2025-05-02, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg ser ikke bort fra det.

Millehaugen fikk 4 uker varetekt, 2 uker i isolat og 2 uker med brev- og besøkskontroll, frem til 20. mai. Det skal være fare for bevisforspillelse. Som de kaller det.

De frykter at Millehaugen skal ødelegge beviser. Kanskje databærere. Kanskje fysiske gjenstander, våpen, skytevåpen, kniver, gudene må vite hva. Herunder kommer også frykt for påvirkning av vitner. Gjennom trusler. Eller samordning av forklaringer. Osv.

Politiet har også sagt at de frykter gjengjeldelser, hevnaksjoner.

Politiet var tidlig ute med å fortelle at de etterforsker et mulig bestillingsdrap eller leiemord. Da blinker sikkert Millehaugen opp som 1. moduskandidat på skjermene deres ... hvis det faktisk viser seg å være et bestillingsdrap. Med hans forhistorie.

Og så var det uttalelsen fra dommeren eller aktor eller hvem det var ... om at Millehaugen aldri tidligere har greid å komme tilbake til samfunnet uten å begå ny og alvorlig voldskriminalitet. Lignende uttalelse har vært gjentatt i flere rettssaker. Nesten som en profeti. Som tilsynelatende kan ha gått i oppfyllelse.

Jeg tror at det kan være enkeltpersoner innen politiet og eller påtalemyndigheten som vil bli veldig fornøyde hvis de greier å få Millehaugen dømt for drapet på Metkel Betew.

Uavhengig av hvem som faktisk begikk drapet.

Og skulle politiet pågripe flere GM, så er jeg ganske sikker på at den eller de vil få tilbud om lavere straff hvis de vitner mot Millehaugen.

Dette ligner veldig på noe vi har sett tidligere.
Du forhåndsprosederer veldig i innleggene dine. Og bygger opp en konspirasjonsteori om at politiet er ute etter å ta Millehaugen for dette. Vi aner ingenting om bevisene som foreligger og vi aner heller ikke noe om politiets intensjon for fengslingen. Jeg synes det er veldig skummelt det du gjør. Og lurer på hvorfor.

Uthevet1: ja, selvsagt. Han har jo allerede gjort det med å «bestille» sletting av Signal-meldingene.

Uthevet2: han blinket inn på skjermene deres fordi han var på åstedet.
Senast redigerad av Lotepusen 2025-05-02 kl. 10:50.
Citera
2025-05-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Har du noen bestemt grunn til å tro dette? At politiet med vilje kunne tenke seg å dømme ham selv om han kanskje ikke har begått drapet? Det har jo blitt hevdet at politiet har "latt dette skje" fordi de synes det var helt greit at disse folkene tar livet av hverandre. Men det er jo en temmelig grov påstand.

Konspirasjoner skjer i virkeligheten.

Ref Viggo Kristiansen. AP fikk for seg at VK var skyldig, mediene demoniserte Kristiansen, bevisene ble vridd og feiltolket, retten ble ført bak lyset, VK ble uskyldig dømt, av et knippe maktmennesker som samarbeidet om å få det til, muligens for the greater good, de trodde sikkert de hadde rett.

Eller fetteren til Birgitte Tengs. Eksempelvis. Det finnes mange eksempler på justismord. Kan ikke nevne alle.

Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
Du forhåndsprosederer veldig i innleggene dine. Og bygger opp en konspirasjonsteori om at politiet er ute etter å ta Millehaugen for dette. Vi aner ingenting om bevisene som foreligger og vi aner heller ikke noe om politiets intensjon for fengslingen. Jeg synes det er veldig skummelt det du gjør. Og lurer på hvorfor.

Uthevet1: ja, selvsagt. Han har jo allerede gjort det med å «bestille» sletting av Signal-meldingene.

Uthevet2: han blinket inn på skjermene deres fordi han var på åstedet.

Noen ganger er konspirasjoner reelle. Folk samarbeider om å oppnå ett felles mål. Kan være både formelle og uformelle maktstrukturer involvert.

I dette tilfelle, synes målet å være at Millehaugen ikke skal slippe ut av fengselet. Jeg kan ikke vite motivet. The greater good, kanskje her også.

Det er helhetsinntrykket som gjør meg mistenksom.

