Citat:
Ursprungligen postat av
Flyer6
Hur vet du att de var oskyldiga?
Det är ju minst lika orimligt att en kvinna kan bli våldtagen och djupt traumatiserad men hennes förövare får aldrig något straff. Låter ofta här på flashback som att det ska krävas att kvinnan alltid har en kamera (för ljudinspelning duger inte heller) där alla "nej" och sexuella akter mot henne förekommer. Med dom beviskraven skulle ingen någonsin bli dömd för våldtäkt, och det är lika orimligt.
Nej det är inte orimligt att hellre fria än fälla när ord står mot ord. Det är en självklar princip i en rättsstat, och den gäller alla andra brott - bara inte detta nu sedan några år tillbaka. Tänk om det skulle funka att polisanmäla att "min granne herr Persson kom in genom min olåsta altandörr och tog min plånbok som låg på köksbordet, jag såg honom. Och genast efter skickade jag ett SMS om detta till min bästa väninna, ni kan få se det, jag har det kvar!" Och detta skulle räcka för att döma herr Persson för stöld och inbrott, fast man aldrig hittade plånboken hos honom eller kunde belägga några uttag med målsägarens kreditikort eller några upptagningar av övervakningskamera fanns. Skulle aldrig hända, är helt omöjligt!
Observera också att problemet överhuvudtaget inte finns när det gäller riktiga, uppenbara våldtäkter, d.v.s. överfallsvåldtäkter. Det har aldrig någonsin hänt att en man har överfallit en främmande kvinna i motionsspåret, och sedan har han friats för att han sagt "vi började prata, och sedan ville hon själv gå in i skogen och ha samlag". Har ALDRIG hänt. Utan detta handlar om situationer där det UPPENBART förelegat en frivillighet, d.v.s. kvinnan har frivilligt följt med mannen någonstans där de kan vara ensamma efter t.ex. en fest eller krogkväll där de hånglat, dansat, han har köpt drinkar åt henne o.s.v.. D.v.s. ett uppenbart sexuellt sammanhang.
Att då döma mannen om kvinnan ångrar sig morgonen därpå, är ju helt absurt. För det finns det dom som gör, och det kan även vara så att de inte minns något på grund av för mycket alkohol kvällen innan. Då tänker de "jag är en fin flicka, jag gör inte sådant här fult, han måste ha supit mig full med flit och sedan våldtagit mig".