2025-07-07, 18:45
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag förstår tingsrättens tänk när det gäller att bevisa att han främjat falskanmälan och att Elins SMS till hennes mamma om att hon och Viktor ska säga att hon blev våldtagen inte bevisar hans synpunkt i det hela.

MEN jag tycker det är konstigt att hans förhör där han säger att han såg henne bli våldtagen och att det var därför han slog, inte är tillräckligt.
Även om han inte främjat falskanmälan så har han ju hjälpt till med att säga i förhör att han såg henne bli våldtagen.
Det om något styrker ju Elins SMS till mamman om att de (hon och viktor) pratat ihop sig.

Känns lite som tingsrätten säger mot sig själva där.
Vad han sagt i polisförhören behöver inte betyda något alls i rättegången. Men åklagaren kan ju ta upp frågan där i alla fall. Det framgår inte av domen vad som sades i det 45 minuter långa telefonsamtal som de misstänkta hade med varandra efter att de nämnde våldtäktanklagelserna och att de ”måste ha samma historia ”…
Vat det någon i tråden som var med på någon av rättegångsdagarna?
Citera
2025-07-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Några kommentarer:
Det är intressant att de gamla rättsfall från 70-talet jag nämnde tidigare faktiskt refereras i domen (ang. misshandeln) Dock verkar TR anse att de inte är relevanta längre, och därför ges ingen straffrabatt pga provokation. Men däremot sänks skadeståndet av väsentligen samma anledning. Dvs även TR "skuldbelägger" MÄ till viss del.

Sedan håller jag med den skiljaktiga nämndemannen, jag tycker att V:s skuld är ganska uppenbar, med de uppenbara lögner han sagt i polisförhör (efter diskussion med E). Åklagaren borde överklaga denna punkt.

Yes, håller verkligen med. Åklagaren borde överklaga domen. Få medhjälp till grov falsk angivelse kollat hos Hovrätten också.

Målsägande har inte fått full upprättelse annars.

Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Alltså rätten tror inte på att sambon bevittnade en våldtäkt. Rätten tror inte ens på att han först trodde att det var en våldtäkt, men sedan insåg sitt misstag.

Anledningen till att han frias är att "planeringen" skedde i form av ett telefonsamtal, i stället för SMS som så mycket annat, och det skulle vara möjligt att de inte alls planerade i samförstånd vad som skulle sägas där, de kan ju ha pratat om något helt annat, som Bridgegivar, eller så kanske det var så att E övertalade V helt.. Något som verkligen tänjer gränsen för "rimligt tvivel".

Svårt fall för rätten. Men ser man FUP, så är det direkt efter 21-åringens sms om att det inte fanns samtycke till någon viss grej, som 21-åringen och hennes sambo pratade i telefon... givetvis förstår säkert även rätten att de då pratade ihop sig. Men går det inte att bevisa, så gör det ju inre det.

Sitta och ljuga att man bevittnat en våldtäkt borde man givetvis straffas för. I synnerhet om nu som i detta fall, 21-åringen falskt anmäler en våldtäkt. Hade det inte funnits bevis för falsk angivelse, så hade ju sambons vittnesmål om bevittnade våldtäkt fått Målsägande oskyldigt dömd.... Så vi får hoppas att åklagaren överklagar detta. Så att målsägande får full upprättelse.
Citera
2025-07-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag förstår tingsrättens tänk när det gäller att bevisa att han främjat falskanmälan och att Elins SMS till hennes mamma om att hon och Viktor ska säga att hon blev våldtagen inte bevisar hans synpunkt i det hela.

MEN jag tycker det är konstigt att hans förhör där han säger att han såg henne bli våldtagen och att det var därför han slog, inte är tillräckligt.
Även om han inte främjat falskanmälan så har han ju hjälpt till med att säga i förhör att han såg henne bli våldtagen.
Det om något styrker ju Elins SMS till mamman om att de (hon och viktor) pratat ihop sig.