Har ikke tid til å skrive mer nå.
Citera
2025-05-02, 11:04
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Har du noen bestemt grunn til å tro dette? At politiet med vilje kunne tenke seg å dømme ham selv om han kanskje ikke har begått drapet? Det har jo blitt hevdet at politiet har "latt dette skje" fordi de synes det var helt greit at disse folkene tar livet av hverandre. Men det er jo en temmelig grov påstand.

Ikke sikkert. Vi kan ju se hvordan svensk politi har agerat i en del oppmerksammade fall:
Palmemordet (Christer Pettersson, Sting Engström), Thomas Quick + en diverse sexualbrott der menn dømts til trots før teknisk bevsning som visar at de er uskyldige.
Att politi og åklagare gjør alt før att sætta fast noen oppenbart uskyldig er i sig ikke noe nytt.

Fullt mulig at norsk politi er mye bedre (ikke så vansklig) enn så, det veit jeg ikke. Har haft veldig lite med norsk politi at gjøre og de imponerte ikke, før i å si det sånn. IQ som skostøreslen, typ.

Om SM er skyldig til dette dråpet har jeg ikke noen anelse om egentlig, men tror ikke det. Han var et enkelt byte og tillgenglig. Litt som Christer Pettersson. Fanns i nærheten, socialt utsalgen, ikke særlig populær etc. Og eventuelle bevis på noen annen kan man ju raskt spole vekk...
Men samtidig; SM har tidligere vist seg helknæpp og har ikke noen problemer at drepe folk, så han kan ikke uteslutes på noen måte. Vi får se hva politet kommer med før bevisning, hvis det kommer med noen.
Citera
2025-05-02, 11:13
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Konspirasjoner skjer i virkeligheten.

Ref Viggo Kristiansen. AP fikk for seg at VK var skyldig, mediene demoniserte Kristiansen, bevisene ble vridd og feiltolket, retten ble ført bak lyset, VK ble uskyldig dømt, av et knippe maktmennesker som samarbeidet om å få det til, muligens for the greater good, de trodde sikkert de hadde rett.

Eller fetteren til Birgitte Tengs. Eksempelvis. Det finnes mange eksempler på justismord. Kan ikke nevne alle.

Vanskelig å sammenligne denne saken med Baneheia og Tengs-saken.

Hvis det er noen konspirasjon mot SM i denne saken, så kommer den fra dem som utførte drapet. Du har jo fulgt med, så det bør ikke være så vanskelig å trekke linjer mellom punktene.

Når det gjelder politiets feilskjær, så bygger de nok helst på en blanding av manglende kompetanse og "hybris" på vegne av etaten. De har mye å leve opp til, og mye ære å tape. Innrømmelser sitter langt inne.

Hadde Kriminalomsorgen vært bedre organisert, hadde SM hatt fotlenke mens han var på perm. Om ikke annet for å synliggjøre hvor han beveget seg. Da hadde han heller aldri vært siktet i denne saken. Frihetdsberøvelse kan også være til gunst i enkelte tilfeller.

Det er sløvt at vedtaket fra 2023 ikke er satt ut i praksis.
Citera
2025-05-02, 11:16
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ikke sikkert. Vi kan ju se hvordan svensk politi har agerat i en del oppmerksammade fall:
Palmemordet (Christer Pettersson, Sting Engström), Thomas Quick + en diverse sexualbrott der menn dømts til trots før teknisk bevsning som visar at de er uskyldige.
Att politi og åklagare gjør alt før att sætta fast noen oppenbart uskyldig er i sig ikke noe nytt.

Fullt mulig at norsk politi er mye bedre (ikke så vansklig) enn så, det veit jeg ikke. Har haft veldig lite med norsk politi at gjøre og de imponerte ikke, før i å si det sånn. IQ som skostøreslen, typ.

Om SM er skyldig til dette dråpet har jeg ikke noen anelse om egentlig, men tror ikke det. Han var et enkelt byte og tillgenglig. Litt som Christer Pettersson. Fanns i nærheten, socialt utsalgen, ikke særlig populær etc. Og eventuelle bevis på noen annen kan man ju raskt spole vekk...
Men samtidig; SM har tidligere vist seg helknæpp og har ikke noen problemer at drepe folk, så han kan ikke uteslutes på noen måte. Vi får se hva politet kommer med før bevisning, hvis det kommer med noen.

