2025-04-26, 19:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Bullshit. Om du fastnar med foten mellan tungan och stödrälen och tågväg ska läggas med växeln i rakläge är det inga som helst problem ställa signalen till Kör.

Om du däremot med foten blockerar växeln från att läggas kommer Tkl att få upp det som växelfel och tågväg kan inte fällas.

Och hur fan skulle det gå till att man fastnar då? Snacka om teoretiskt resonemang. Har nog aldrig hänt i verkligheten.

Nu tycker jag vi släpper denna diskussion om att fastna. Det finns inget att fastna i på platsen som denna tragiska olycka hände.
Citera
2025-04-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Naturligtvis kan man fastna utan omläggning!
Förklara gärna, jag har jobbat på järnvägen sedan 2008 och har aldrig hört talas om ett sådant fall.
Citera
2025-04-26, 21:01
Avstängd
Är malmös godsbanegård den största och farligaste i norden?
Citera
2025-04-26, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Är malmös godsbanegård den största och farligaste i norden?

På vilket sätt ska den vara farlig? olyckan skedde inte inne på godsbangården.

Hallsberg är den Största volymmässigt i norra europa, och då störst i Sverige med, dock har Malmö fler "KM spår"
Citera
2025-04-26, 21:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
På vilket sätt ska den vara farlig? olyckan skedde inte inne på godsbangården.

Hallsberg är den Största volymmässigt i norra europa, och då störst i Sverige med, dock har Malmö fler "KM spår"
ok är bara allmänintresserad, menade nog "kombiterminal" med räls
tycker ofta det är en massa händelser i malmö, vagnar som läcker farligt gods etc

hade för mig jag läst om tidigare personolyckor men det kanske inte var malmö

"Samtidigt är det mer tågtrafik än tidigare på järnvägen, vilket gör att tiderna för arbete blir kortare"
https://arbetet.se/2024/04/22/olycko...ackande-trend/
Citera
2025-04-26, 21:49
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Förklara gärna, jag har jobbat på järnvägen sedan 2008 och har aldrig hört talas om ett sådant fall.

Jag har jobbat på järnvägen sedan 1989 och har inte heller hört talas om något sådant fall.

Men man skulle ju kunna fastna i mellan växeltungan och stödrälen om man råkar sätta ner foten där.

Ytterst osannolikt.

LL
Citera
2025-04-26, 22:01
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baralitemycket
Det gör sig om två arbetare som är utbildade för vistelse i spår.

Jo, det vet vi sedan länge.
Citera
2025-04-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Och hur fan skulle det gå till att man fastnar då? Snacka om teoretiskt resonemang. Har nog aldrig hänt i verkligheten.

Nu tycker jag vi släpper denna diskussion om att fastna. Det finns inget att fastna i på platsen som denna tragiska olycka hände.

Jag vet jävligt väl att det är väldigt svårt att fastna med tassen. Och jag lyfte det inte heller.

Jag bemötte tramset om att det inte går att fälla tågväg om nån mot förmodan ändå skulle lyckas göra det.
Citera
2025-04-27, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterFistel
Hur skulle man kunna fastna i ett tågspår?

Ja man skulle ju kunna fastna i en staggrop kanske
Citera
2025-04-27, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Exakt
Öh det beror väl på hur man fastnar?
Men som sagt ,inte så vanligt ändå.
Citera
2025-04-27, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kappatalist
Det gör man dagligen. Avstängt spår är såklart säkrast, men väldigt svårt att få under dagtid om det inte redan är till exempel ett signalfel.

Tågvarning funkar bra när det utförs korrekt. Men tyvärr är mänskliga faktorn och risken för slarv alltid närvarande.

ja men hur fan kan man utsätta sin personal med att jobba på/vid spåren när tågen är i trafik? Livsfarligt!

Är noll insatt i hur det är att arbeta på järnvägar så ursäkta mina dumma frågor men om de hade tågvarning, vad gick fel då?

Fruktansvärt tragiskt!
Citera
2025-04-27, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Ingen del av säkerheten vid arbeten i spår bygger på datorers visning av var tågen är.

Är inte spåret avstängt så används en tågvarnare som varnar för ankommande tåg.

LL

vad hände då med tågvarnaren i detta fall? för spåret var uppenbarligen inte avstängt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in