2025-04-25, 18:53
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Är inte det oerhört märkligt att du helt plötsligt är tvärsäker på att det handlar om falsk tillvitelse samtidigt som du i helt andra trådar är övertygad om att kvinnorna talar 100 procent sanning ☺️

Det är ju just det som är grund för en sund förmåga att kunna ha två tankar/åsikter i huvudet samtidigt. Den information och slutledning en person drar gällande ett (tidigare) fall bör inte ligga till grund för ALLA andra kommande fall, utan man måste se till premisserna för varje enskilt fall. En person som anmäler våldtäkt men blir anhållen 8h senare för falsk tillvitelse lär åklagaren ha god grund för. Och har denne inte det lär vi få se en riktig skitstorm sen.
Senast redigerad av Flyer6 2025-04-25 kl. 18:56.
Citera
2025-04-25, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Du anser alltså att kvinnor som anmäler påhittade våldtäkter ska dömas för detta? Hur stort tror du mörkertalet är? Många anmälningar brister helt vad gäller bevisning, ofta handlar det bara om att "målsäganden" berättat för någon kompis eller väninnor som inte sett ett skit av det påstådda händelseförloppet.

Kan inte du berätta varför du är så säker på det?

Är du synsk?

Varför kan inte du inse att det finns totalt gränslösa kvinnor som ljuger om allt möjligt som exempelvis påstådda våldtäkter, detta är väl historiskt vanligt och existerar väl i alla kulturer?

Tror du att kvinnan i det aktuella fallet hatar män?

Vad anser du att hon ska ha för straff? Fängelse?

Vill kvinnor ha sex med en man och har det med samtycke så kommer kvinnor i regel vilja ha det fler gånger med samma man. Inte anmäla mannen falskt för våldtäkt.

Vill kvinnor inte ha sex med en man och han våldtar kvinnan så kommer hon eventuellt anmäla honom för våldtäkt.

Avskyr kvinnor en man, så kan vissa hämndlystna kvinnor säkert få för sig att anmäla honom för våldtäkt. Men avskyr kvinnor en man så kommer de inte vilja ha sex med honom! Inget sex alltså. Men en falsk anmälan om Våldtäkt gör de. Och finns det inga bevis för sex ens, så är det nog ganska lätt för åklagare och polis att se att det rör sig om falsk tillvitelse. Och det är vad jag tror det handlar om i detta fallet: inget sex, men en falsk våldtäktsanmälan.

Blev det tydligare för dig ny hur jag resonerar?
Senast redigerad av TomatKungen 2025-04-25 kl. 18:58.
Citera
2025-04-25, 19:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Hur vet du att de var oskyldiga?

Det är ju minst lika orimligt att en kvinna kan bli våldtagen och djupt traumatiserad men hennes förövare får aldrig något straff. Låter ofta här på flashback som att det ska krävas att kvinnan alltid har en kamera (för ljudinspelning duger inte heller) där alla "nej" och sexuella akter mot henne förekommer. Med dom beviskraven skulle ingen någonsin bli dömd för våldtäkt, och det är lika orimligt.

Nej det är inte orimligt att hellre fria än fälla när ord står mot ord. Det är en självklar princip i en rättsstat, och den gäller alla andra brott - bara inte detta nu sedan några år tillbaka. Tänk om det skulle funka att polisanmäla att "min granne herr Persson kom in genom min olåsta altandörr och tog min plånbok som låg på köksbordet, jag såg honom. Och genast efter skickade jag ett SMS om detta till min bästa väninna, ni kan få se det, jag har det kvar!" Och detta skulle räcka för att döma herr Persson för stöld och inbrott, fast man aldrig hittade plånboken hos honom eller kunde belägga några uttag med målsägarens kreditikort eller några upptagningar av övervakningskamera fanns. Skulle aldrig hända, är helt omöjligt!

Observera också att problemet överhuvudtaget inte finns när det gäller riktiga, uppenbara våldtäkter, d.v.s. överfallsvåldtäkter. Det har aldrig någonsin hänt att en man har överfallit en främmande kvinna i motionsspåret, och sedan har han friats för att han sagt "vi började prata, och sedan ville hon själv gå in i skogen och ha samlag". Har ALDRIG hänt. Utan detta handlar om situationer där det UPPENBART förelegat en frivillighet, d.v.s. kvinnan har frivilligt följt med mannen någonstans där de kan vara ensamma efter t.ex. en fest eller krogkväll där de hånglat, dansat, han har köpt drinkar åt henne o.s.v.. D.v.s. ett uppenbart sexuellt sammanhang.