Palmemordet, ja. Jeg har en egen helt suveren konspirasjonsteori om hva som skjedde.
Men jeg tør ikke skrive det åpent. Alt jeg kan si er at jeg ikke tror drapet hadde noe som helst
med politikk eller Palmes embete å gjøre.

Det "fetade": Ja, han er moduskandidat.
Citera
2025-05-02, 11:58
Medlem
Citat:
Palmemordet, ja. Jeg har en egen helt suveren konspirasjonsteori om hva som skjedde.
Men jeg tør ikke skrive det åpent. Alt jeg kan si er at jeg ikke tror drapet hadde noe som helst
med politikk eller Palmes embete å gjøre.

Det "fetade": Ja, han er moduskandidat.
Det var dårlig gjort.. Nå ble jeg sykt nysgjerrig på Palmeteorien
Citera
2025-05-02, 15:30
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thommsen71
Det var dårlig gjort.. Nå ble jeg sykt nysgjerrig på Palmeteorien
Les boka til Claes Hedberg, "En Oväntad vändning", så får du en slik teori. Når det gjelder politiet og også rettsvesenet (både norskt og svenskt), så er det liten tvil om at de noen ganger har en historikk om å låse seg fast i en teori, for deretter å la det gå stolthet i saken. Et av de mest groteske eksemplene slik sett var. f.eks. Fredrik Fasting Torgersen-saken, i tillegg til andre saker som er nevnt over her. Derfor er det med en viss lettelse angående rettssikkerhet, at jeg ser at politiet denne gangen har vært mer forsiktige i sin fremferd og ikke engang navngitt den siktede. Det er derimot pressen som har fremstilt denne saken veldig ensporet så langt og de har heller ikke ligget "lavt i terrenget" for å bruke et slik uttrykk.
Citera
2025-05-02, 17:59
Medlem
Men altså hallo. Jeg tror det har klikka for flere her jeg. Ja vi har tilfeller av grove justismord. Men bare fordi vi har noen få tilfeller av det, så er det ikke dermed sagt at det er gjengs i alle saker. SM er vel ikke dømt enda. Han er frikjent av flere her da. Uten at dere har noe håndfast å gå etter, bare en sammenlikning med Baneheia saken og andre justismord da. Ikke vet dere hva politiet sitter med. Eller gjør dere det? Virker som dere var sammen med han liksom. Jeg var ikke med han. Jeg vet ikke hva politiet sitter på. Men ut i fra nyheter hadde han vært i skogen og møtt MB. SM har en historikk. Sitte å intervjue til bok med avslåtte mobiler i skogen kan dere virkelig ikke mene at dere tror på? Dere naive folk som har frikjent SM. Har dere innsikt i hvordan kriminelle miljøer virker på hverandre og psyken? Mulig SM er uskyldig, for det ikke er typisk ting for han å gjøre. Men i de kriminelle miljøene er det ingen regler, det er trusler og penger som bestemmer. Det er folk med personlighetsforstyrrelser og traumatiske bakgrunner. De har vært i gamet lenge. De er ikke som folk flest.
Citera
2025-05-02, 18:47
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FerMar80
Men i de kriminelle miljøene er det ingen regler, det er trusler og penger som bestemmer. Det er folk med personlighetsforstyrrelser og traumatiske bakgrunner. De har vært i gamet lenge. De er ikke som folk flest.

Dette er gode poenger som man bør ta med i beregningen, ja. Frykt og trusler avgjør mye i slike miljøer.
Men det skulle vært interessant å vite hvorfor flere hadde advart MB mot å møte opp.
Citera
2025-05-02, 21:40
Medlem
Citat:
Vanskelig å sammenligne denne saken med Baneheia og Tengs-saken.

Hvis det er noen konspirasjon mot SM i denne saken, så kommer den fra dem som utførte drapet. Du har jo fulgt med, så det bør ikke være så vanskelig å trekke linjer mellom punktene.

Når det gjelder politiets feilskjær, så bygger de nok helst på en blanding av manglende kompetanse og "hybris" på vegne av etaten. De har mye å leve opp til, og mye ære å tape. Innrømmelser sitter langt inne.

