2025-07-07, 14:52
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Dom
Malmö tingsrätt
B 4391-25
https://files.catbox.moe/gbfmr5.pdf
Förundersökningsprotokoll
Fup
Malmö tingsrätt
B 4391-25
Aktbil 43 & 44
https://files.catbox.moe/2b6xgp.pdf
https://files.catbox.moe/yc496y.pdf
Stort tack för domen
Citera
2025-07-07, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fel! Anledningen till misshandeln var att sambon tog henne på bar gärning när hon var otrogen.

Hoppas att du slutar att ta kvinnan i försvar nu efter domen.

1 års fängelse känns som en rimlig straffpåföljd..

Han trodde ju enligt domen på att hon höll på att bli våldtagen. Då är det fullt begripligt att han misshandlade målsägande. I nödvärn för målsägande.

Men om han upptäckte en otrohet, då är det inte fullt begripligt med misshandel. Då handlar det om hans egen aggressionsproblematik.

Jag har inte tagit någon i försvar. Det är du som har extremt dålig läsförståelse.

Däremot ska rätt vara rätt.
1. Ska man diskutera 21-åringens otrohet, så ska man givetvis också diskutera målsägandes otrohet, då den även drabbar två små barn.
2. Och man behöver även se till att 21-åringens otrohet skedde i ett dåligt förhållande där hon två veckor tidigare blivit dumpad av sin sambo (som sedan tog tillbaka henne).
3. Att 21-åringen inte stod ut med att hennes sambo skulle åka i fängelse. Och därmed falskt anklagade målsägande för våldtäkt.

Inget av detta är att ta 21-åringen i försvar. Utan mer att nyansera bilden. Vilket behövs när kvinnohatare som du huserar tråden.

I övrigt låter domen bra. Men jag hade nog trott på iaf 2 års fängelse för 21-åringen. Med tanke på allvarlighetsgraden i den falska angivelsen. Men som Mimur skriver, det uppdagades ju snabbt, så kan ju vara det som gav kortare påföljd. Och att hon inte är straffad sedan tidigare.
Citera
2025-07-07, 15:37
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jag tycker också det är tydligt av det som framgår av FUP, men kanske valde inte åklagaren att pressa honom om det och det tycker jag hen borde gjort och det är ju endast vad som framkommer i rätten som ligger till grund för beslutet. Kanske kan man hoppas att åklagaren överklagar till hovrätten för att få honom även dömd för medhjälp till falsk angivelse…
Jag tycker rätten hintar om att de inte riktigt tror honom…
I alla fall uttrycks det i domen att det är svårt att bevisa Victors inblandning och eventuella påverkan. Och att rätten inte var enig säger en del om hur diskussionerna måste ha gått och vilka argument den meningsskiljaktig nämndemannen haft.
Citat:
Sättet som Victor Bykov valt att bereda sitt försvar i relation till misshandelsbrottet kan enligt tingsrätten inte utan vidare användas som avgörande stöd för åtalet
Citera
2025-07-07, 15:42
Medlem
pulverhonungs avatar
Synd att Victor slipper undan att bli dömd för falsk angivelse, som man bör han förstå hur förödande det kan vara att bli dömd för något så allvarligt som våldtäkt.

Skönt iallafall att Elin fick fängelse även om det är en kort tid, i detta sjuka land hade det inte förvånat det minsta om hon kommit undan med skyddstillsyn och skadestånd.
Citera
2025-07-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ebliti
Det var väl en ganska rimlig dom.
Jag tycker dock att Elins skadestånd var lite lågt, kunde gott ha varit upp mot 100k iaf.
Victor tycker jag borde ha dömts för medhjälp. Jag tycker att det är självklart att de båda pratat ihop sig och sedan kör båda två på våldtäktsmotivet, vilket båda vet är osant.

Håller verkligen med! Om både skadeståndet (21-åringen borde betala 100 000 i skadestånd) och att sambon skulle ha dömts för medhjälp till falsk angivelse. Det är ju tydligt i hans sms i deras sms konversation att det är en otrohet han har bevittnat och inte en våldtäkt.

Men visst, 60 000 kanske är lättare att målsägande kan få. Bättre med ett skadestånd som en målsägande får, än ett högt skadestånd som bara blir siffror i en dom.
Citera
2025-07-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Synd att Victor slipper undan att bli dömd för falsk angivelse, som man bör han förstå hur förödande det kan vara att bli dömd för något så allvarligt som våldtäkt.

Skönt iallafall att Elin fick fängelse även om det är en kort tid, i detta sjuka land hade det inte förvånat det minsta om hon kommit undan med skyddstillsyn och skadestånd.

Ja, det blir rentav märkligt, med tanke på smsen de skickar, som tydligt visar att han upptäckte en otrohet och inte en våldtäkt.

Trodde han på allvar att det var en våldtäkt han såg. .. Så blir det ju märkligt att döma någon av de två. För då borde rätten tänka om och tänka "men tänk om det var en våldtäkt".

