2025-07-07, 16:13
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, varför skulle jag göra det? Rimlig dom när det kommer till 21-åringen. Men fel att sambon blev friad för medhjälp till falsk angivelse. Uppenbart i deras sms konversation att det var en otrohet han bevittnade och inte en våldtäkt.

Om rätten tror på att sambon bevittnade en våldtäkt. Så borde rätten snarare ställa sig frågan "tänk om det var en våldtäkt?".

För läser man deras sms till varandra i FUP är det ju uppenbart att det rör sig om grov falsk angivelse och medhjälp till grov falsk angivelse. Inte våldtäkt.

Sambon borde ha dömts för medhjälp.
Här håller jag med dig, helt klart visste han att hon var otrogen, blir lite patetiskt när man läser hans förhör i FUP där han försöker skylla på "våldtäkt" när SMSen uppenbart visar motsatsen.

Borde varit tillräckligt med "bevis" för att döma honom till medhjälp.

Bra med fängelse för henne (hade gärna sett nått år + dock) kanske det kan avskräcka andra från att falskt anmäla någon i framtiden.
Citera
2025-07-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast nu är sambon friad för medhjälp till grov falsk angivelse till ditt förtret ☺️

Främst är det till målsägandes förtret.

Eller vad hade du själv tyckt om en kvinna du haft sex med falskt anklagar dig för våldtäkt och hennes sambo påstår att han såg dig våldta henne? Nog hade du velat se sambon dömd för medhjälp till grov falsk angivelse då?
Citera
2025-07-07, 16:26
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Nej, den delen av domen är direkt dålig. Läser man 21-åringens och sambons sms konversation, så är det mycket tydligt att det var en otrohet han bevittnade och inte en våldtäkt. Där hoppas jag att målsägande överklagar domen.

Märkligt också att rätten tror på sambon i detta. För om de tror att han tror att han bevittnade en våldtäkt och tror att det var en våldtäkt, så borde rätten förr tänka "det kanske var en våldtäkt?".

Vilket det är övertydligt i FUP att det inte är. Så. Sambon borde ha dömts för medhjälp.
Det verkar inte som att TR tror på att sambon verkligen trodde att en våldtäkt ägde rum, men det verkar som att de inte tycker det är klarlagt att han genom råd och dåd främjat den falska angivelsen vilket skulle krävas för att också skulle dömas för den medhjälpen
Citera
2025-07-07, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Här håller jag med dig, helt klart visste han att hon var otrogen, blir lite patetiskt när man läser hans förhör i FUP där han försöker skylla på "våldtäkt" när SMSen uppenbart visar motsatsen.

Borde varit tillräckligt med "bevis" för att döma honom till medhjälp.

Bra med fängelse för henne (hade gärna sett nått år + dock) kanske det kan avskräcka andra från att falskt anmäla någon i framtiden.

Ja, det är helt uppenbart i deras sms konversation att detta handlar om otrohet och inte om våldtäkt. Och då är det rimliga att hon döms för grov falsk angivelse och han för medhjälp till grov falsk angivelse. Att fria honom blir ju bara märkligt. Ungefär som att man inte tror på att hennes story om att bli våldtagen, men tror på vittnets berättelse om att han såg henne våldtas.

Ja, 2 år hade varit rimligt utifrån allvarlighetsgraden av det brott hon falskt anklagar målsägande för. Inte längre dock, med tanke på att det nästan omgående upptäcktes att det hela var en lögn. 4 år behöver ju de dömas till som verkligen har sabbat något för sina offer med sina falska angivelser. Kanske så de har förlorat både jobb och familj osv.
Citera
2025-07-07, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Det verkar inte som att TR tror på att sambon verkligen trodde att en våldtäkt ägde rum, men det verkar som att de inte tycker det är klarlagt att han genom råd och dåd främjat den falska angivelsen vilket skulle krävas för att också skulle dömas för den medhjälpen

Det är ju synd. Hade jag varit målsägande I detta fall, hade jag velat se sambon dömd för medhjälp. Just eftersom han ljugit om att han bevittnat en våldtäkt. Det är jävligt magstarkt. Och skulle ju kunna leda till tvivel från folk som inte läst FUP. "Det fanns ju vittne till den påstådda våldtäkten som påstår sig ha sett våldtäkten... Så då var det nig våldtäkt. Och den våldtagna sitter i fängelse och förövaren går fri och får skadestånd från sitt offer tom.!".