Att då döma mannen om kvinnan ångrar sig morgonen därpå, är ju helt absurt. För det finns det dom som gör, och det kan även vara så att de inte minns något på grund av för mycket alkohol kvällen innan. Då tänker de "jag är en fin flicka, jag gör inte sådant här fult, han måste ha supit mig full med flit och sedan våldtagit mig".
Senast redigerad av Merwinna 2025-04-25 kl. 19:06.
Citera
2025-04-25, 19:18
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej det är inte orimligt att hellre fria än fälla när ord står mot ord. Det är en självklar princip i en rättsstat, och den gäller alla andra brott - bara inte detta nu sedan några år tillbaka. Tänk om det skulle funka att polisanmäla att "min granne herr Persson kom in genom min olåsta altandörr och tog min plånbok som låg på köksbordet, jag såg honom. Och genast efter skickade jag ett SMS om detta till min bästa väninna, ni kan få se det, jag har det kvar!" Och detta skulle räcka för att döma herr Persson för stöld och inbrott, fast man aldrig hittade plånboken hos honom eller kunde belägga några uttag med målsägarens kreditikort eller några upptagningar av övervakningskamera fanns. Skulle aldrig hända, är helt omöjligt!

Observera också att problemet överhuvudtaget inte finns när det gäller riktiga, uppenbara våldtäkter, d.v.s. överfallsvåldtäkter. Det har aldrig någonsin hänt att en man har överfallit en främmande kvinna i motionsspåret, och sedan har han friats för att han sagt "vi började prata, och sedan ville hon själv gå in i skogen och ha samlag". Har ALDRIG hänt. Utan detta handlar om situationer där det UPPENBART förelegat en frivillighet, d.v.s. kvinnan har frivilligt följt med mannen någonstans där de kan vara ensamma efter t.ex. en fest eller krogkväll där de hånglat, dansat, han har köpt drinkar åt henne o.s.v.. D.v.s. ett uppenbart sexuellt sammanhang.

Att då döma mannen om kvinnan ångrar sig morgonen därpå, är ju helt absurt. För det finns det dom som gör, och det kan även vara så att de inte minns något på grund av för mycket alkohol kvällen innan. Då tänker de "jag är en fin flicka, jag gör inte sådant här fult, han måste ha supit mig full med flit och sedan våldtagit mig".

Fast nu går ju inte en utredning gällande våldtäkt till så att kvinnan anmäler våldtäkt lite casual, berättar lite i ett förhör, sen inväntar åtal och cashar in så som folk beskriver det här. Traumatiserade människor tvingas återberätta i detalj vad de utsatts för, även ofta genomgå en gynekologisk undersökning (vilket även det är retraumatiserande), vilket inte är någon lätt bedrift.

Absolut att det är fel om det visar sig vara ett fall av ånger. Notera också att de fall där målsägande inte kommer ihåg ingår i statistiken för nerlagda fall där våldtäkt ej går att styrka.

Hur ska en påtvingad våldtäkt i nära relation påvisas menar du? Hur ska ex. en kvinna som hotas med döden om hon inte underkastar sig påvisa våldtäkt?
Senast redigerad av Flyer6 2025-04-25 kl. 19:32.
Citera
2025-04-25, 19:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Fast nu går ju inte en utredning gällande våldtäkt till så att kvinnan anmäler våldtäkt lite casual, berättar lite i ett förhör, sen inväntar åtal och cashar in så som folk beskriver det här. Traumatiserade människor tvingas återberätta i detalj vad de utsatts för, även ofta genomgå en gynekologisk undersökning (vilket även det är retraumatiserande), vilket inte är någon lätt bedrift.

Absolut att det är fel om det visar sig vara ett fall av ånger. Notera också att de fall där målsägande inte kommer ihåg ingår i statistiken för nerlagda fall där våldtäkt ej går att styrka. Hur ska en påtvingad våldtäkt i nära relation påvisas menar du?

Hur ska ex. en kvinna som hotas med döden om hon inte underkastar sig påvisa våldtäkt?

