldigt många spår i bredd, så kan det väl helt enkelt handla om att man missuppfattat vilket spår tåget kommer på.
Senast redigerad av fernebo 2025-04-24 kl. 17:51.
Citera
2025-04-24, 17:57
Medlem
Vilken hastighet håller dom tågen där för det verkar vara preciiiis några meter innan perrongen så om dessa två personer har tur bör tåget hållit en ganska begränsad hastighet?

Eller är man körd oavsett?

Kan ju hända dom blev påkörda från sidan/mot axeln och svingats åt sidan?
Citera
2025-04-24, 17:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Nej, jag såg det senare att det var tåg.

Men att civila skulle vistas på själva godsbangården har jag svårt att tänka mig. Där inne ska inte dom vistas.

Är inte bekant med området och när jag tittar på det (Kirseberg) verkar det ju faktiskt som att det inte är ett område där allmänheten enkelt har tillträde (inga plankorsningar). Har väl inte hindrat obehöriga förr men det kanske är arbetare som inte sett sig för.
De påkörda lär inte vara vid liv.
Lider med föraren.
Citera
2025-04-24, 18:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Vilken hastighet håller dom tågen där för det verkar vara preciiiis några meter innan perrongen så om dessa två personer har tur bör tåget hållit en ganska begränsad hastighet?

Eller är man körd oavsett?

Kan ju hända dom blev påkörda från sidan/mot axeln och svingats åt sidan?

Vilken station? Östervärn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in