Både 21-åringen och sambon är ju delaktiga, på olika vis, i den falska angivelsen.
Citera
2025-07-07, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Den där tomatpurén sitter väll någonstans och tuggar fradga som en rabiessmittat gatuhund. Tomaten har ordbajsat redigt i denna tråd.

Nej, varför skulle jag göra det? Rimlig dom när det kommer till 21-åringen. Men fel att sambon blev friad för medhjälp till falsk angivelse. Uppenbart i deras sms konversation att det var en otrohet han bevittnade och inte en våldtäkt.

Om rätten tror på att sambon bevittnade en våldtäkt. Så borde rätten snarare ställa sig frågan "tänk om det var en våldtäkt?".

För läser man deras sms till varandra i FUP är det ju uppenbart att det rör sig om grov falsk angivelse och medhjälp till grov falsk angivelse. Inte våldtäkt.

Sambon borde ha dömts för medhjälp.
Citera
2025-07-07, 15:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
I övrigt låter domen bra. Men jag hade nog trott på iaf 2 års fängelse för 21-åringen.

Intressant! Du hoppades kanske på 2 års fängelse för henne?

Äntligen har du en vettig åsikt 😁

Citat:
Med tanke på allvarlighetsgraden i den falska angivelsen. Men som Mimur skriver, det uppdagades ju snabbt, så kan ju vara det som gav kortare påföljd. Och att hon inte är straffad sedan tidigare.

Sambon friades samtidigt för medhjälp till grov falsk angivelse. Anser du att domen låter bra fortfarande?
Citera
2025-07-07, 16:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej, varför skulle jag göra det? Rimlig dom när det kommer till 21-åringen. Men fel att sambon blev friad för medhjälp till falsk angivelse. Uppenbart i deras sms konversation att det var en otrohet han bevittnade och inte en våldtäkt.

Om rätten tror på att sambon bevittnade en våldtäkt. Så borde rätten snarare ställa sig frågan "tänk om det var en våldtäkt?".

För läser man deras sms till varandra i FUP är det ju uppenbart att det rör sig om grov falsk angivelse och medhjälp till grov falsk angivelse. Inte våldtäkt.

Sambon borde ha dömts för medhjälp.

Fast nu är sambon friad för medhjälp till grov falsk angivelse till ditt förtret ☺️
Citera
2025-07-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Intressant! Du hoppades kanske på 2 års fängelse för henne?

Äntligen har du en vettig åsikt 😁

Sambon friades samtidigt för medhjälp till grov falsk angivelse. Anser du att domen låter bra fortfarande?

Ja, jag trodde på 2 års fängelse för 21-åringen. Det hade varit rimligt med tanke på det grova brott hon falskt anklagade målsägande för. Men också rimligt att det inte blev länre än så, med tanke på att den falska angivelsen uppdagades nästan omgående.

Nej, den delen av domen är direkt dålig. Läser man 21-åringens och sambons sms konversation, så är det mycket tydligt att det var en otrohet han bevittnade och inte en våldtäkt. Där hoppas jag att målsägande överklagar domen.

Märkligt också att rätten tror på sambon i detta. För om de tror att han tror att han bevittnade en våldtäkt och tror att det var en våldtäkt, så borde rätten förr tänka "det kanske var en våldtäkt?".

Vilket det är övertydligt i FUP att det inte är. Så. Sambon borde ha dömts för medhjälp.
Citera
2025-07-07, 16:07
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Han trodde ju enligt domen på att hon höll på att bli våldtagen. Då är det fullt begripligt att han misshandlade målsägande. I nödvärn för målsägande.

Men om han upptäckte en otrohet, då är det inte fullt begripligt med misshandel. Då handlar det om hans egen aggressionsproblematik.

Jag kan se i domen att han i rätten hävdar att han trodde att en våldtäkt ägde rum och att han då hade rätt till utökad nödvärnsrätt. Men det verkar ju inte TR tro på, de konstaterar ju också i domen att hans invändning om det är motbevisad. Det syns ju också i hans sms-trafik.
Jag tycker det är tydligt att han visste att det var en otrohet och att hans lätthet att ta till våld spelar in.
Sex månaders fängelse för misshandeln tycker jag är lite lågt, men jag anser det viktigare att han även döms för medhjälp till falsk angivelse.
Vi får väl se om åklagaren överklagar. En dom i hovrätten kommer nog inte leda till ett mycket hårdare fängelsestraff och då kanske inte åklagaren tycker det är lönt….
Citera
2025-07-07, 16:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ja, det blir rentav märkligt, med tanke på smsen de skickar, som tydligt visar att han upptäckte en otrohet och inte en våldtäkt.

Trodde han på allvar att det var en våldtäkt han såg. .. Så blir det ju märkligt att döma någon av de två. För då borde rätten tänka om och tänka "men tänk om det var en våldtäkt".

Både 21-åringen och sambon är ju delaktiga, på olika vis, i den falska angivelsen.

Malmö Tingsrätt håller inte med dig ☺️

Hoppas att du anser att målsäganden fått upprättelse nu i och med domen och skadeståndet på 60 000 kr.

Man kan dessutom bara spekulera i mörkertalet kring påhittade våldtäkter, det finns nog många fall som aldrig upptäcks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in