Hade sambon blivit dömd hade inga spekulationer kunnat drabba målsägande.
Citera
2025-07-07, 16:36
Medlem
Citat:
Jag kan se i domen att han i rätten hävdar att han trodde att en våldtäkt ägde rum och att han då hade rätt till utökad nödvärnsrätt. Men det verkar ju inte TR tro på, de konstaterar ju också i domen att hans invändning om det är motbevisad. Det syns ju också i hans sms-trafik.
Jag tycker det är tydligt att han visste att det var en otrohet och att hans lätthet att ta till våld spelar in.
Sex månaders fängelse för misshandeln tycker jag är lite lågt, men jag anser det viktigare att han även döms för medhjälp till falsk angivelse.
Vi får väl se om åklagaren överklagar. En dom i hovrätten kommer nog inte leda till ett mycket hårdare fängelsestraff och då kanske inte åklagaren tycker det är lönt….

Ja, vi får se om åklagaren överklagar. Känns ju viktigt för den totala upprättelsen för målsägande att sambon döms för medhjälp. Men du gjorde det iaf begripligt kring varför det inte blev en dom. Men. En överklagan vore på sin plats.
Citera
2025-07-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Malmö Tingsrätt håller inte med dig ☺️

Hoppas att du anser att målsäganden fått upprättelse nu i och med domen och skadeståndet på 60 000 kr.

Man kan dessutom bara spekulera i mörkertalet kring påhittade våldtäkter, det finns nog många fall som aldrig upptäcks.

Vi får se om det överklagas. För målsägandes upprättelse borde ju även sambon dömas för medhjälp.

Nja, 100 000 borde skadeståndet ha legat på. Men visst. 60 000 är bra det med. Och kanske är pengar som 21-åringen kan punga ut och därmed pengar som målsägande kan få. 100 009 riskerar ju kanske annars att bara bli en siffra i domen.

Ovanligt brott. Och nej, jag tror verkligen inte på ett stort mörkertal. Anmälda våldtäkter utreds ju noggrannt och därmed kommer det ju fram om det rör sig om falsk angivelse, så som i detta fall. Eller i Lam*bertz fallet osv.
Citera
2025-07-07, 16:52
Medlem
Mercedes avatar
Citat:

Citat:
Ja, det är helt uppenbart i deras sms konversation att detta handlar om otrohet och inte om våldtäkt. Och då är det rimliga att hon döms för grov falsk angivelse och han för medhjälp till grov falsk angivelse. Att fria honom blir ju bara märkligt. Ungefär som att man inte tror på att hennes story om att bli våldtagen, men tror på vittnets berättelse om att han såg henne våldtas.

Ja, 2 år hade varit rimligt utifrån allvarlighetsgraden av det brott hon falskt anklagar målsägande för. Inte längre dock, med tanke på att det nästan omgående upptäcktes att det hela var en lögn. 4 år behöver ju de dömas till som verkligen har sabbat något för sina offer med sina falska angivelser. Kanske så de har förlorat både jobb och familj osv.
Jag förstår tingsrättens tänk när det gäller att bevisa att han främjat falskanmälan och att Elins SMS till hennes mamma om att hon och Viktor ska säga att hon blev våldtagen inte bevisar hans synpunkt i det hela.