Hadde Kriminalomsorgen vært bedre organisert, hadde SM hatt fotlenke mens han var på perm. Om ikke annet for å synliggjøre hvor han beveget seg. Da hadde han heller aldri vært siktet i denne saken. Frihetdsberøvelse kan også være til gunst i enkelte tilfeller.

Det er sløvt at vedtaket fra 2023 ikke er satt ut i praksis.
Det er politikerne som må sørge for at det finnes en lovhjemmel for å sette fotlenke på straffedømte som er ute på permisjon. Per i dag er det en max strafferamme for å få innvilget fotlenkesoning. Innsatte som soner forvaringsdom på 21 år med minstetid på 10 år, faller utenfor dagens ramme. Slik oppfatter jeg det.

Det blir feil å kritisere kriminalomsorgen for manglende lovhjemmel.

Det er sant som jeg har sagt at noen ganger forekommer det konspirasjoner. Man må se på hvert enkelt tilfelle for å finne årsaker eller beveggrunner. Det finnes ofte informasjon som ikke er offentlig kjent som har hatt stor betydning eller påvirket enkeltpersoner til å konspirere sammen. For utenforstående kan det være vanskelig å fatte og begripe hva som egentlig skjer. Man bare aner at det er "noe galt" ett sted.

Drapet på Metkel Betew minner alt for mye om drapet på Jeddi i 2009. Leste nettopp noen artikler fra 2009. La merke til at det er samme politiadvokat, Christian Hatlo, som informerte pressen i 2009 og som informerer i dag, nå om utviklingen i etterforskningen av drapet på Betew. Uten at jeg skal beskylde politiadvokat Christian Hatlo for å være involvert i en konspirasjon mot Stig Millehaugen.

Så er det alle beslagene politiet tok fra Millehaugens oppholdsadresse i Horten. Politiet er på jakt etter dokumentasjon på bestillingsdrap, avtaler om penger, hvilket offer som skal drepes, eventuelt ofre, og tid for drap, avtaler om våpen osv.

Politiet søker også etter beviser på at Millehaugen har eller har hatt kontakt med kriminelle miljøer, inne i fengsel eller utenfor fengselet, både før og etter Millehaugens soningsforhold ble myket opp som forberedelse til prøveløslatelse og tilbakeføring til samfunnet.

Og hvem kan man egentlig ha kontakt med i fengselet annet enn andre straffedømte. Hvis man ser bort fra fengselspersonalet.

Hvis man ikke skulle lykkes å få Millehaugen dømt for drapet på Betew, så skal politiet i det aller minste kunne bevise kontakt med aktive organiserte kriminelle miljøer. Gjenger.

Slik at de kan få Millehaugens forvaringssoning forlenget på den måten.
Citera
2025-05-02, 22:07
Medlem
Citat:
Det er politikerne som må sørge for at det finnes en lovhjemmel for å sette fotlenke på straffedømte som er ute på permisjon. Per i dag er det en max strafferamme for å få innvilget fotlenkesoning. Innsatte som soner forvaringsdom på 21 år med minstetid på 10 år, faller utenfor dagens ramme. Slik oppfatter jeg det.

Det blir feil å kritisere kriminalomsorgen for manglende lovhjemmel.

Det er sant som jeg har sagt at noen ganger forekommer det konspirasjoner. Man må se på hvert enkelt tilfelle for å finne årsaker eller beveggrunner. Det finnes ofte informasjon som ikke er offentlig kjent som har hatt stor betydning eller påvirket enkeltpersoner til å konspirere sammen. For utenforstående kan det være vanskelig å fatte og begripe hva som egentlig skjer. Man bare aner at det er "noe galt" ett sted.

Drapet på Metkel Betew minner alt for mye om drapet på Jeddi i 2009. Leste nettopp noen artikler fra 2009. La merke til at det er samme politiadvokat, Christian Hatlo, som informerte pressen i 2009 og som informerer i dag, nå om utviklingen i etterforskningen av drapet på Betew. Uten at jeg skal beskylde politiadvokat Christian Hatlo for å være involvert i en konspirasjon mot Stig Millehaugen.