En gynekologisk undersökning bevisar inte om ett samlag varit frivilligt eller inte. Lättare skador bevisar inget heller, om det finns andra vittnen som säger att kvinnan "likes it rough" - men kan bevisa brott om det är känt att kvinnan INTE gillar sådant. Det är alltid en fråga om bevisning och bevisbedömning - eller bör/ska vara.

Går det inte att styrka så GÅR det inte, och då kan mannen inte dömas. Inte för att detta är något bra, men för att alternativet - en oskyldig i fängelse i tre år, samt karriären förstörd - är värre. Så tänker vi ju om alla andra brott - till och med om värre brott än våldtäkt, som dråp och mord - så varför inte detta?

Angående våldtäkt inom nära relation, så behöver en kvinna som anmält något sådant först och främst hjälp att komma ifrån förhållandet, vare sig just det brottet går att styrka eller inte. För hon mår uppenbarligen inte bra i förhållandet. DÄR behöver det läggas krut! För idag går så många misshandlade kvinnor tillbaka till mannen, för att de inte kan få en plats på en kvinnojour, eller körs ut från kvinnojouren efter en tid fast de inte fått en bostad. Detta är även för kvinnan mer grundläggande än att hon får se mannen dömd. Ett stort problem är att kvinnor ofta inte kan få en egen lägenhet för att de har för låga inkomster. När det gäller migranter får dock dessa ALLTID en egen lägenhet fast de saknar inkomst. DOM vurmar samhället nämligen för. (Många gånger förbjuder mannen sin fru att arbeta, just för att han vet detta - det är ett sätt att binda henne till sig, göra henne helt beroende av honom.)
Citera
2025-04-25, 19:48
Medlem
bearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Avskyr kvinnor en man, så kan vissa hämndlystna kvinnor säkert få för sig att anmäla honom för våldtäkt. Men avskyr kvinnor en man så kommer de inte vilja ha sex med honom! Inget sex alltså. Men en falsk anmälan om Våldtäkt gör de.
I teorin skulle en hämndlysten kvinna kunna ha sex med en man bara för att plantera bevis mot honom inför en falsk anmälan.
Citera
2025-04-25, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Sedär. Ännu en. Bra att hon själv får smaka på tillbakakakan nu. Om rätt hade varit rätt skulle hon själv dömas till ett likvärdigt straff som hon försökte få den stackars mannen dömd för.

Det stämmer. Det var i diskussion med mig för bara några dagar sedan som användaren TomatKungen påstod att sådana här saker var mycket ovanliga.

Skarpögt uppfattat.

Jag tror inte alls det är så ovanligt. Jag har varit med om det. Absolut vanligast är bara anklagelser utan någon polisanmälan.
Citera
2025-04-25, 20:59
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
NRIKES. En 21-årig kvinna greps efter att ha lämnat in en anmälan om våldtäkt till rättscentrum i Malmö den 30 mars. Åklagaren bedömde att anmälan inte var sann – och kvinnan sitter nu själv häktad för grov falsk angivelse, skriver Sydsvenskan.

Dela artikeln

Kvinnan kom in till rättscentrum klockan 18.29. Polisen inledde genast utredningsåtgärder. Exakt vad som gjordes vill åklagaren inte kommentera.

Drygt åtta timmar senare, vid 02.33, fattades beslut om att anhålla kvinnan, enligt Sydsvenskan.

Hon är sedan dess frihetsberövad, trots att hon är tidigare ostraffad. Hon förnekar brott.

Grov falsk angivelse innebär att någon anmält en person som man vet är oskyldig, med avsikt att få personen dömd. Brottet kan ge upp till fyra års fängelse.

– Jag menar att det råder kollusionsfara, att kvinnan riskerar att påverka utredningen om hon är på fri fot, säger åklagaren Fredrika Svensson till Sydsvenskan.

Malmö tingsrätt höll häktningsförhandling under torsdagen och delade åklagarens bedömning.

Kvinnan är nu häktad på sannolika skäl misstänkt för grov falsk angivelse och ska sitta häktad i två veckor.

Någon som vet vem hon är?

Källa:
https://www.friatider.se/21-arig-kvi...falsk-valdtakt

Jag vet inte vem hon är, men jag hoppas hon får ett mycket mycket hårt straff. Minst 1 år.
Citera
2025-04-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bears
I teorin skulle en hämndlysten kvinna kunna ha sex med en man bara för att plantera bevis mot honom inför en falsk anmälan.