MEN jag tycker det är konstigt att hans förhör där han säger att han såg henne bli våldtagen och att det var därför han slog, inte är tillräckligt.
Även om han inte främjat falskanmälan så har han ju hjälpt till med att säga i förhör att han såg henne bli våldtagen.
Det om något styrker ju Elins SMS till mamman om att de (hon och viktor) pratat ihop sig.

Känns lite som tingsrätten säger mot sig själva där.
Citera
2025-07-07, 17:46
Medlem
Några kommentarer:
Det är intressant att de gamla rättsfall från 70-talet jag nämnde tidigare faktiskt refereras i domen (ang. misshandeln) Dock verkar TR anse att de inte är relevanta längre, och därför ges ingen straffrabatt pga provokation. Men däremot sänks skadeståndet av väsentligen samma anledning. Dvs även TR "skuldbelägger" MÄ till viss del.

Sedan håller jag med den skiljaktiga nämndemannen, jag tycker att V:s skuld är ganska uppenbar, med de uppenbara lögner han sagt i polisförhör (efter diskussion med E). Åklagaren borde överklaga denna punkt.
Citera
2025-07-07, 18:33
Medlem
Mimurs avatar
Citat:

Eftersom maxstraffet för grov falsk angivelse är fyra års fängelse så verkar ett år hyggligt rimligt med tanke på att hon är ung och ostraffad och att målsägande inte var misstänkt så länge. Maxstraffet brukar väl bara ”sparas” för de värsta målen i varje brottskategori.
Sedan kan ju jag personligen tycka att minst sex års fängelse vore rimligt för någon som falskeligen anklagar någon för våldtäkt och denne skulle sitta dömd för det under lång tid baserat på just falskt vittnesmål.
Det var väl någon i södra Sverige som satt dömd i några år, mest baserad på sin styvdotters (eller vad det var) anklagelser…
Citera
2025-07-07, 18:44
Medlem
Citat:
Nej, varför skulle jag göra det? Rimlig dom när det kommer till 21-åringen. Men fel att sambon blev friad för medhjälp till falsk angivelse. Uppenbart i deras sms konversation att det var en otrohet han bevittnade och inte en våldtäkt.

Om rätten tror på att sambon bevittnade en våldtäkt. Så borde rätten snarare ställa sig frågan "tänk om det var en våldtäkt?".

För läser man deras sms till varandra i FUP är det ju uppenbart att det rör sig om grov falsk angivelse och medhjälp till grov falsk angivelse. Inte våldtäkt.

Sambon borde ha dömts för medhjälp.

Alltså rätten tror inte på att sambon bevittnade en våldtäkt. Rätten tror inte ens på att han först trodde att det var en våldtäkt, men sedan insåg sitt misstag.

Anledningen till att han frias är att "planeringen" skedde i form av ett telefonsamtal, i stället för SMS som så mycket annat, och det skulle vara möjligt att de inte alls planerade i samförstånd vad som skulle sägas där, de kan ju ha pratat om något helt annat, som Bridgegivar, eller så kanske det var så att E övertalade V helt.. Något som verkligen tänjer gränsen för "rimligt tvivel".
Citera
2025-07-07, 18:45
Medlem
Citat:
Eftersom maxstraffet för grov falsk angivelse är fyra års fängelse så verkar ett år hyggligt rimligt med tanke på att hon är ung och ostraffad och att målsägande inte var misstänkt så länge. Maxstraffet brukar väl bara ”sparas” för de värsta målen i varje brottskategori.
Sedan kan ju jag personligen tycka att minst sex års fängelse vore rimligt för någon som falskeligen anklagar någon för våldtäkt och denne skulle sitta dömd för det under lång tid baserat på just falskt vittnesmål.
Det var väl någon i södra Sverige som satt dömd i några år, mest baserad på sin styvdotters (eller vad det var) anklagelser…

Jo, 1 år är väl rimligt utifrån att hon är ostraffad. Därtill får hon ju även en prick i registret i flera år till. Och det är ju ett straff i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in