Så er det alle beslagene politiet tok fra Millehaugens oppholdsadresse i Horten. Politiet er på jakt etter dokumentasjon på bestillingsdrap, avtaler om penger, hvilket offer som skal drepes, eventuelt ofre, og tid for drap, avtaler om våpen osv.

Politiet søker også etter beviser på at Millehaugen har eller har hatt kontakt med kriminelle miljøer, inne i fengsel eller utenfor fengselet, både før og etter Millehaugens soningsforhold ble myket opp som forberedelse til prøveløslatelse og tilbakeføring til samfunnet.

Og hvem kan man egentlig ha kontakt med i fengselet annet enn andre straffedømte. Hvis man ser bort fra fengselspersonalet.

Hvis man ikke skulle lykkes å få Millehaugen dømt for drapet på Betew, så skal politiet i det aller minste kunne bevise kontakt med aktive organiserte kriminelle miljøer. Gjenger.

Slik at de kan få Millehaugens forvaringssoning forlenget på den måten.

Godt observert. Jeg vil bare legge til svensk og norsk politi er to helt ulike ting. Metodene norsk politi bruker er i strid med mange EU lover, som for eksempel ulovlig overvåkning og husrannsaken.
Svensk politi følger regler som man er kjent med ifht menneskeretten, det driter norsk politi i, og på den måten så vet oftest politi "mer" her i norge enn politiet i Sverige hvis ikke det er en terror sak eller lignende
Citera
2025-05-03, 02:58
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FerMar80
Men altså hallo. Jeg tror det har klikka for flere her jeg. Ja vi har tilfeller av grove justismord. Men bare fordi vi har noen få tilfeller av det, så er det ikke dermed sagt at det er gjengs i alle saker. SM er vel ikke dømt enda. Han er frikjent av flere her da. Uten at dere har noe håndfast å gå etter, bare en sammenlikning med Baneheia saken og andre justismord da. Ikke vet dere hva politiet sitter med. Eller gjør dere det? Virker som dere var sammen med han liksom. Jeg var ikke med han. Jeg vet ikke hva politiet sitter på. Men ut i fra nyheter hadde han vært i skogen og møtt MB. SM har en historikk. Sitte å intervjue til bok med avslåtte mobiler i skogen kan dere virkelig ikke mene at dere tror på? Dere naive folk som har frikjent SM. Har dere innsikt i hvordan kriminelle miljøer virker på hverandre og psyken? Mulig SM er uskyldig, for det ikke er typisk ting for han å gjøre. Men i de kriminelle miljøene er det ingen regler, det er trusler og penger som bestemmer. Det er folk med personlighetsforstyrrelser og traumatiske bakgrunner. De har vært i gamet lenge. De er ikke som folk flest.

Jeg har lest hele denne tråden og med forbehold om at jeg har blitt fullstendig dement, så kan jeg ikke huske å ha sett en eneste en som har frikjent SM. Det jeg derimot har sett, er at noen ikke har forhåndsdømt han basert på at politiet har siktet og fått han varetektsfengslet og at en del av pressen har vært veldig lite objektive frem til nå.

Det er ikke slik at alt enten må være A eller B, blått eller rødt. Det er lov å høre på forskjellige teorier, ideer og beviser, uten å måtte velge en side. Tror jeg at SM har utført mordet? Nei, logikken forteller meg at han ikke har utført mordet, derimot ser jeg en større sannsynlighet for at han på en eller annen måte kan ha medvirket, selv om jeg faktisk ikke tror at det heller er tilfellet. Men jeg sier tror, for kommer det andre opplysninger/beviser som underbygger at han har vært delaktig, så snur jeg på en femøring og tror kanskje da mer på at han er innvolvert. Hva jeg derimot ikke gjør, er å tro at politiet alltid har rett og at om de sikter noen, så er vedkommende skyldig, til det har politiet opp gjennom gjort alt for mange bevislige feil.

Når det gjelder min understrekning i det jeg siterte deg på; Så har ikke jeg sett de nyhetene som bekrefter det du påstår du har sett/hørt. Jeg har hørt at de SM og MB har hatt møter, ja, men at dette var i skogen med avslått mobil, har jeg ikke hørt om. Hva jeg derimot har hørt, er at MB skulle møte noen og at han ble funnet i et lite skogholt/parkområde med mobilen avslått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in