Kvinnor har svårt att ha sex med någon de inte känner för. Så nej. Inte alls troligt.

Troligare är falsk angivelse utan att sex ens gar förekommit. Och det är vad jag tror är fallet i detta ärendet.
Citera
2025-04-25, 22:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vill kvinnor ha sex med en man och har det med samtycke så kommer kvinnor i regel vilja ha det fler gånger med samma man. Inte anmäla mannen falskt för våldtäkt.

Nu utgår du ifrån att kvinnor aldrig ljuger för att dölja en otrohet eller pga ekonomiska skäl, hämndmotivet bör inte heller underskattas för att inte tala om möjligheten av psykisk sjukdom. Själva akten kan ha varit fullt frivillig och med samtycke men sen har en propp gått.

"När Brottsförebyggande rådet (Brå) i en färsk rapport granskade våldtäktsanmälningar från förundersökning till dom, framkom att ungefär var femte nedläggningsbeslut i förundersökningsskedet berodde på att det rådde tvivel kring om någon våldtäkt överhuvudtaget ägt rum"

"Det totala antalet nedlagda förundersökningar som Brå granskade var 736 stycken. Statistiken visar att 6 procent av nedläggningsbesluten rörde helt påhittade anmälningar från psykiskt sjuka, 2 procent rörde spekulation från en målsägande som fått en blackout, 6 procent rörde fall med stark motbevisning och slutligen 4 procent rörde fall med mindre stark motbevisning"

https://kvartal.se/artiklar/27221/

I det aktuella fallet i Malmö så vet inte vi anledningen till att kvinnan anmälde men att man inte trodde på hennes historia bevisas väl av att hon just nu sitter häktad misstänkt för grov falsk angivelse?

Citat:
Avskyr kvinnor en man, så kan vissa hämndlystna kvinnor säkert få för sig att anmäla honom för våldtäkt. Men avskyr kvinnor en man så kommer de inte vilja ha sex med honom! Inget sex alltså. Men en falsk anmälan om Våldtäkt gör de. Och finns det inga bevis för sex ens, så är det nog ganska lätt för åklagare och polis att se att det rör sig om falsk tillvitelse. Och det är vad jag tror det handlar om i detta fallet: inget sex, men en falsk våldtäktsanmälan.

Blev det tydligare för dig ny hur jag resonerar?

Jag tror inte ens att du själv riktigt vet hur du resonerar ☺️
Citera
2025-04-25, 22:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Kvinnor har svårt att ha sex med någon de inte känner för. Så nej. Inte alls troligt.

Nu hittar du på. I själva verket har du ingen aning om detta, du kan inte utgå ifrån dig själv.

Citat:
Troligare är falsk angivelse utan att sex ens gar förekommit. Och det är vad jag tror är fallet i detta ärendet.

I teorin kan det handla om försök att dölja en otrohet eller eller så finns det andra anledningar bakom anmälan.
Hon hade kanske grälat med sin pojkvän, drack alkohol och hoppade sen i säng med en annan kille men ångrade sig dagen efter? Pojkvännen fick sen reda på vad som hänt.....

Det existerar helt uppenbart fall där andra tjejer har ljugit i syfte att dölja en otrohet.

(FB) Otrogen tjej ljög och sa det var våldtäkt, men avslöjades och åtalas nu i Örebro

https://omni.se/kvinna-planerade-otr...6-7514f16333be

Jag hittade även ett annat fall som rör grov falsk angivelse.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...-60-000-kronor
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2025-04-25 kl. 22:39. Anledning: Tillägg
Citera
2025-04-25, 22:40
Bannlyst
Citat:
Hur vet du att de var oskyldiga?

Det är ju minst lika orimligt att en kvinna kan bli våldtagen och djupt traumatiserad men hennes förövare får aldrig något straff. Låter ofta här på flashback som att det ska krävas att kvinnan alltid har en kamera (för ljudinspelning duger inte heller) där alla "nej" och sexuella akter mot henne förekommer. Med dom beviskraven skulle ingen någonsin bli dömd för våldtäkt, och det är lika orimligt.

Hörsägen men en gammal bekant som är fängelsepsykolog påstår att det brott som flest män sitter oskyldigt dömda för är våldtäkt. Jag har själv blivit oskyldigt anmäld för sexuellt ofredande men hade turen att målsägaren kom med en massa onödiga lögner, som min advokat slog ner stenhårt på, så att jag friades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in