Känns lite som tingsrätten säger mot sig själva där.

Yes, håller verkligen.med.

Om nu inte deras sms till varandra hade avslöjat den falska angivelsen, så hade ju sambons vittnesmål verkligen.fått målsägande oskyldigt dömd, när 21-åringen anmälde målsägande för våldtäkt......

Så sambon har ju gjort ett allvarligt brott med sina lögner. Hans lögn bekäftar ju det 21-åringen ljuger om. Inte optimalt att han går fri från det.
Citera
2025-07-07, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Han trodde ju enligt domen på att hon höll på att bli våldtagen. Då är det fullt begripligt att han misshandlade målsägande. I nödvärn för målsägande.

Men om han upptäckte en otrohet, då är det inte fullt begripligt med misshandel. Då handlar det om hans egen aggressionsproblematik.

Jag har inte tagit någon i försvar. Det är du som har extremt dålig läsförståelse.

Däremot ska rätt vara rätt.
1. Ska man diskutera 21-åringens otrohet, så ska man givetvis också diskutera målsägandes otrohet, då den även drabbar två små barn.
2. Och man behöver även se till att 21-åringens otrohet skedde i ett dåligt förhållande där hon två veckor tidigare blivit dumpad av sin sambo (som sedan tog tillbaka henne).
3. Att 21-åringen inte stod ut med att hennes sambo skulle åka i fängelse. Och därmed falskt anklagade målsägande för våldtäkt.

Inget av detta är att ta 21-åringen i försvar. Utan mer att nyansera bilden. Vilket behövs när kvinnohatare som du huserar tråden.

I övrigt låter domen bra. Men jag hade nog trott på iaf 2 års fängelse för 21-åringen. Med tanke på allvarlighetsgraden i den falska angivelsen. Men som Mimur skriver, det uppdagades ju snabbt, så kan ju vara det som gav kortare påföljd. Och att hon inte är straffad sedan tidigare.
Va?! Vadå "även drabbar två små barn" ??! Vad i helvette har de med detta att göra? Inte nog med att en krogtoa är sanitärt nog för att dela kroppsvätskor, ska man också blanda in små barn i detta?!?

Vem bryr sig om att någon ens gjort sig skyldig till otrohet på måfå? Spelar ingen roll om mannen var gift, hade barn, eller var en Lemur från skogen.. Situationen och varseblivningen ledde sekundvist in till att pitten åker in på en ung tjej från ingenstans när man egentligen är på en afterwork, är så osannolik situation att situationen tar över förnuftet.. Detta är knappast OTROHET i dem grad att otroheten grundar sig i att lura kvar en fru och barn och planera å styra upp en trohet till någon annan och lämna dem andra övergivna till mållöshet..

Hur tänker man ens? Någon investerar tid å möda på familj, och wips dyker det upp en främmande 20 åring å pisse slangen åker in i grottan ocy BAM ! Barnen har ingen far som kommer hem längre, och ingen annan som kan VABBA än mamman om det händer något någon av barnen och dessutom måste batala en hel hyra själv, mat å liv??

Däremot så var hon där med sin pojkvän.. På en krog.. Och pojkvännen går all in på att misshandla isönder någon på en reflex lika snabb som man såg något i ögonvrån å hann fånga den med handen innan ens huvudet roterat tillräckligt att ögat kan se den innanför ögats det är inte suddigt längre zonen?!!? Så han verkligen kan säga "jag trode verkligen att det var en våldtäkt",

Med vilket jävla sinne?? Kassörskan öppnar kassan för å ta fram växxel "JAG TRODE VERKLIGEN KASSÖRSKAN HÖLL PÅ STYCKA NÅGON!"

Är folk verkligen så jävla fel funtade att de är totalt blinda för hur allt agerar i de olika situtionerna man befinner sig i?

Vilka jävla barn är drabbade???
Citera
2025-07-07, 19:59
Medlem
MongoHasses avatar
Undrar hur snacket går i Skanör nu, i kyrkan där hon brukar sjunga?
Citera
2025-07-07, 21:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Eller vad hade du själv tyckt om en kvinna du haft sex med falskt anklagar dig för våldtäkt och hennes sambo påstår att han såg dig våldta henne? Nog hade du velat se sambon dömd för medhjälp till grov falsk angivelse då?

I det aktuella fallet så verkar allt ansvar för detta ligga på kvinnan, tingsrättens dom talar sitt tydliga språk.

Sambon är friad för medhjälp till grov falsk angivelse.

Man märker att du vill gärna skuldbelägga män trots att de är friade. Vi minns alla tråden om chalmeristen ☺️
Citera
2025-07-07, 21:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MongoHasse
Undrar hur snacket går i Skanör nu, i kyrkan där hon brukar sjunga?

Nu får hon sjunga i duschen i fängelset, inte illa det heller, hoppas att hon har accepterat sitt straff 😁
Citera
2025-07-07, 21:35
Medlem
MongoHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nu får hon sjunga i duschen i fängelset, inte illa det heller, hoppas att hon har accepterat sitt straff 😁
Helt rätt att hon blivit dömd till fängelse. Allt annat vore skandal...
Citera
2025-07-07, 22:24
Medlem
SveaBunkerns avatar
TINGSRÄTTSDOMEN
Malmö tingsrätt B 4391-25 Dom 2025-07-07

SCRIBD:
https://www.scribd.com/document/8855...Dom-2025-07-07

WEB ARCHIVE:
https://web.archive.org/web/20250707...2025-07-07.pdf

Citat:
Tilltalad
Victor Bykov, 19960120-****
Medborgarskap: Ryssland

Brott som Victor döms för
Misshandel, 2025-03-27, 3 kap 5 § brottsbalken

Åtal som Victor frikänns från
Medhjälp till grov falsk angivelse, 2025-03-27 – 2025-03-30, 15 kap 6 § 2 st
samt 23 kap 4 § brottsbalken

Påföljd
Fängelse 6 månader

Skadestånd
Victor ska betala skadestånd till Ax€l med 16 400 kr.

Citat:
Tilltalad
ELIN Lykke Fideli Jönsson, 20031020-****

Brott som Elin Jönsson döms för
Grov falsk angivelse, 2025-03-30, 15 kap 6 § 2 st brottsbalken

Påföljd
Fängelse 1 år

Skadestånd
Elin ska betala skadestånd till Ax€l med 60 000 kr.
Senast redigerad av SveaBunkern 2025-07-07 kl. 22:30.
Citera
2025-07-07, 23:25
Medlem
[quote=Lawnmoverman2011|92373262]
Malmö Tingsrätt håller inte med dig ☺️

Hoppas att du anser att målsäganden fått upprättelse nu i och med domen och skadeståndet på 60 000 kr.

Hoppas Alexs kvinna kan ta dom till något roligt till barnen. Som jag sagt innan inte första gången han är otrogen.
Citera
2025-07-07, 23:43
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Vet inte helt vad jag tycker om straffen.

Elin verkar vara en person som verkligen inte har i fängelse att göra. Jag hade nog hellre sett att hon fick samhällstjänst och betala skadestånd. Känns väl rimligt med runt 70 000kr med, det tar ändå ett tag att betala av om man får in 7k netto i månaden efter skatt.

Hon lär ej vara återfallsförbrytare och om det är första gången hon döms bör hon få ett mindre straff, men kännbart med prick i register, dryga böter och att slita på någon samhällstjänst gratis.

Man får väl ha överseende med situationen att killen misshandlade, han var full med, men troligare killen misshandlar någon igen och enligt FUP tar han nog droger med. Där hade jag hellre sett ett längre straff än för Elin i fängelse och med böterna. Misshandla någon för 15k är inget som svider, många har detta på banken redan.
Citera
Igår, 00:56
Medlem
Som någon skrev på X, Eric är den ende vinnaren här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in